900 OG kytkimen työsylinterin tiivisteet
-
- "Kaasari"
- Viestit: 21
- Liittynyt: To Tammi 25, 2007 18:08
900 OG kytkimen työsylinterin tiivisteet
Ugh!! Onko ollut muilla vastaavaa ongelmaa? Eli aluksi kytkin kauan pohjaan painettuna ei irroittanutkaan enää, vaan alkoi ottamaan kiinni. Seuraavaksi kytkin ei enää normisti käyttäessä irroittanut ollenkaan ja poljin muuttui löysemmäksi koko ajan. Nestettä ei näyttänyt vuotavan mistään. Sain vinkkiä, että vaihtaa pääsylinterin tiivisteet. Vaihdoin ne, eikä vika korjaantunut. Nesteet vaan alkoivat tulemaan autoon sisälle. Tiivisteet ovat oikein päin, eli ei ole siitä kiinni. Käytin ensin Motonetin tiivistesarjaa ja nyt hain Länsi-Autosta alkuperäisen setin. Korjauskirjan kuvissa puhutaan kuperasta metallitiivisteestä, autossa ei ollut sellaista, vain täysin suora, eikä Motonetin sarjassa ollut kuperaa, vain suora. Alkuperäisessä taas oli molemmat + molemmissa sarjoissa oli tulppamainen tiiviste, mille ei löydy paikkaa ollenkaan. Olisiko se mahdollisesti eri vuosimalliin kuuluva? Länsi-Autossakaan ei osattu sanoa tulppamaisesta tiivisteestä mitään. Merkeleellistä???
Tiivistesarja on yleismallinen, siinä mukana tulevista tiivisteistä yksi on aina ylimääräinen. Männän päässä oleva tiiviste oli vanhemmissa umpinainen, ilman sitä keskireikää ja muoviholkkia. Kuvassa oikeassa yläkulmassa se vanhanmallinen umpitiiviste:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/90/122_2266_1.JPG
Oliko pääsylinterin sisäpinta naarmuinen? Yrititkö hoonata jollain?
Se kupera prikka taitaa kuulua vanhanmalliseen sylinteriin umpitiivisteen kaveriksi. Minullakin oli kovin suora prikka.
Tuolla vanhanmallisen sylinterin ohje:
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... and-slave/
http://www.hut.fi/u/jus/saab/90/122_2266_1.JPG
Oliko pääsylinterin sisäpinta naarmuinen? Yrititkö hoonata jollain?
Se kupera prikka taitaa kuulua vanhanmalliseen sylinteriin umpitiivisteen kaveriksi. Minullakin oli kovin suora prikka.
Tuolla vanhanmallisen sylinterin ohje:
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... and-slave/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Kaasari"
- Viestit: 21
- Liittynyt: To Tammi 25, 2007 18:08
En yrittänyt hoonailla. Ruuvimeisselillä työnsin rättiä sylinteriin ja sillä putsasin sisäpuolelta. Se umpinainen tiiviste siinä kuvassa on just samanlainen, eli sitten sillä ei ole nyt käyttöä. Tutkin (Haynes) korjaamokirjaa ja siinä on myös tiivisteiden leveämpi osa kohti kytkintä, eli juuri miten olen tiivisteet laittanutkin. En oikein ymmärrä, että miksi se vielä työntää nesteet autoon sisälle?? Pitänee vissiin purkaa uudestaan sylinteri irti ja katsoa, että onko sinne mahdollisesti kertynyt lisää shittiä. Kiitos infosta.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 21
- Liittynyt: To Tammi 25, 2007 18:08
Purin uudestaan sylinterin irti ja putsasin taas kertaalleen oikein kunnolla sylinterin sisältä. Pieniä hapettumisen jälkiä siellä kyllä oli, mutta ei mitään pahempaa. Vaihdoin alkuperäisen tiivistesarjan, kun Länsi-Autossa oltiin sitä mieltä, että tarvikesarja saattaa olla syynä vuotoon. (Yllätys yllätys).
Mistä saisi sopivan korkin ilmaamista varten? Tutkailin noita omia öljypurkkeja ym ja niistä ei kyllä saanut sopivaa millään. Meinasin, että jos löytyisi sopiva korkki, niin laittaisi siihen tubeless-venttiilin ja jalkapumpulla pumppaisi paineen ilmaamista varten, kun ei kompuraa ole.
Mistä saisi sopivan korkin ilmaamista varten? Tutkailin noita omia öljypurkkeja ym ja niistä ei kyllä saanut sopivaa millään. Meinasin, että jos löytyisi sopiva korkki, niin laittaisi siihen tubeless-venttiilin ja jalkapumpulla pumppaisi paineen ilmaamista varten, kun ei kompuraa ole.
Polkupyörän sisäkumi on ainakin yksi mahdollinen tapa paineistaa säiliö.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/kytkin/ ... age42.html
Jos kumi tuntuu hankalalta, eikä raaski ostaa kaupasta uutta korkkia, purkuautosta saa sopivan korkin.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/kytkin/ ... age42.html
Jos kumi tuntuu hankalalta, eikä raaski ostaa kaupasta uutta korkkia, purkuautosta saa sopivan korkin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Itse tein juuri noin. Korkkina käytin Bedfordin jarrunestesäiliön korkkia jossa ei ole mitään turhia tasontunnistimia, sopi siis suoraan säiliön kierteille. Korkkiin 10mm tai jotain sitä luokkaa reikä ja tubelessventtiili läpi. En laittanut mitään lisätiivistystä. Kerran vuoteen kun joutuu jostain syystä ilmailemaan niin ei tuo pieni vuoto mitään haittaa. Eipä tulee liikaa baareja järjestelmään ihan niin helposti. Kompuraa käytettäessä on sitten hyvä muistaa tiputtaa letkupaineet varmuudeksi sinne 2bar tasolle.pasola2769 kirjoitti:Mistä saisi sopivan korkin ilmaamista varten? Meinasin, että jos löytyisi sopiva korkki, niin laittaisi siihen tubeless-venttiilin ja jalkapumpulla pumppaisi paineen ilmaamista varten, kun ei kompuraa ole.
Jokusen kerran vuodessa kun joutuu noita paskoja laittelemaan,niin enää en viitsipaineistaa säiliötä.Ei muuten kestä säiliö edes baaria.
Tuli kiirus huuhdella auto.
Useassa tapauksessa ei ilmaannu omalla painollaan,ja polkimella ei senkään vertaa.
Ostin uuden tippakannun,ja täytin jarrunesteellä.Letkua pätkä ja ilmaa sen tuon kanssa vastakarvaan.

Useassa tapauksessa ei ilmaannu omalla painollaan,ja polkimella ei senkään vertaa.
Ostin uuden tippakannun,ja täytin jarrunesteellä.Letkua pätkä ja ilmaa sen tuon kanssa vastakarvaan.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 21
- Liittynyt: To Tammi 25, 2007 18:08
Do diih... Uusi tiivistesarja paikallaan (alkuperäinen) ja saatiin kytkin toimimaan. Ilmaamisen suoritin samalla kaavalla, kuin jarrut ja se systeemi toimi. Koeajolenkillä vuotoa oli vähän, mutta loppulenkistä sekin loppui. Pitää seurailla, että jos alkaa enemmän vuotamaan, niin uusi pääsylinteri täytynee sitten hankkia. Eli tarviketiivisteet eivät pitäneet vanhassa pääsylinterissä, mutta nuo alkuperäiset tuntuvat toimivan ainakin tällä hetkellä. Sen verran on materiaaleissa eroja, tai olisiko ihan kokoeroa hieman?
-
- "Viggen"
- Viestit: 626
- Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
- Paikkakunta: Ulvila
Eli 99:iin ja 96:een myös kuuluu kuppikumi ja kupera prikka. Joten se alkuperäinen sarja sopii kaikkiin.jus kirjoitti: Se kupera prikka taitaa kuulua vanhanmalliseen sylinteriin umpitiivisteen kaveriksi. Minullakin oli kovin suora prikka.

Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 21
- Liittynyt: To Tammi 25, 2007 18:08
Jeespox. Elikkäs lyhyestä virsi kaunis. Ne uudetkaan tiivisteet eivät kauaa toimineet, kun alkoi lirisemään nesteet aikas hyvällä tahdilla kengille. No Motonetistä uusi tarvikesylinteri, se paikalleen, järjestelmän paineistus, ilmaus ja sitten alkoi pelittämään.
Paineistin fillarin sisäkumista tehdyllä patentilla. Näin foorumissa aiemmin kuvan vastaavasta ja tein itse abt vastaavan. Kytkin on sen jälkeen "pikkasen" temppuillut ja ilmasin sen uudestaan ja nyt pitää seurailla, että vieläkö oireilee.
Paineistin fillarin sisäkumista tehdyllä patentilla. Näin foorumissa aiemmin kuvan vastaavasta ja tein itse abt vastaavan. Kytkin on sen jälkeen "pikkasen" temppuillut ja ilmasin sen uudestaan ja nyt pitää seurailla, että vieläkö oireilee.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 21
- Liittynyt: To Tammi 25, 2007 18:08
Do diih.... Aikaa on männynnä ja jarrunestettä. Kytkintä on tullut ilmattua ja monta kertaa!!!! Nyt paljastui, että nestettä tulleepi pihalle jostain kytkinkopan alta. Epäilen työsylinterin tiivisteitä..? Onko niiden vaihto 900i 16V:een miten hankala homma? Tarvitseeko purkaa koko kytkin, että homman saa hoidettua, vai onnistuuko homma helposti muuten??
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24617
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
miksi pitää samaa aihetta monesta paikasta kysyä!
työsylinterin saa irti jos ja kun saa kytkimen painettua kasaan . hommaa helpottaa jos kytkin toimii tai on kunnon kytkin työkalu.... hep.
samalla kannattaa vaihtaa kaikki kytkin osat. ei tartte tapella.-
työsylinterin saa irti jos ja kun saa kytkimen painettua kasaan . hommaa helpottaa jos kytkin toimii tai on kunnon kytkin työkalu.... hep.
samalla kannattaa vaihtaa kaikki kytkin osat. ei tartte tapella.-
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
- "Kaasari"
- Viestit: 21
- Liittynyt: To Tammi 25, 2007 18:08
No en kyllä ole kysellyt tiivisteiden vaihdosta muualta. Ainakaan tietääkseni. Putkiin liittyvässä kyselyssä en kysellyt tiivisteiden vaihdosta. Se, että joku sinne kirjoittaa aiheesta, niin sille minä en voi mitään.
Pitää kokeilla sitä vaihtohommaa, kun em. vinkki ei ainakaan kuullostanut siltä, että olisi vaativa homma kyseessä. Kiitos vinkistä. Vinkkejä saa tietty laittaa lisää, jos semmosia on aiheeseen liittyen.
Pitää kokeilla sitä vaihtohommaa, kun em. vinkki ei ainakaan kuullostanut siltä, että olisi vaativa homma kyseessä. Kiitos vinkistä. Vinkkejä saa tietty laittaa lisää, jos semmosia on aiheeseen liittyen.