Pyörän pultit ja syyläri

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Pyörän pultit ja syyläri

Viesti Kirjoittaja Eski »

Käykö samat pyörän pultit tykkivanteisiin kuin jalkapalloihin?

Onko turbon syyläri erilainen kuin vaparissa?

Edelleen olisi vaaleanruskeat ehjät lattiamatot ja hattuhylly hakusessa.

Auto on siis 900T8 LUX vm 1983.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tässä jotakin vastauksen tynkää pyöränmutterikysymykseen:

Jalkapallovanteisiin ainakin tarvitaan laippamutterit, niissä ei ole kartiota vaan mutterin vastinpinta on suora.

Meniskö tykkivanteet sitten tavallisilla kartiomuttereilla millä peltivanteetkin? Näitäkin muttereita oli kapeammalla kartiolla joskus ennen -80?, niitä ei sopine käyttää.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: Pyörän pultit ja syyläri

Viesti Kirjoittaja rr »

Eski kirjoitti:Onko turbon syyläri erilainen kuin vaparissa?
Turbon syylärissä on kaksi kennoa peräkkäin, kun vaparin vastaavassa on vain yksi. Normaaliajossa 1 kenno riittää mainiosti, mutta ääriolosuhteissa saattaa tarvita turbossa parempaa jäähdytystä, asuntovaunun veto, vuoristo yms. 'rata-ajo'.

Jos olet uutta ostamassa, kannattaa valita turbon jäähdytin, koska hintaero on pieni.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

jus kirjoitti:Meniskö tykkivanteet sitten tavallisilla kartiomuttereilla millä peltivanteetkin?
Ei mene. Peltivanteen mutterissa on liian vähän nousua. Rengasliikkeestä itse ostin kunnon mutterit tykkivanteille ja nyt on tarpeeksi nousua. Eli, mutskun kartio pitää nousta kunnolla kartioreiästä pois ettei raavi reikää pilalle.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Carmonat

Viesti Kirjoittaja Eski »

Löysin halvat tykkivanteet, mutta ne olivatkin Carmonat. Onkohan vanteen kartioreikä niissä samanlainen kuin Ronaleissa? Vai tekeekö noilla Carmonoilla mitään..? Paljonkos dimebak maksoit niistä muttereista? Tyrköltä löytyy uustuotantona muttereita jalkiksiin ja tykkeihin 5,5EUR/kpl, joten mutterit maksaa enemmän kuin vanteet...
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Ne oli nykyvaluuttaa väännettynä noin 60€. Joskus kyselin ihan Saabin omia tykkivanteille ja maksoivat silloin pari kolme vuotta sitten 780 markkaa. Huh hellettä ku oli muttereilla hintaa...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Re: Pyörän pultit ja syyläri

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

rr kirjoitti: Turbon syylärissä on kaksi kennoa peräkkäin, kun vaparin vastaavassa on vain yksi.
Tuota.. käsittääkseni "kaksirivinen" on ruiskun/kaasarin vakiokamaa ja turbossa on "kolmirivinen"... näin ainakin syylärin paksuutta mittaillessa verraten bilteman ei-turbon "kaksiriviseen".

Korjatkaa jos olen väärässä..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Pyörän pultit ja syyläri

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Myrkky kirjoitti:
rr kirjoitti: Turbon syylärissä on kaksi kennoa peräkkäin, kun vaparin vastaavassa on vain yksi.
Tuota.. käsittääkseni "kaksirivinen" on ruiskun/kaasarin vakiokamaa ja turbossa on "kolmirivinen"... näin ainakin syylärin paksuutta mittaillessa verraten bilteman ei-turbon "kaksiriviseen".

Korjatkaa jos olen väärässä..
Jep jep. Kaksirivinen on ahtamattomissa, jopa 99:ssä :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

jus kirjoitti: Jalkapallovanteisiin ainakin tarvitaan laippamutterit, niissä ei ole kartiota vaan mutterin vastinpinta on suora.
Nyt kun oikein tarkemmin asiaa tutkin ja otin mutterin irti renkaasta, niin kartiomutterithan ne sieltä löytyi... Ihan hyvin ovat jalkapallot paikallaan toistaiseksi pysyneet noilla kartiomuttereilla.

Autossa on ollut aikaisemmin myös tykkivanteet näillä samoilla mutttereilla, joten täytynee kokeilla, josko ne kelpaisivat myös uusille tykeille...
Vastaa Viestiin