9-3 välihuoltojen tarve

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
vanha
Matalapaineturbo

9-3 välihuoltojen tarve

Viesti Kirjoittaja vanha »

Olen entisten (lue: vanhempien) autojen kanssa tottutunut tekemään kevät ja syyshuollot rutiinisti kilometreistä juuri välittämättä. Silloin on mennyt öljyt, suodatin, tarkistetty nesteet, pakkasenkestävyys, akkuhapot yms. tarvittaessa n joka toinen kerta lisäbensansuodatin, ehkä ilmansuodatin, kilometrejä katsellen iskareita, jousia ja muuta tarpeellista. Ja huoltokirjasta ei ole tietenkään enää ollut tietoakaan siinä vaiheessa..... mutta pieni sinikantinen vihko sisälsi täydellisesti joka ikisen pienenkin huoltotoimenpiteen, päivämäärineen ja kilometreineen....

Nyt alla olevassa saabissa on takana n 77000 km ja huoltokirja täydellinen. Vikana siis on 70tkm huolto ja leima lokakuulta 2003. Nyt kuitenkaan ajot ja kilometrit ei mene niin, että huollot osuisivat säännöllisesti kevääseen ja syksyyn. Kuis on pojjaat, suositteletteko tekemään jotain spesiaalia keväällä (lähinnä) ja syksyllä? Tavallaan 'ohi' huoltokirjan. Esimerkiksi olen lukenut tuosta automaatti-ilmastoinnin putsaamisesta ja bakteerikasvuston desinfioimisesta. Olisi vissiin syytä tehdä keväällä. (Enpä tietty ole käyttänyt ilmastointia talvella, ei tullut mieleenkään ennenkuin se täältä silmään sattui...)

Lienee hölmö kysymys, mutta nää uudet autot on hepreaa ja merkkihuolto tunnetusti osaa rahastaa.....
Autoton, velaton, estoton ;o)
patse
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja patse »

Unohtuikin jo tuo ilmastoinnin desifiointi, kun ei ole mitään oireillut. Tosiaan huolloista, omassa biilissä on tehty marraskuussa 90tkm huolto ja 100tkm lähenee uhkaavasti. En ajatellut muuta tehdä kuin vaihtaa moottoriöljyt ja suodattimen, kun sillä on talvella ajettu aikasta paljon lyhyttä ajoa. Ehkä olisi syytä tarkistaa joskus sytytystulppien kärkiväli (1,1mm). Itse tarkistin tulpat hiljakkoin ja kärkiväli huiteli jo n. 1,5mm jolloin selkeästi tuntui tehon puutetta. Joku voi jatkaa listaa tästä, josko jotain tarpeellista jäi pois.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18
Business
"Ruisku"

Viesti Kirjoittaja Business »

Minä ajan vuodessa vähän reilu 20000 km, joten huolto on ajankohtainen kerran vuodessa (osuu minulla keväälle tai alkukesään). Olen vaihtanut öljyt 10000 km:n välein, muuta välihuoltoa en ole tehnyt. Huolto-ohjelman mukainen tulppien vaihtoväli on mielestäni pitkä ainakin pätkäajoon. Autossani on Nordicin virisarja, joten tulpat vaihtuvat joka huollossa eli 20000 km:n välein.

Ilmastointia kannattaa käyttää aina silloin tällöin talvellakin esim. lämpimässä parkkihallissa, jotta tiivisteet pysyvät kunnossa. Raitisilmasuodattimeen voi kertyä syksyllä lehtiä tms., jotka sitten keväämmällä alkavat mätääntyä... Minä en ole putsannut raitisilmasuodatinta keväisin, sillä sehän vaihdetaan huollossa.

P.S. Minäkin olen harrastanut tuota vihkohommaa ja jotenkin alkoi tuntua siltä, että vanhan mainitsema vihko saattaa olla nykyään minun hallussani (on kyllä harmaakantinen)...
V***o V60 T4 Momentum aut. -20
99 GL -84, 900 i16 -91, 9-5 2.3T -05, 9-5 Aero -05
Exät: 99x2, OG900x13, 9000x1, NG900x1, OG9-3x2, OG9-5x1 (ja V***oja)
Vastaa Viestiin