Turboksi muuttaminen
-
- "Turbo"
Turboksi muuttaminen
Terse,
Minkälainen operaatio on laittaa turbo vermeet ei turboon? JOS en saa eloa mun turboon, pystynkö kohtuullisella työllä laittamaan vermeet täysin toimivaan käyttö tonnariin? Vielä kuitenkin Jurpoa koitetaan käynnistää, mutta ei ikuisesti. Pitääkö paljon laakereita / venttileitä jne.. jne... vaihdella.
Kuhan kyselen...
ZF
Minkälainen operaatio on laittaa turbo vermeet ei turboon? JOS en saa eloa mun turboon, pystynkö kohtuullisella työllä laittamaan vermeet täysin toimivaan käyttö tonnariin? Vielä kuitenkin Jurpoa koitetaan käynnistää, mutta ei ikuisesti. Pitääkö paljon laakereita / venttileitä jne.. jne... vaihdella.
Kuhan kyselen...
ZF
Viimeksi muokannut ZaappiFantti, To Tammi 18, 2007 12:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kyllä on helpointa myydä vanha pois ja ostaa alkuperäinen turbotonnari tilalle.
Itse myin tiistaina oman 9000 T16:n pois.
Kaikkihan on tietenkin mahdollista, mutta mikä on kannattavaa...

Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
Itse tein -90 2,0 vaparista turbon vaihtamalla koneen turbosta. Kädettömät ihmiset täällä pelottelevat että ei tule onnistumaan tai on lähes mahdotonta...paskanmarjat sanon minä. Vähän kun asioista ottaa selvää niin onnistuu.
Alustaan en tehnyt mitään muutoksia tai oikeastaan joka nurkkaan tuli kyllä uudet iskarit ja jouset kuluneisuuden takia. Turbon ja vaparin jarruissa on pikku ero mutta ymmärtääkseni selviää levyn ja satulan vaihdolla. Oletetaan että vaihdat -90 vaparin ---> -90 turboksi: Hommaa -90 turbon ruiskuboksi ja IMM. Turbokoneen kaikki tarvittava apulaitteisto onnistuu siirtämällä koska paikat ovat valmiina. Muutaman johdon ja letkun APC:tä varten joudut vetämään hyttiin. Vaihdelaatikkoa en vaihtanut koska vaparin aski käy. Byrokratiasta sen verran että alustavertailu ja koneeseen liittyvää dokumenttia piti olla/hankkia. Katsastusasema neuvoo.
Kannattaa tehdä tämä operaatio saman vuosimallin autoja käyttäen. Onnistuu ilmeisesti myös mikäli autot/vaihdettavat osat olevat väliltä -85 - 89 ja >90.
Helpoin tapa tietysti ostaa valmis turbo mutta itse tein vaihtoprojektin sen takia koska halusin nähdä kuka siihen pystyy ja kuka ei
Niin ja samalla vaivalla tekee 3" putken alusta loppuun ja IHAN ITSE 
Alustaan en tehnyt mitään muutoksia tai oikeastaan joka nurkkaan tuli kyllä uudet iskarit ja jouset kuluneisuuden takia. Turbon ja vaparin jarruissa on pikku ero mutta ymmärtääkseni selviää levyn ja satulan vaihdolla. Oletetaan että vaihdat -90 vaparin ---> -90 turboksi: Hommaa -90 turbon ruiskuboksi ja IMM. Turbokoneen kaikki tarvittava apulaitteisto onnistuu siirtämällä koska paikat ovat valmiina. Muutaman johdon ja letkun APC:tä varten joudut vetämään hyttiin. Vaihdelaatikkoa en vaihtanut koska vaparin aski käy. Byrokratiasta sen verran että alustavertailu ja koneeseen liittyvää dokumenttia piti olla/hankkia. Katsastusasema neuvoo.
Kannattaa tehdä tämä operaatio saman vuosimallin autoja käyttäen. Onnistuu ilmeisesti myös mikäli autot/vaihdettavat osat olevat väliltä -85 - 89 ja >90.
Helpoin tapa tietysti ostaa valmis turbo mutta itse tein vaihtoprojektin sen takia koska halusin nähdä kuka siihen pystyy ja kuka ei

Saab 9-5 2,0t -1999
Käymättömän koneen siirtäminen korista toiseenhan ei välttämättä mitenkään helpota ZF:n turbokoneen käynnissäpysymättömyys ongelmaa.kopote12 kirjoitti:Itse tein -90 2,0 vaparista turbon vaihtamalla koneen turbosta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Niin jos meinaa saman koneen tussaroida paikoilleen niin mitäpä hyötyä siitä on ku ei toimi. Lähinnä aikaisempi vastaukseni liippasi tuota crashline:n viestiä ja mietiskelyä turbottamisesta.
Zaappifantti jos et konettas käyntiin saa ni myy mulle edullisesti...taidan rakennella siitä testikonetta (porttaisin osia melko rankalla ellei yliampuvalla tavalla)
Zaappifantti jos et konettas käyntiin saa ni myy mulle edullisesti...taidan rakennella siitä testikonetta (porttaisin osia melko rankalla ellei yliampuvalla tavalla)
Saab 9-5 2,0t -1999
jep, aihe kiinnostaa koska ajatuksena tehdä omasta cc vaparista ahdettu.. osaako joku kertoa näistä paperihommista jos vaihtaa suoraan esim heikossa hapessa olevasta korista tekniikan, eli tekee alkuperäisosista, ja entä olisiko mahdollista selvitä sillä, että vaihtaa vaparikoneen männät ja pakosarjan? riittääkö esim suuttimissa potkua mihinkään?
Helppo homma oli vaihtaa turbotekniikka -90 iivariin. Tai siis helppo ja helppo. Johtosarjat meni itsellä kokonaan vaihtoon, kun tekniikanluovuttaja oli -88, eikä johtosarjoja saanut yhdytettyä mitenkään päin... Näin jälkeenpäin sanoisin, että kannattava projekti oli. Muutosprosentit taitaa olla 26% rekkarissa, jos en aivan väärin muista. Tosin siinä on mukana alustasarja -40mm ja 17" matalaprofiilit.
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
Sitä ne suosittelevat katsastusasemalla et teet alkuperäisosista...tai oikeestaan taitaa olla pakko tehdä. Lohkot ovat samat turbossa ja vaparissa. Ero on männissä ainakin. Turbon männissä puristus ei nouse niin paljoa --> nakutusriski pienenee. Kansissa taitaapi myös olla jonkin verran eroa...en ole aivan varma.slickwill kirjoitti:jep, aihe kiinnostaa koska ajatuksena tehdä omasta cc vaparista ahdettu.. osaako joku kertoa näistä paperihommista jos vaihtaa suoraan esim heikossa hapessa olevasta korista tekniikan, eli tekee alkuperäisosista, ja entä olisiko mahdollista selvitä sillä, että vaihtaa vaparikoneen männät ja pakosarjan? riittääkö esim suuttimissa potkua mihinkään?
Kannattaa kysyä katsastusasemalta tarvittavat paperit. Niissäkin on eroa mitä papereita haluavat. Itse jouduin hankkimaan nämä:
-Osavertailu (mitä osia olen vaihtanut)
-Alustavertailu (Hartikaiselta. Turbon ja vaparin alustan erot)
-Selvitys siitä mistä olen turbon osat saanu. (mikäli pystyt osoittamaan joko rekisterinumeron tai valmistusnumeron avulla luovuttajan niin tod. hyvä)
Saab 9-5 2,0t -1999
Kannattaa muistaa, että jos rekisteriotteessa erikoisehdot kohdassa on merkintä vähäpäästöisyydestä, niin myös vaihdettavan tekniikan pitää olla vähäpäästöinen. Ja sen todistaminen ilman luovuttaja-auton alustanumeroa on vaikeaa. Käytännössä vähäpäästöisiä ovat vm-90 ->
Hieman ihmetyttääkin miten samsikki on saanut muutoskatsastettua -90 vapariin -88 tekniikan. Itse jouduin etsimään tuohon -92 2.1:seen vähäpäästöisen -90 turbon tekniikan.
Haulla löytyy taas paljon lisää asiaa...
Hieman ihmetyttääkin miten samsikki on saanut muutoskatsastettua -90 vapariin -88 tekniikan. Itse jouduin etsimään tuohon -92 2.1:seen vähäpäästöisen -90 turbon tekniikan.
Haulla löytyy taas paljon lisää asiaa...
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
900 T16 -88 (KA)
-
- "Turbo"
Tarkista rekisteriotteesta onko merkintää vähäpäästöisyydestä, se ratkaisee.ZaappiFantti kirjoitti:Moottoripyöräpuolelta tieto = 1991 ---> kaikki vaikeutuu turbojen suhteen.
Eli 90 ok. Samat lait pätevät myös autoihin.
ZF
Saattaa käydä hyvä tuuri eikä ole, mutta todennäköisesti on. Luulisin kuitenkin, että suurin osa -90 on vähäpäästöisiä, vaikka kopote12:lla onkin niin hyvin ettei ole.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
900 T16 -88 (KA)
Tosin itsellä on vähäpäästöinen mutta älkää kysykö miten kikkailtiin läpi
Mut se siitä. Joitakin kappaleita noita -90 turboja on "ei vähäpäästöisenä".
Silloin soittelin saabille ja sieltä sanoivat että itse kone ei ole missään vuosimallissa vähäpäästöinen vaan vähäpäästöisen tekevät apulaitteet. Näitä ovat mm. tankin tuuletus:aktiivihiilisuodatin, katti ja joku muu homma. En ymmärrä miksi ei onnistuisi lisäämällä nämä vähäpäästöisyyteen tarvittavat komponentin
Elämme suomessa jossa hädin tuskin ikkunoita saa tummentaa 

Silloin soittelin saabille ja sieltä sanoivat että itse kone ei ole missään vuosimallissa vähäpäästöinen vaan vähäpäästöisen tekevät apulaitteet. Näitä ovat mm. tankin tuuletus:aktiivihiilisuodatin, katti ja joku muu homma. En ymmärrä miksi ei onnistuisi lisäämällä nämä vähäpäästöisyyteen tarvittavat komponentin

Saab 9-5 2,0t -1999