Juotoskolvi autotöihin?
Juotoskolvi autotöihin?
Minkälaisella juotostyökalulla pärjäisi satunnaisissa autosähkötöissä?
Ajattelin, että joku johdoton juotoskynä olisi näppärä. Minulla on jo tavallinen 230V pöytäkolvi, mutta se on autossa vähän hankala.
Paljonko kolvissa pitäisi olla tehoa? Noita näkyy olevan paristokäyttöisinäkin (6W), tekeekö niillä mitään? Entäpä kaasulla toimivat?
Ajattelin, että joku johdoton juotoskynä olisi näppärä. Minulla on jo tavallinen 230V pöytäkolvi, mutta se on autossa vähän hankala.
Paljonko kolvissa pitäisi olla tehoa? Noita näkyy olevan paristokäyttöisinäkin (6W), tekeekö niillä mitään? Entäpä kaasulla toimivat?
Viimeksi muokannut Ässä, La Helmi 03, 2007 21:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Tämä voi olla valitettavasti melkoinen vastaus ja näin elektroniikkatyöntekijän kuopuksena on pakko sanoa, että Wellerin säädettävä on kaikista paras. Maksaahan tuo melkoisesti mutta tarpeeksi kuumalla kolvilla saa tehtyä nopeasti varmasti toimivia juotoksia eikä turhaan sulata "ympäristöä", niin kuin itsellekin on toisinaan käynyt ku on joutunut jotain pikkutarkkaa piperrystä joutunut tekemään "alitehoisella" kolvilla. Eli ympäristö ei kestä edes sitä lämpöä millä ei vielä tina sula.
Kaasukamppeista sen verran, että sopivat vain isompiin juotostöihin esim. akkukaapelit. Mutta niitä pystyy juottamaan kuumailmapuhaltimellakin joten siihen ei juuri kaasuvehkeitä tarvi.
Kaasukamppeista sen verran, että sopivat vain isompiin juotostöihin esim. akkukaapelit. Mutta niitä pystyy juottamaan kuumailmapuhaltimellakin joten siihen ei juuri kaasuvehkeitä tarvi.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Millainen tämä Weller on, toimiiko akulla, verkkovirralla vai millä? Itselläni on tapana ostaa kunnon työkalut aina kerralla, joten hinta ei ole välttämättä mikään este...dimebak kirjoitti:Wellerin säädettävä on kaikista paras.
Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Itsellä on pari kaasukolvia, wellerin ja sitten pienempi joku muun merkkinen joka on vain noin 15 senttii pitkä. Tosi näppäriä autokäytössä ku johto ei ole tiellä vaan ei toisaalta ole telinettäkään mihin väliajat laskis mutta eipä noita perus 230Volttisissakaan juuri ole.
Autokäytössä ei mielestäni ole muuta merkitystä kuhan tehoa on riittävästi, noissa kaasukolveissa sitä mielestäni on.
Tosin jos tarkoituksena juottaa yksi piuha kymmenen minsan välein kuten monesti käy esim. hälyn asennuksessa niin kaasua menee turhan paljon vaikka noissa yleensä tehosäätökin on.
Tällöin tulee yleensä käytettyä vanhaa welleriä jossa erillinen muuntaja, noita saa käytettynäkin kohtuu hintaan ja varaosiakin vielä löytyy vaikka ei kai noista oikein muu hajoa ku termostaatti voi ruveta kenkkuileen.
Ja näissä on yleensä teline ja lämmönkestävä johto.
EDIT:Se muunmerkkinen kaasukolvi
EDIT2:Ja se wellerin kaasu on tämän näköinen http://www.weller.fi/index.php?main=64& ... uctID=8623 ,ei oo paljon reilus kymmenes vuodes ulkonäkö muuttunu.
Ja tuo portasol on ilmeisesti joutunu wellerin omistukseen kun tuossa meikäläisen lukee vielä valmistajaksi Iris.
Autokäytössä ei mielestäni ole muuta merkitystä kuhan tehoa on riittävästi, noissa kaasukolveissa sitä mielestäni on.
Tosin jos tarkoituksena juottaa yksi piuha kymmenen minsan välein kuten monesti käy esim. hälyn asennuksessa niin kaasua menee turhan paljon vaikka noissa yleensä tehosäätökin on.
Tällöin tulee yleensä käytettyä vanhaa welleriä jossa erillinen muuntaja, noita saa käytettynäkin kohtuu hintaan ja varaosiakin vielä löytyy vaikka ei kai noista oikein muu hajoa ku termostaatti voi ruveta kenkkuileen.
Ja näissä on yleensä teline ja lämmönkestävä johto.
EDIT:Se muunmerkkinen kaasukolvi
EDIT2:Ja se wellerin kaasu on tämän näköinen http://www.weller.fi/index.php?main=64& ... uctID=8623 ,ei oo paljon reilus kymmenes vuodes ulkonäkö muuttunu.
Ja tuo portasol on ilmeisesti joutunu wellerin omistukseen kun tuossa meikäläisen lukee vielä valmistajaksi Iris.
Viimeksi muokannut tetammi, La Helmi 03, 2007 21:46. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Tekeekös tällaisilla mitään?
http://www.weller.fi/index.php?main=64&productCat=1005
Töissä pelkkiä Wellerin juotinasemia, mutta kiinnostaa itseänikin tuollaisen "kannettavan" toimivuus.
http://www.weller.fi/index.php?main=64&productCat=1005
Töissä pelkkiä Wellerin juotinasemia, mutta kiinnostaa itseänikin tuollaisen "kannettavan" toimivuus.
dimebak kirjoitti:Tämä voi olla valitettavasti melkoinen vastaus ja näin elektroniikkatyöntekijän kuopuksena on pakko sanoa, että Wellerin säädettävä on kaikista paras. Maksaahan tuo melkoisesti mutta tarpeeksi kuumalla kolvilla saa tehtyä nopeasti varmasti toimivia juotoksia eikä turhaan sulata "ympäristöä", niin kuin itsellekin on toisinaan käynyt ku on joutunut jotain pikkutarkkaa piperrystä joutunut tekemään "alitehoisella" kolvilla. Eli ympäristö ei kestä edes sitä lämpöä millä ei vielä tina sula.
Kaasukamppeista sen verran, että sopivat vain isompiin juotostöihin esim. akkukaapelit. Mutta niitä pystyy juottamaan kuumailmapuhaltimellakin joten siihen ei juuri kaasuvehkeitä tarvi.
Kaasukamppeet passaa todella loistavasti autotöihin, mutta sen pitää olla hyvälaatuinen ( http://fi.farnell.com/jsp/endecaSearch/ ... sku=493715) tai sitten kannattaa ottaa suoraan verkkovirtavehje. Portasolilla parhaat kaasujuottimet. Paristovehkeet voi unohtaa sen enempää miettimättä. Mm. Pacella ja Wellerillä hyviä juotosasemia. Itse käytän yleensä lämpotilasäädettävää Pacea (paras). Juottimen sopiva teholuokka n.80W. Kuumailmapuhallin ei ole tarkoitettu juotostöihin, mutta tarpeellinen kutistesukille yms. Käyttämällä näitä perinteisiä lyijyllisiä tinoja säästyt hiukan noiden kaapeleiden sulamiselta, jos käytät heikompitehoista kolvia.
9000CSE, 9000CS, 9000CC, 99GL *kaek on myyty*
-
- "Viggen"
- Viestit: 643
- Liittynyt: Su Loka 23, 2005 21:22
- Paikkakunta: Honkajoki
Welleria olen itse käyttänyt aina. Nyt käytössä valovirtakäyttöinen säädöllä varustettu welleri ja muuta ei voi olla kuin tyytyväinen. Hinta ei tietenkään ole muutama kymppi, mutta pirun kestävä tuo on ja varaosia saa todella vanhoihinkin malleihin. Itse on ole koskaa autokäytössä kaasujuotinta kaivannut, muut toki voivat olla erimieltä.
#2671
9-5 wagon 2.2tid 2004
tech2 ohjelmoinnit, vikakoodien luku jne. pohjois-satakunnassa 041 310 2313 tai yv
9-5 wagon 2.2tid 2004
tech2 ohjelmoinnit, vikakoodien luku jne. pohjois-satakunnassa 041 310 2313 tai yv
Kannattaa tosiaan varoa halpamarkettien epämääräisiä kaasujuottimia, ei ole mikään kiva ylläri kun juotin alkaa vuotamaan kaasua saumoista yms vääristä paikoista ja hömähtää kokonaan tuleen käsissä , onneksi itellä tapahtui ko. ilmiö betonilattian päällä niin ei pudottaminen haitannut mutta voisi olla ikävämpi jossain saabin kojelaudan sisällä tinaillessa tms
9-5 2.3tA -00 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
Mulla on ollut tuollainen jo 10 vuotta, hyvin tuntuu pelaavan. Kaasua ei mahdu kamalan paljon sisään mutta sitähän saa tankattua "lennosta". Kärkisuojassa on sytytin, siis kivi kuin sytkissäkin.9-5T kirjoitti: http://www.weller.fi/index.php?main=64& ... uctID=8406
Tuossa ei kerrota sytytyksestä mitään, miltä tuollainen vaikuttaisi?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Lidlistä ostettu Parkside pikakolvi kestää todistetusti jopa päivittäisessä ammattikäytössä(?).Johtojuotokset painetaan menemään sillä,eikä kauaa nokka tuhise edes paksulla johdolla.Ts,tina sulaa ennen kuin kuoret.
Piirilevyt ja muut tarkat jutut hoidellaan Bilteman kalliimmalla juotosasemalla,toimii.
Piirilevyt ja muut tarkat jutut hoidellaan Bilteman kalliimmalla juotosasemalla,toimii.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.