
Sisäänajosta
Sisäänajosta
Nyt alla hoonattu lohko ja uudet männänrenkaat 350tkm ajetuilla männillä. Kyseessä 2,0T -90. Lueskelin artikkeleita ja osa on sitä mieltä että pannulle pitäisi antaa jonkun verran kenkää ja osa on rauhallisen ajon kannalla. Öljyiksi laitoin Mobil 5w-50. Ilmeisesti öljyt olisi pitänyt olla mineraalit eikä synteettiset ekat 500km. Mikähän mahtaa olla nyt se oikea ajotapa jolla sopeutan koneen parhaiten tulevaisuutta varten...ahdatanko 0.9bar 3/4 ajasta 

Saab 9-5 2,0t -1999
Re: Sisäänajosta
Oliko männissä ja lohkossa muka niin vähän kulumaa että hoonaus riitti? Faijan 2.0 vapariin laitettiin 125t ajettu kone, johon tehtiin hoonaus ja männänrenkaat. Nyt on ajettu joku 20 000km tiheillä öljyvaihdoilla ja rupeaa tuntumaan, että puhaltaa läpitte. Tuntuu vain siltä, että hoonauksesta ei loppupeleissä ole mitään järkeä.kopote12 kirjoitti:Nyt alla hoonattu lohko ja uudet männänrenkaat 350tkm ajetuilla männillä. Kyseessä 2,0T -90. Lueskelin artikkeleita ja osa on sitä mieltä että pannulle pitäisi antaa jonkun verran kenkää ja osa on rauhallisen ajon kannalla. Öljyiksi laitoin Mobil 5w-50. Ilmeisesti öljyt olisi pitänyt olla mineraalit eikä synteettiset ekat 500km. Mikähän mahtaa olla nyt se oikea ajotapa jolla sopeutan koneen parhaiten tulevaisuutta varten...ahdatanko 0.9bar 3/4 ajasta
Eiköhän tuo perus sisäänajo ole sitä, että ei vedätetä vaan käytetään konetta "kevyesti". Miksi mineraalit? Tämän minäkin haluan tietää, onko kyse siitä että ei kierrätä paskaa mukana. Mutta eikö tämä jää filtteriin?
VW transporter 2.5tdi vm.99
Jonkun verran kenkää sille pitää antaa sisäänajossa että männänrenkaat hioutuvat kunnolla. Tyhjäkäyttäminen ja mummoilu EI ole hyväksi. Alkuun vain lämpimäksi käyttö ja varmistus ettei mistään vuoda ja sitten heti pikku lenkille jossa muutama kohtuullinen vedätys. Vaikka n. 0,5 bar ahtoa ja max 4500rpm, sitten moottorijarrua perään sekä kunnon jäähdyttelyt.
"Rauhallisuus" tarkoittaa vain sitä, ettei kierrätetä hulluna kovilla kierroksilla eikä kauaa täydellä kuormituksella. Ja aina polkaisujen välissä hiukan jäähdytystä. Syy siihen miksi pitää olla hiukan varovaisempi tuon huudatuksen kanssa on, se ettei pääse leikkaamaan kiinni. Epätodennäköistä kuitenkin nykyisillä valmistusmenetelmillä ja öljyillä. Mineraalia suositellaan aluksi siitä syystä, että se ei voitele "liian hyvin", jolloin renkaat pääsevät paremmin hioutumaan pytyn mittoihin.
En kyllä ymmärrä miksi vain 125t ajettuun koneeseen edes piti mennä koskemaan, mutta hoonauksenkin voi tehdä väärin ja männänrenkaitakin on paskoja (jos ei orkkiksia tai muita laadukkaita sisään laitettu). Saabin lohkossa en ole nähnyt mainittavaa kulumaa edes 400tkm ajettuna..
"Rauhallisuus" tarkoittaa vain sitä, ettei kierrätetä hulluna kovilla kierroksilla eikä kauaa täydellä kuormituksella. Ja aina polkaisujen välissä hiukan jäähdytystä. Syy siihen miksi pitää olla hiukan varovaisempi tuon huudatuksen kanssa on, se ettei pääse leikkaamaan kiinni. Epätodennäköistä kuitenkin nykyisillä valmistusmenetelmillä ja öljyillä. Mineraalia suositellaan aluksi siitä syystä, että se ei voitele "liian hyvin", jolloin renkaat pääsevät paremmin hioutumaan pytyn mittoihin.
En kyllä ymmärrä miksi vain 125t ajettuun koneeseen edes piti mennä koskemaan, mutta hoonauksenkin voi tehdä väärin ja männänrenkaitakin on paskoja (jos ei orkkiksia tai muita laadukkaita sisään laitettu). Saabin lohkossa en ole nähnyt mainittavaa kulumaa edes 400tkm ajettuna..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Eihän noissa koneissa männät kulu vaan männänrenkaat ilmeisesti "kuoleutuu". Tutkin mäntiä niin niissä oli vielä valmistuksen jäljiltä vaakaraidoitus. Lohkolla ei ollut ajettu kuin 190tkm mutta hoonaus on melkeinpä pakko tehdä kun vaihtaa uudet renkaat. Eikös hoonauksen periaate ole se että naarmutetaan sylintereitä sen verran että öljy jää niihin joka parantaa voitelua.
Männänrenkaat tulisi sopeuttaa lohkoon niin että myös jatkossa puristus riittää. Nykyiset synteettiset öljyt suojaavat konetta niin paljon että renkaat eivät muotoudu lohkoon joten tähän olen kuullut käytettävän mineraali öljyjä. Kun renkaat hieman kuluvat niin niistä irtoaa "vamistus hilseet" jonka takia eka öljynvaihto on 500km päästä. Jos kovempaa vedättää niin renkaat kuluu ja metallin sisäinen jännitys kohtaa vastakohdan jolloin jäljelle jää parhain mahdollinen puristus.
Männänrenkaat tulisi sopeuttaa lohkoon niin että myös jatkossa puristus riittää. Nykyiset synteettiset öljyt suojaavat konetta niin paljon että renkaat eivät muotoudu lohkoon joten tähän olen kuullut käytettävän mineraali öljyjä. Kun renkaat hieman kuluvat niin niistä irtoaa "vamistus hilseet" jonka takia eka öljynvaihto on 500km päästä. Jos kovempaa vedättää niin renkaat kuluu ja metallin sisäinen jännitys kohtaa vastakohdan jolloin jäljelle jää parhain mahdollinen puristus.
Saab 9-5 2,0t -1999
Yksi kone tuli vastaan jossa männänrenkaat jumittivat uriinsa joten tarvittavaa tiivistystä ei ollut! Tai ehkä isäsi tapauksessa voi tulla kyseeseen liian hyvät öljyt jolloin renkaat eivät muotouduFaijan 2.0 vapariin laitettiin 125t ajettu kone, johon tehtiin hoonaus ja männänrenkaat. Nyt on ajettu joku 20 000km tiheillä öljyvaihdoilla ja rupeaa tuntumaan, että puhaltaa läpitte.

Saab 9-5 2,0t -1999
Mitä meinaat tuolla sisäisen jännityksen vastakohdan kohtaamisella?kopote12 kirjoitti:metallin sisäinen jännitys kohtaa vastakohdan jolloin jäljelle jää parhain mahdollinen puristus.
Ja juu, eipä nuo lohkot näytä paljoa kuluvan, hiljan purin 470 000 ajetun motin ja hoonijäljet joka pytyssä ilman pykälää, kokomerkinnät vakiot A.
Tuossa voisi olla jo jotain järkeä. Siitä en tiedä miksi noin vähän ajettuun koneeseen piti kajota. Ei ole mun asia. Muistaakseni jotain häikkää oli.kopote12 kirjoitti:Yksi kone tuli vastaan jossa männänrenkaat jumittivat uriinsa joten tarvittavaa tiivistystä ei ollut! Tai ehkä isäsi tapauksessa voi tulla kyseeseen liian hyvät öljyt jolloin renkaat eivät muotouduFaijan 2.0 vapariin laitettiin 125t ajettu kone, johon tehtiin hoonaus ja männänrenkaat. Nyt on ajettu joku 20 000km tiheillä öljyvaihdoilla ja rupeaa tuntumaan, että puhaltaa läpitte.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Ensimmäiset parisataa kilometriä männänrenkaiden ja sylinterinseinämien kosketussuhde ei ole paras mahdollinen ja sitä pitää auttaa eli sylinterissä pitää saada paine nousemaan vedättämällä parin sekunnin ajaksi ja kierrokset pidetään 70% maksimista? pumppaava ajo ilmeisesti saa ylimmän männänrenkaan taakse paineen joka painaa rengasta sylinterin seinämää vasten ja tämä operaatio takaa mahdolllisimman hyvän männänrenkaan kosketuksen sylinterin seinämiin. Olenko oikeassa?
Jos heität 100 000km ajetun männän uuniin ja kaveriksi tehdasuuden, ajamattoman männän huomaat että kun otat molemmat uunista pois ja annat jäähtyä uusi mäntä vetää jäähtyessään "kieroon" kun taas vanha säilyttää muotonsa, se on jäähtynyt ja kuumentunut jo niin monta kertaa elämässään että se ei ole moisesta moksiskaan, tästä johtuu myös se että "uudet" moottorit ovat monesti nihkeitä ottamaan kierroksia koska moottorissa on vielä ohipuhallusta, johtuen hioutumattomista männänrenkaista sekä "vääntyilevistä" sisäisistä osista jotka eivät ole vielä asettuneet kunnolla. Myös oljyn kulutus saattaa olla ensimmäisen tuhannen kilometrin aikana runsasta koska moottoriöljyä pääsee palotilaan. Tämän takia vanhat käytetyt männät!
Kuten aiemmin kirjoitin metallin sisäisestä jännityksestä pelkässä kuormassa niin otan hieman sanojani takaisin. Kun uusi moottori ajetaan kuumaksi, jäähdytetään ulkona, käynnistetään jälleen aamulla kylmästä, nämä ensimmäiset käynnistykset muokkaavat moottoria, metallin sisäiset jännitykset katoavat ja osat alkavat sopeutumaan toisiinsa.Mitä meinaat tuolla sisäisen jännityksen vastakohdan kohtaamisella?
Jos heität 100 000km ajetun männän uuniin ja kaveriksi tehdasuuden, ajamattoman männän huomaat että kun otat molemmat uunista pois ja annat jäähtyä uusi mäntä vetää jäähtyessään "kieroon" kun taas vanha säilyttää muotonsa, se on jäähtynyt ja kuumentunut jo niin monta kertaa elämässään että se ei ole moisesta moksiskaan, tästä johtuu myös se että "uudet" moottorit ovat monesti nihkeitä ottamaan kierroksia koska moottorissa on vielä ohipuhallusta, johtuen hioutumattomista männänrenkaista sekä "vääntyilevistä" sisäisistä osista jotka eivät ole vielä asettuneet kunnolla. Myös oljyn kulutus saattaa olla ensimmäisen tuhannen kilometrin aikana runsasta koska moottoriöljyä pääsee palotilaan. Tämän takia vanhat käytetyt männät!
Saab 9-5 2,0t -1999
Koskaan en ole nähnyt konetta mistä olisi porauksen ja uusien mäntien jälkeen kadonnut öljyä, vaikka olisi lievempää öljyä käytetty. Tiedä sitten onko mittaus tehty niin "tiukkaan".
Tosin kaverin uuteen audiin laitettiin kuulemma niin lievää öljyä, että katosi aivan urakalla. Öljyä katosi tosin vielä sisäänajon jälkeenkin. Vaihtoi pois.
Tosin kaverin uuteen audiin laitettiin kuulemma niin lievää öljyä, että katosi aivan urakalla. Öljyä katosi tosin vielä sisäänajon jälkeenkin. Vaihtoi pois.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Vaikka laitat synteettiset öljyt niin öljyä ei katoa juuri lainkaan mutta renkaiden ja lohkon väliin syntyy ohut suojaava kalvo jolloin renkaat ei pääse "kulumaan". Kuitenkin öljyn kulutus voi olla runsaampaa vaikka aiemmin kirjoitan että öljyn kulutusta ei ole juuri lainkaan(huomaa kuitenkin että runsaampaa kuin normaalisti). Itse tyhmyyksissä laitoin täyssynteettiset mutta ylihuomenna lasken ne pois ja laitan mineraalit. Ajan n. 500km ja takaisin synteettiset. Kyseessä on kummiskin sen luokan remontti joka vaikuttaa myös pidemmällä tähtäimellä
Niin ja audit on audeja..Saab on auto erikseen

Niin ja audit on audeja..Saab on auto erikseen

Saab 9-5 2,0t -1999
No sikäli oikeassa, että joka puristus- ja työtahdilla männänrengas puristuu sylinterinseinämiä vasten renkaan uraan päässeen kaasunpaineen vaikutuksesta, ei pelkästään renkaan omasta jousivoimasta, eikä tätä varten tarvitse erityisesti pumppailla mitään. Pikemminkin varoisin etenkin turbokoneen tapauksessa liikoja pumppailemasta. Ellei sitten tarkoituksena ole kiilloittaa hoonijälkiä pois sylintereistä.kopote12 kirjoitti:Ensimmäiset parisataa kilometriä männänrenkaiden ja sylinterinseinämien kosketussuhde ei ole paras mahdollinen ja sitä pitää auttaa eli sylinterissä pitää saada paine nousemaan vedättämällä parin sekunnin ajaksi ja kierrokset pidetään 70% maksimista? pumppaava ajo ilmeisesti saa ylimmän männänrenkaan taakse paineen joka painaa rengasta sylinterin seinämää vasten ja tämä operaatio takaa mahdolllisimman hyvän männänrenkaan kosketuksen sylinterin seinämiin. Olenko oikeassa?
Eikä nuo uudet renkaat mitään mahdottomia sopeutuspumppaamisia vaadi: Jos laitat uuden laadukkaan männänrenkaan vapaana pöydälle, piirrät sen ääriviivat paperille ja tarkastelet sitä esim. harpilla niin huomaat ettei se ole lähellekään pyöreä, vaan säde on ajateltu niin, että se lähtee loivana katkosta kohti renkaan "pohjimmaisesta" kohdasta, kunnes taas noin kello kymmenessä ja kello kahdessa säde jyrkkenee.
Näin on saatu aikaan se, että rengas on sylinterissä puristuneena niin lähellä sylinterin kehää kuin toleranssien puitteissa mahdollista, ja sisäänajon tarve on minimoitu.
Takavuosina moottoripyörän konetta rempatessa (80-luvun Kawa GPZ, 4syl,4-T) laitoin uudet männänrenkaat vanhoihin mäntiin mutta sylintereitä en hoonannut. Sylinterit olivat kuluneet lievästi soikeiksi ja kun koneen sain käyntiin niin sinistä savua pukkasi.
Eipä muuta kuin sylinterilohko irti ja hoonaa sylinterit. Tämän tehtyäni uusi yritys ja kyllä: savutus loppui koneesta hetikohta joten kyllä hoonaus oli tässä tapauksessa hyvinkin tarpeellinen toimenpide.
Ennen remonttia kone söi jonkinverran oljyä mutta hoonauksella ja uusilla männänrenkailla varustettuna koneen öljynkulutus loppui siihen paikkaan.
Eipä muuta kuin sylinterilohko irti ja hoonaa sylinterit. Tämän tehtyäni uusi yritys ja kyllä: savutus loppui koneesta hetikohta joten kyllä hoonaus oli tässä tapauksessa hyvinkin tarpeellinen toimenpide.
Ennen remonttia kone söi jonkinverran oljyä mutta hoonauksella ja uusilla männänrenkailla varustettuna koneen öljynkulutus loppui siihen paikkaan.
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
Mä oon tehny varmaan kymmeniä tai satoja koneremontteja.
EI mitään sisään ajoo,päin vastoin happee koneelle.
Öljyt tietty uusiksi n 500km jälkeen.
Uusissa autoissa huomattiin että ne missä oli ns sisään ajo tehty huolella,ne ei kulkennu kunnolla mutta ne mitkä oli sisäänajossa esittelyautoina/automyyjien käytössä taas kulki kunnolla.
Kyllä ne autotehtaan on suunitellu ne romut niin ettei niitä tarvii köyhän säälii (rauta ei valita) hanaa vaan kulkee sit paremmin vaan.
Opettakaa vaan ne kulkemaan uuuvesta asti muu on turhaa.
EI mitään sisään ajoo,päin vastoin happee koneelle.
Öljyt tietty uusiksi n 500km jälkeen.
Uusissa autoissa huomattiin että ne missä oli ns sisään ajo tehty huolella,ne ei kulkennu kunnolla mutta ne mitkä oli sisäänajossa esittelyautoina/automyyjien käytössä taas kulki kunnolla.
Kyllä ne autotehtaan on suunitellu ne romut niin ettei niitä tarvii köyhän säälii (rauta ei valita) hanaa vaan kulkee sit paremmin vaan.
Opettakaa vaan ne kulkemaan uuuvesta asti muu on turhaa.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
kopote12 kirjoitti:Niin ja audit on audeja..Saab on auto erikseen
Öljy oli kuulemma todella lievää ja tätä piti merkkiliikkeessä väkisin pistää.
Siis otetaanko hoonauksessa muka niin paljon pois, että jopa "soikeus" katoaa? Vai oliko kyse jostain muusta. Siis jos soikeus saadaan pois niin eikö sylinteristä tule melkoisen väljä?Wege kirjoitti: Takavuosina moottoripyörän konetta rempatessa (80-luvun Kawa GPZ, 4syl,4-T) laitoin uudet männänrenkaat vanhoihin mäntiin mutta sylintereitä en hoonannut. Sylinterit olivat kuluneet lievästi soikeiksi ja kun koneen sain käyntiin niin sinistä savua pukkasi.
Eipä muuta kuin sylinterilohko irti ja hoonaa sylinterit. Tämän tehtyäni uusi yritys ja kyllä: savutus loppui koneesta hetikohta joten kyllä hoonaus oli tässä tapauksessa hyvinkin tarpeellinen toimenpide.
VW transporter 2.5tdi vm.99