Auton hankkiminen Ruotsista

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
ruotsin rauta
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 20:51
Paikkakunta: Pori

Auton hankkiminen Ruotsista

Viesti Kirjoittaja ruotsin rauta »

Ajattelin herätellä keskustelua aiheesta...

Pistin tämän nyt tänne kajakki osion puolelle, koska lähinnä tämmöisen vähän iäkkäämmän auton tuominen voisi kiinnostaa.

Mitenkäs tuota veroa joutuu maksamaan kun tuo Ruotsista?

Onko kokemuksia sikäläisestä kaupankäynnistä?

Minkä sorttiset paperisodat seuraa Suomessa?

Ja kaikkea, jos kokemuksia vaan löytyy, niin olisi mukava kuulla :)

SAAB 9-3 2.0t -01 (käyttis)
SAAB 96-79 (ikuisuus projekti)
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4073
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Täällä on toinenkin jota kiinnostaisi tuo rapakon takainen kaupankäynti!
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
lehtola
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: Ma Joulu 08, 2003 12:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lehtola »

Olen kutvosen tuonut, mutta se oli vanhan lain aikana.
Mutta tässä lyhyesti:

Kauppakirjat tehtiin myyjän kanssa Tukholman naapurikunnassa, raha vaihtoi omistajaa, kaupasta tehtiin kirjallinen dokumetti. Kilvet sain pitää kun lupasin palautta ne hänelle. Hänen liikennevakuutus oli voimassa ja hän sai varmaan sen poikki sekä auton pois rekisteristä kun palautti kilvet viranomaisíllle sitten aikanaan.

Ajoin auton Tukhoman satamaan ja sitten laivaan ja Hesassa sataman tullikonttorille. Siellä antoivat lapun mukaan, jolla sain ajaa niinehyvineni tullin Sörnäisten konttorille maksamaan tullin. Siellä auto kuvattiin ja jouduin täyttämään ja näyttämään kasan dokumentteja liittyen autoon. Eli mitä paremmin niitä on olemassa se auttaa aina asiointia viranomaisten luona. Sieltä sitten katsastuskonttorille ja konttorilla sain siirtokilvet ja tein siihen liikennevakuutuksen koska autoa jouduttiin jarrujen osalta vähän korjaamaan. Siinä välipäivinä ajoin jonkun verran ja muutaman päivän päästä uudestaan katsastukseen ja sitten sain auton Suomen kilpiin. Jos olisi mennyt katsastuksesta läpi niin ei siirtokilpiä varmaan olisi tarvittu vaan heti normaaleihin kilpiin.

Tämä siis vanhan lain mukaan, enkä tiedä menikö tuo ihan säädösten mukaan, mutta tehty kuitenkin annettujen ohjeiden mukaan. En kyllä tiedä miten nykyisin tämä tapahtuu.

Veroa meni 30% kauppakirjan mukaisesta kauppahinnasta.

Matti
hpjr
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: To Marras 17, 2005 19:55

Viesti Kirjoittaja hpjr »

Toin pari viikkoa sitten vuoden 1960 mallia olevan vanhana auton Ruotsista. Homma kulkee suurinpiirtein näin:

1) Auton rekisteriotteen tarkistus (typpinumerot, valmistusnumerot vastaavat kyltissä ja rungossa olevia) ja että myyjä omistaa auton. Myyjän henkilöllisyys on tietenkin hyvä tarkistaa ajokortista tai vastaavasta

2) Ilmoitusosan (anmälan) täyttäminen ja postitus Ruotsin autorekisterikeskukselle, jossa todetaan omistajavaihdos

3) Kauppakirja, josta näkyy, että olet auton uusi omistaja ja kuitti maksusta ellei sitä kirjata kauppakirjaan esim. että tämän kauppakirjan allekirjoituksella hinta kuitataan kokonaan maksetuksi (käteiskauppa)

4) Jos ajat auton esim. laivaan varmista, että vakuutus on voimassa tai autoon on tehty siirtovakuutus. Jos tuot auton trailerilla tätä ei tarvita

5) Auto laivaan ja aamulla ajelet tulliin, josta otat siirtokilven kotipaikkakunnalle ajamista varten, niitä on eri mittaisia, Jos tuot auton trailerilla ajlet suoraan kotiin, koska Ruotsista tulleista autoista ei makseta tullia, myöhemmin ainoastaan autovero

6) Kotona viet auton katsastusasemalle rekisteröintiä varten ja samalla teet autoveroilmoituksen tullille, jos auto on siinä kunnossa, että sitä pitää laittaa sinulla ei ole mitään kiirettä, koska autoveron maksusta ei ole mitään aikarajamäärityksiä, laittelet kaikessa rauhassa ja sitten kun se on siinä kunnossa, että päätät katsastaa ja rekisteröidä sen teet myös samalla autoveroilmoituksen (tulli saattaa pyytää auton näyttöä)

7) Sitten vaan kovaa ajamista

Yksityiskohdat voi tarkistaa tullin sivuilta http://www.tulli.fi
hpjr
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: To Marras 17, 2005 19:55

Viesti Kirjoittaja hpjr »

Tarkennusta vielä kohtaan "6) Kotona viet auton katsastusasemalle rekisteröintiä varten...". Jos ajat auton katsastusasemalle tarvitset siirtoluvan, lyhytaikaiset max 7 pv saat katsastuskonttorilta ja hinta on 15 €/pv. Tässä yhteydessä saat muovitarrasiirtokilvet. Sitten pitää mennä tulliin ja näyttää siirtolupa, johon tulli laittaa omat leimansa ja sitten voit ajella suoraan katsastusasemalle - luvassa on määritelty karkeasti ajoreitti esim. katsastus Jyväskylässä 16.3.07.
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 515
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

hpjr kirjoitti:Jos ajat auton katsastusasemalle tarvitset siirtoluvan, lyhytaikaiset max 7 pv saat katsastuskonttorilta ja hinta on 15 €/pv.


http://www.ake.fi/AKE/Rekisterointi/Suo ... tolupa.htm

"Hinta
Siirtolupa ja siirtomerkit maksavat yhteensä 15 euroa luvan voimassaoloajasta riippumatta. Siirtovakuutuksen hinta on ensimmäiseltä päivältä 10 euroa ja seuraavilta päiviltä 6 euroa/päivä. Jatkuvan liikennevakuutuksen hinnoista saa tietoa vakuutusyhtiöistä"

Siirtolupaa tarvitaan aina, jos Suomessa rekisteröimätöntä autoa ajetaan tiellä, oli se sitten menossa katsastukseen, korjattavaksi tai vaikka paaliin. Jos auto on aikomus joskus saada Suomen kilpiin, kannattaa yrittää ottaa sille vakuutusyhtiöstä liikennevakuutus, maksaa pahimmillaan alle puolet siirtovakuutuksen hinnasta ja kattaa samat asiat.
96 V4 -75
Avatar
Mikko_H
"Hölösuu"
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Laivoihin eivät taida ajamalla päästää kilvetöntä autoa liikennevakuutuksen puuttumisen takia? Meinaan, jos saa myyjän tuomaan auton satamaan ja siinä otettaisiin kilvet pois.
Sellainenkin vaihtoehto on, myyjän ja ostajan välisestä luottamuksesta riippuen, että auto pysyy myyjän nimissä suomeen asti ja ostaja lähettää ruotsin kilvet paluupostissa.
Asiasta oli vasta juttua Classic motor-lehdessä, lähinnä tietysti myyjän näkökulmasta katsottuna.
zonos
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 23:59
Paikkakunta: Haaparanta

Viesti Kirjoittaja zonos »

tuossahan tuli jo aika hyvin neuvottua auton hakuhommat. koska kyselit veroista niin maksoin omista seuraavanlaisesti: saab 95, vm-69 85€ ja saab 95, vm-74 178€.
kare
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Maalis 13, 2007 15:58
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kare »

Se on myös hyvä huomata, että Ruotsin viranomaisilta (http://www.vv.se) saa todella sujuvaa apua ja mukavat veronmaksajat maksavat vielä viulutkin. Auton rekisteriinmerkitty omistaja ja rasitteettomuus on helppo tarkistaa säkärillä etukäteen ja mahdolliset paperisotkutkin ratkeavat helposti.

Ruotsintuonneissa on ymmärtääkseni sellainen kupru, että harmonisoidusta otteesta pitäisi Suomen viranomaisen mukaan esittää molemmat osat, mutta Ruotsin viranomaisen mukaan keltaista osaa ei saa luovuttaa ostajalle. Ostaja saa sitten oman otteensa kun hänet merkitään auton omistajaksi. Siitä sitten seuraa, että pelkällä sinisellä lapulla tuodun auton tapauksessa (kuka hei jaksaa oikeasti rekisteröidä auton Ruotsissa nimiinsä vain viedäkseen sen maasta?), viranomainen joutuu pyytämään Ruotsista luvan rekisteröinnille (ts. varmistamaan, että on asianmukaisesti käsitelty siellä päässä). Tämän ei pitäisi muodostua ongelmaksi.
ruotsin rauta
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 20:51
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja ruotsin rauta »

Kyllä tämä on kiitos valottanut asiaa jo paljon. Sitten tyhmillä kysymyksillä jatkoa, eihän npelkkien osien tuominen ruotsin puolelta sisällä sen suurempaa ongelmaa, kuin tuomisen vaivan?

SAAB 9-3 2.0t -01 (käyttis)
SAAB 96-79 (ikuisuus projekti)
ruotsin rauta
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 20:51
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja ruotsin rauta »

Niin, eikun ajattelin lähinnä jos sinne itse eksyy tuota toista kotimaista puhumaan :D

SAAB 9-3 2.0t -01 (käyttis)
SAAB 96-79 (ikuisuus projekti)
lehtola
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: Ma Joulu 08, 2003 12:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lehtola »

joo ei.
eli koska Ruotsi on EU-maa ei veroja eikä tullia tarvitse maksaa.

Matti
Vastaa Viestiin