Huonot Pakokaasuarvot. 91" 9000i CD

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Doomrider
"Hirsch"
Viestit: 738
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2005 19:08
Paikkakunta: Mikkeli

Huonot Pakokaasuarvot. 91" 9000i CD

Viesti Kirjoittaja Doomrider »

Tervehdys kaikille!

Käytin tonnaria Kouvolan Laakkosen katsastustarkistuksessa ja päästöistä tuli sanomista vapaalla joutokäynnillä.

Elikkäs tämmösiä arvoja:
MITATTU
CO 0.382
CO2 14.28
HC 433
O2 0.16
Lambda 0.978

Alleviivatut olivat ne arvot, joista keskusteltiin. Keskustelussa tuli esille IMM ja "mahdollisesti" yhdellä pielessä oleva jako. Kertokaas asiasta tietävät, mitä voisi tuon perusteella olla pielessä?

- Pakoputkisto uusittu.
- Lambda uusittu.
- venavarrenkumit + venttiili uusittu.
- Bensapumppu (Walbro) uusittu.

Savuttaa tyhjäkäynnillä aika paljon normaalin harmaata savua. Check Engine valo ei ole palanut vähään aikaan. Tyhjäkäynti on välillä lämpimänä aika korkea (~1100rpm).

Ilmamassamittari on 011 loppuinen.

Kiitos jo etukäteen.

*edit: Putsasin IMMun bräkleenillä ja sieltä valui mustaa nestettä. Auto käy silmämääräisesti katsoen paremmin. Katsellaan pari päivää.
#3769 - Janne Kirjavainen. 0414472687
(ex)-88 musta 900,(ex)-89 valkoinen 900iA Ex-poliisi,(ex)-91 met. harmaa 9000 CD, -91 punainen 900i 16v, -98 met. vihreä 9-5 2.3t, -05 punainen 9-5 2.3T "DIY Aero" Combi
micke74
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 21:21
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja micke74 »

Jos se IMM:u on periaatteeltaan sama kuin -005 niin mittaa yleismittarilla 3:n ja 6:n välistä liittimestä, perussäädetään 380 ohmiin potikan ruuvista mikä on IMM:un kyljessä, siitä lähetään sit säätämään co mittaria seuraten mutta sun tarvii eka varmaan tarkistaa että kaasuläppä ja sen anturin säädöt on kohdallaan että saat tyhjäkäynnin oikeaan arvoon...
9000 T16 -87
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

micke74 kirjoitti:Jos se IMM:u on periaatteeltaan sama kuin -005
011 on kattiauton ilmamassamittari, jossa ei välttämättä edes ole sitä säätöruuvia.

Ja katittomissakin autoissa tuo perussäädön 380 ohm vastusarvo mitataan navoista 3 & 6 turbossa -88 asti ja ruiskussa -87 asti. Navoista 2 & 6 turbossa -89 alkaen ja ruiskussa -88 alkaen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Joo IMMua ei pysty säätämään vaan lambda hoitaa seoksen. Ongelmana on siis se että putkeen pääsee palamatonta ainetta. Syynä voi olla joko tulpat tai johdot...jättää kipinöitä välistä. Jos jako olisi pielessä niin sen kyllä varmaan huomaisi auton kulussa. Kannattaa tarkistaa putkiston liitokset ja katti ettei ole vuotoja. Sit alipaineletkut tarkkailuun myöskin.
Saab 9-5 2,0t -1999
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

jos on jako hampaan pielessä niin meno on kyllä havaittavan tahmeaa ja väkinäisen tuntuista, kaikilla kierroksilla tukkoinen...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Doomrider
"Hirsch"
Viestit: 738
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2005 19:08
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Doomrider »

Meno ei ole tukkoista eikä teho ole ainakaan minusta hukkunut minnekkään, ainoastaan kulutus on noussut ihan saatanasti aina silloin kun toi CE valo ilmoittaa toimivansa...

Eli toimi taas pari päivää ilman Check Engine valoa... :x

Mitäs katsotaan seuraavaksi?

Katsottu/vaihdettu/korjattu:

- IMM putsattu.
- Pakoputkisto uusi.
- akku vaihdettu.
- imuilmafiltteri uusi.
- venttiilivarsien kumit uusittu + yksi vena.
- Lambda-anturi uusi.
- polttoainepumppu uusi.
- jakajan kansi vaihdettu.

Sytkäjohdot vois hakea uudet ihan piruuttaan(vanhat näyttävät kylläkin hyviltä). sen mötikän( lisäilmaventtiili?? ) imusarjan päältä voisi putsata, katsoa imupuolen ilmavuodot taas(12253252 kerran...) ja tulpatkin uusia...

Alkaa pikkuhiljaa menemään rahat ja hermot näitten tonnareiden kanssa ***kele...
#3769 - Janne Kirjavainen. 0414472687
(ex)-88 musta 900,(ex)-89 valkoinen 900iA Ex-poliisi,(ex)-91 met. harmaa 9000 CD, -91 punainen 900i 16v, -98 met. vihreä 9-5 2.3t, -05 punainen 9-5 2.3T "DIY Aero" Combi
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

mikkoimp kirjoitti:jos on jako hampaan pielessä niin meno on kyllä havaittavan tahmeaa ja väkinäisen tuntuista, kaikilla kierroksilla tukkoinen...
En minä ainakaan huomannut vedossa mitään vikaa kun imunokka oli katittomassa 87-turbotontussa hampaan pielessä. Ainoat oireet oli epätasainen tyhjäkäynti ja taipumus sammahteluun, ja ilmastoinnin tyhjäkäyntikorotus päällä nuokaan ei vaivanneet.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 7683#47683
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
micke74
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 21:21
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja micke74 »

Tarkista vielä lämpö/aika anturi imusarjan alla, se on yks mikä voi aiheuttaa ison kulutuksen jos se antaa väärää tietoa..
9000 T16 -87
Doomrider
"Hirsch"
Viestit: 738
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2005 19:08
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Doomrider »

micke74 kirjoitti:Tarkista vielä lämpö/aika anturi imusarjan alla, se on yks mikä voi aiheuttaa ison kulutuksen jos se antaa väärää tietoa..
Joo, pitää kai käydä hakemassa sellanen, ei tainnut olla pahan hintainen...

Haulla en löytänyt tarkistusohjeita. Mitkä arvot olisivat tuolle normaalit?


Ps: tänä aamuna CE-valo päätti sammua ja kulutus laski normaaleihin lukemiin... :?
#3769 - Janne Kirjavainen. 0414472687
(ex)-88 musta 900,(ex)-89 valkoinen 900iA Ex-poliisi,(ex)-91 met. harmaa 9000 CD, -91 punainen 900i 16v, -98 met. vihreä 9-5 2.3t, -05 punainen 9-5 2.3T "DIY Aero" Combi
micke74
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 21:21
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja micke74 »

NTC anturi mitataan boksin päästä johdon liittimestä, LH2.2= 2(kelt.) ja 11(musta) välistä,
LH2.4= 5 ja 13 välistä

*C - Ohm
-20 - 14000
-10 - 9000
0 - 5800
10 - 3800
15 - 3000
20 - 2600
25 - 2000
30 - 1700
80 - 320

NTC lähtee 3/4" pitkällä hylsyllä pois...
9000 T16 -87
Doomrider
"Hirsch"
Viestit: 738
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2005 19:08
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Doomrider »

micke74 kirjoitti:*snip*
tänks. :)

Oli isä tilannut sitten uuden 011 loppuisen IMM:un... No pääsee ainakin kokeilemaan sitäkin. :o
#3769 - Janne Kirjavainen. 0414472687
(ex)-88 musta 900,(ex)-89 valkoinen 900iA Ex-poliisi,(ex)-91 met. harmaa 9000 CD, -91 punainen 900i 16v, -98 met. vihreä 9-5 2.3t, -05 punainen 9-5 2.3T "DIY Aero" Combi
Doomrider
"Hirsch"
Viestit: 738
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2005 19:08
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Doomrider »

On toiminut nyt 4 pv ilman venkuilua ja CE valon läsnäoloa tuon putsauksen jälkeen. :D

*koputtaa puuta*
#3769 - Janne Kirjavainen. 0414472687
(ex)-88 musta 900,(ex)-89 valkoinen 900iA Ex-poliisi,(ex)-91 met. harmaa 9000 CD, -91 punainen 900i 16v, -98 met. vihreä 9-5 2.3t, -05 punainen 9-5 2.3T "DIY Aero" Combi
PKM
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: La Tammi 06, 2007 19:38
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja PKM »

Meillä taannoin samoja ongelmia ja syylliseksi paljastui UUSI TARVIKE LAMBDA :evil:

Eli kannattaa mitata lambdan toiminta.....
Doomrider
"Hirsch"
Viestit: 738
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2005 19:08
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Doomrider »

PKM kirjoitti:Meillä taannoin samoja ongelmia ja syylliseksi paljastui UUSI TARVIKE LAMBDA :evil:

Eli kannattaa mitata lambdan toiminta.....
Lambdan arvot näyttäisivät kyllä olevan normaalit.
LÄMPÖTILA-ANTURI SAAB 9000 --98

i-moott valvonta jos SININEN (M12x1.5-kierre). . . . . . . 37-3128 9.50
i-moott valvonta jos SININEN Bosch-tuote. . . . . . . . . . 37-3584 20.50
Tollaset löysin motonetistä. Onko tuo nytten se lämpö/aika anturi :?:

Aattelin kysyä ennenkuin alan mitään tilailemaan. :)
#3769 - Janne Kirjavainen. 0414472687
(ex)-88 musta 900,(ex)-89 valkoinen 900iA Ex-poliisi,(ex)-91 met. harmaa 9000 CD, -91 punainen 900i 16v, -98 met. vihreä 9-5 2.3t, -05 punainen 9-5 2.3T "DIY Aero" Combi
Doomrider
"Hirsch"
Viestit: 738
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2005 19:08
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Doomrider »

Nyt on sitten käytetty tonnaria korjaamolla pienessä analyysissä.

Eli siinä on kuulemma kaksi eri vikaa.

- Korkea tyhjäkäynti.
- päästöt(+ huono vastaus kaasuun)

Eli nyt on vaihdettu aika liuta osia syksyn ja talven aikana ja viat senkun pysyvät(paitsi CE valo joka häipyi IMMun putsauksen jälkeen). :roll:

ihmetyttää vähän toi huono vastaus kaasuun. Eli kun painan kaasua niin kestää noin 0.5 - 1 sek, ennenkuin alkaa tulla kierroksia...

Ostin uudet tulpat, mutta ei se niillä parantunut. Jatkanko sytkäosien tarkistusta/vaihtamista???

Kiitos.
#3769 - Janne Kirjavainen. 0414472687
(ex)-88 musta 900,(ex)-89 valkoinen 900iA Ex-poliisi,(ex)-91 met. harmaa 9000 CD, -91 punainen 900i 16v, -98 met. vihreä 9-5 2.3t, -05 punainen 9-5 2.3T "DIY Aero" Combi
Vastaa Viestiin