Moottorin kierrokset ei laske kiihdytyksen aikana/jälkeen?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
mixu76
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 19:29

Moottorin kierrokset ei laske kiihdytyksen aikana/jälkeen?

Viesti Kirjoittaja mixu76 »

Olen ostattelemassa ensimmäistä SAABiani, kävin koeajamassa sellaisen (9-5 2.3t -01) jossa oli oudon tuntuinen vika.

Voimakkaamman kiihdytyksen aikana/jälkeen kierrokset ei lähteneet laskemaan vaihtaessa, vaan jäivät n. 3000 - 4000 rpm:n, vaikka piti pidemmän aikaa kytkintä pohjassa kierrokset vain pysyivät ylhäällä, kaasupoljin ei jäänyt alas, nostin sitä jalalla ja oli yläasennossa. Laittamalla isomman pykälän silmään ja pakottamalla kierroksia alaspäin (n. 2000 rpm paikkeille) lähtivät kierrokset laskemaan, mutta ei silloinkaan niin nopeasti mihin olen turbottomissa muunmerkkisissä tottunut, saabista kun ei ole aikaisempaa kokemusta.
Normaalissa rauhallisessa kaupunkiajossa toimii ihan hyvin.

Auto on pienestä autoliikkeestä jossa seisonut lähes kuukauden ja moottoritila on pesty (lieko sillä merkitystä), jonka jälkeen vika on myyjän mukaan ilmestynyt. Lupasivat huoltaa kuntoon ja saattaisin saada alennusta vian selvittämällä ja säästämällä heidän kulujaan, mutta minua jäi ihmetyttämään vian outous eli tapahtuu vain voimakkaamman kiihdytyksen jälkeen ei jatkuvasti?

Foorumia lueskeltuani liekö vika kaasuläppäkotelossa, letkuissa, by-pass venttiilissä vai jossain muualla??? Voisiko esim by-pass jumittaa ja paineen seurauksena mahdollisesti likainen tai jousivikainen kaasuläppä laskea vähän läpi? En muista koeajolta kuinka ahtopainemittari käyttäytyi.

T: Mixu
9-5 2.3t wagon -01
Drooler
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 15:05

Viesti Kirjoittaja Drooler »

En ole mikään saab-ekspertti mutta just eilen oma kosla tipahti 'limb-home' -tilaan. Kun resetoin ajotietokoneen irrottamalla akunkengän 15min niin varoitusvalot kyllä häviää mutta läppäkotelo jää tietty nilkutustilaan. Kylmäkäynnistyksessä tyhjäkäynti oli jotain 2000rpm ja tippui siitä sitten vähitellen alaspäin kun kone lämpeni.

Voisko olla, että kaasuläppä on 'limb-home' tilassa mutta virhekoodit nollattu irrottamalla akunkenkä?

Viisaammat korjatkoot!
mixu76
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 19:29

Ajoa se vaan vaati.

Viesti Kirjoittaja mixu76 »

Autoliikkeessä seisottaminen ja moottoritilan pesu ei vaan ollut tehnyt hyvää, vähän lisää ajoa tilanne korjaantui.
Eli nyt sitä sitten ollaan SAABin omistajia.
9-5 2.3t wagon -01
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Onnittelut :D :!:
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V60 B4 MHEV -21
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE Powered by jcarlson
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Volvo V50 2.0 TD
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tossa meidän 9-5:ssä on samaa piirrettä, että vaihteita tulee vaihdettua melko rauhalliseen tahtiin saman ilmiön takia. Kierrosluku laskee tosi hitaasti, kun vaihtaa vaihdetta esim. rampissa kiihdyttäessä ja tekee 3->5 vaihdon. Pitää odotella ihan kotvan, ennenkuin kierrokset on pudonnu 2000rpm tietämille ja vitonen yleensäkin haluaa mennä nätisti päälle. Vaihteen huono kytkeytyminen johtunee vajuneesta öljytasosta (vetoakselin stefa vuotaa), mutta tuo kierrosluvun käytös on tosiaan hieman outo. Huoltokirjan mukaan kaasuläppäkotelo on vaihdettu jo ainakin kerran. Matkamittarissa on nykyisellään 211tkm.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin