jykä66 kirjoitti:lukkopatruunan "keskimmäinen" holkkiosa on samalla tasolla ku "ulkorengaskin"! muistaakseni ennen ku oli avain pois lukosta niin se keskimmäinen (jossa avaimenreikä) on kohollaan verrattuna siihen ulommaiseen rinkulaan.
Jos saat sen sisäosan millään nousemaan ylös siihen kohtaan missä yleensä on ollut silloin kun avainta ollaan kääntämässä nolla-asennosta, todennäköisesti lukkokin sitten suostuu paremmin kääntymään.
Mitään en tiedä 900/9-3:n virtalukon pohjasta ja pakkisysteemeistä, mutta fakta on, että kuluneet haitat kuluttavat lukkosylinterin kuoreen urat siihen yläasennon kohdalle, ja niitä uria pitkin liukuen kulunutkin lukko suostuu kääntymään kun sisäosa on ylhäällä.
(Tonnarissa ainakin) tuo kuluminen ja urien vaikutus ilmenee sitten niin että jos ajon jälkeen kääntää virrat pois ja avain nollille (teillä vaihde oltava pakilla?) niin siitä ei uusi käynnistysyritys onnistukaan ilman että avaimen vetää välillä ulos niin että lukon sisäosa nousee takaisin ylös (niiden urien kohdalle).
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 9057#69057
Jos saat sen lukkosylinterin joskus ehjänä ylös sieltä, niin tietyt lukkosepät laittavat 20 eurolla siihen uudet haitat ja lukosta tulee käytännössä uudenveroinen (ne kulumisurat eivät haittaa). Jos joudut rikkomaan, niin korvaavan virtalukkosylinterin saanee edullisimmin purkutonnarista, siihenkin uudet haitat lukkosepältä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00