öljyä kuluu ...
öljyä kuluu ...
9-5 / 2.0 / 2001 / 90 tkm
10000 km aikana öljymäärä tikun mukaan
laskenut noin 9 - 10 mm
onko huolestuttavan paljon, vaiko 9-5:lle 'normaalia' ?
/r
10000 km aikana öljymäärä tikun mukaan
laskenut noin 9 - 10 mm
onko huolestuttavan paljon, vaiko 9-5:lle 'normaalia' ?
/r
Kannattaa tarkistaa huohotinletkut ja öljyloukko ja laittaa uusin huohotinpäivitys (55561200), jos ei jo ole. Jos johtuu turbosta, löytyy myös läppäkotelosta ja coolerin sisältä öljyä.
Aika yleistä on, että ainakin nämä vanhemmat 9-5:t kuluttavat öljyä. Monessa ei tikku kastu ollenkaan, jos on ajettu 20K samoilla rasvoilla.
Eski
Aika yleistä on, että ainakin nämä vanhemmat 9-5:t kuluttavat öljyä. Monessa ei tikku kastu ollenkaan, jos on ajettu 20K samoilla rasvoilla.
Eski
Totta jos puhe on huohotusvammaisista T7 tai 50v vanhoista moottoreista. Ei pidä paikkaansa kunnossa olevassa Saabin moottorissa (pl. T7).Ansis kirjoitti:Terve moottori kuluttaa öljyä. Kun kulutus alkaa vähentyä, moottori on korjauksen tarpeessa, sillä silloin öljyn joukkoon alkaa kertyä epäpuhtauksia ja bensaa.
Eli litra saa mennä viidelle tonnille nelitahtimoottorissa, jos ajelee yli 30 km yhdellä kerralla päivittäin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Hyväksytään toki sellainenkin mahdollisuus että T7 ei söisi juurikaan öljyä, valitettavan moni vaan syö.
Kokemuksella erityisesti B202L koneista ei huomattavaa öljyn häviämistä tapahdu eikä sinne tilalle mitään muutakaan moskaa tai bensaa ilmesty.
Kokemuksella erityisesti B202L koneista ei huomattavaa öljyn häviämistä tapahdu eikä sinne tilalle mitään muutakaan moskaa tai bensaa ilmesty.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Ok, vanhoissa traktoreissa ilman nostolaitetta öljynkulutuksen vähentyessä tiesi moottoriremontin olevan seuraavan 50 000 km päässä.
T-7 on vienyt alkuperäisellä mekaanisesti ehjällä huohottimella vajaan merkkivälin kymppitonnilla, jonka olen pitänyt vaihtovälinä vähäisellä ajolla, eli öljyt vaihtuu 2-3 kk välein. On kevyempi viedä jäteöljyt kierrätyksen, kun palautusastiassa on vain reilu 3 litraa jätettä.
T-5 ei vienyt öljyä ollenkaan 20 000 vaihtovälillä.
VAG-konsernin ajoneuvot sen sijaan on olleet seosvoideltuja, öljyä on mennyt jopa enemmän, kuin 2-T perämoottorissa bensaan sotkettuna.
Tästä on muodostunut oma mielipiteeni.
T-7 on vienyt alkuperäisellä mekaanisesti ehjällä huohottimella vajaan merkkivälin kymppitonnilla, jonka olen pitänyt vaihtovälinä vähäisellä ajolla, eli öljyt vaihtuu 2-3 kk välein. On kevyempi viedä jäteöljyt kierrätyksen, kun palautusastiassa on vain reilu 3 litraa jätettä.
T-5 ei vienyt öljyä ollenkaan 20 000 vaihtovälillä.
VAG-konsernin ajoneuvot sen sijaan on olleet seosvoideltuja, öljyä on mennyt jopa enemmän, kuin 2-T perämoottorissa bensaan sotkettuna.
Tästä on muodostunut oma mielipiteeni.
96 M75 i12 5-speed 

Kuinka vanhoissa? Olen ajanut aika monen merkkistä, kokoista ja ikäistä traktoria vuosimallien ollessa 195x - 2005! En muista ainoatakaan konetta jossa olisi ollut matkamittaria? Ja ennen digimittari aikaa harvassa oli edes nopeusmittaria! ja toisekseen tuo 50 tkm kuulostaa erittäin pitkältä matkalta traktorille...Ansis kirjoitti:Ok, vanhoissa traktoreissa ilman nostolaitetta öljynkulutuksen vähentyessä tiesi moottoriremontin olevan seuraavan 50 000 km päässä.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Olisi hauska tietää, mikä merkitys on käyttöohjekirjan totutusajo-ohjeiden noudattamisella (kevyttä ajoa ensimmäiset 3000 km). Itse olen aina tuota ohjetta noudattanut, eikä yksikään perheemme Saab ole koskaan tarvinnut lisäöljyä 10000...20000...30000 km vaihtovälillä.Eski kirjoitti:Aika yleistä on, että ainakin nämä vanhemmat 9-5:t kuluttavat öljyä. Monessa ei tikku kastu ollenkaan, jos on ajettu 20K samoilla rasvoilla.
Eski
Öljyä kuluu...
Siis ihan tosi...
kattooko joku vielä öljytikkua!?
Ei voi olla totta...

kattooko joku vielä öljytikkua!?



Joo, kyllä kattoo ja kattoo vastaisuudessakin. Meinaatko, että luottaisin siihen anturiin siellä jossain, en todellakaan luota. Joku on joskus todennut, että vanha konsti on parempi, kuin pussillinen uusia. Sitäpaitsi täytyyhän pellin alle käydä aina silloin tällöin kurkkaamassa ja tuo öljytikun katsominen on siihen erittäin hyvä "tekosyy"
.
Matti

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Nyt ei voi kun nauraa itselleen...9-5T kirjoitti:Oliskohan Volvo merkkisissä.hz81 kirjoitti:Kuinka vanhoissa?Ansis kirjoitti:Ok, vanhoissa traktoreissa ilman nostolaitetta öljynkulutuksen vähentyessä tiesi moottoriremontin olevan seuraavan 50 000 km päässä.




Ja Illu suosittelen sitä jäteöljyllä ajamista...


OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
-
- "Aero"
- Viestit: 397
- Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
- Paikkakunta: Vaasa
Re: öljyä kuluu ...
Nyt minäkin ymmärrän tuon GM:n 5:n litran öljykanisterin koon. Noin 10k ajettu ja tikun terskakaan ei kastunut (voiko olla molompaa öljytikkua?). No, ei hätää lorotin jäljellä olevan litran molon reikään ja niinpä terskan pää jo vähän kastui - vissiin? Tuosta tikun päästä kun ei oikein tiedä kastuuko se matkan varrella vai öljytilassa!
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Re: öljyä kuluu ...
Tuo tikku on kyllä tosi kehno. Kolme kertaa tai useammin otan toistoja mittauksesta, että olen varma mitanneeni oikein. Ei tota vanhan 99:n peltistä tikkua tarvii kun kerran dipata nähdäkseen missä öljytaso on. Toi meidän 9-5 vie about 1litran/5000km tällähetkellä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01