Turbon öljyputket ja laipan työstäminen

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Tremolo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Huhti 22, 2005 09:17
Paikkakunta: Akaa

Turbon öljyputket ja laipan työstäminen

Viesti Kirjoittaja Tremolo »

Tällä hetkellä turbon öljyn paluuputki on kiinni vain yhdellä pultilla (keulan puoleinen). Tämä sen takia, että paluuputken laippa on hieman eri kokoinen ja mallinen uuden ahtimen liitokseen (T3 Trim60). Eli nyt koneen puoleinen pultti ei mahdu jengoille. Laipasta pitäisi vissiin syventää koneen puoleista hahloa. Näin kertoi kaveri, joka turbon laittoi paikoilleen.

En ole koskaan irroitellut turboa enkä sen öljyputkia. Nyt haluaisinkin tietää, että missä vaiheessa/järjestyksessä noi paluuputken pultit tulisi laittaa kiinni? En saa mitenkään ujutettua taaempaa pulttia kohdilleen, kun laippa on jo yhdellä pultilla kiinni. Pitäisikö takimmainen pultti laittaa jo valmiiksi jengoille ja ujuttaa paluuputken laippa sen taakse, vai onnistuuko vain siten että höllää etummaista pulttia? Voi olla vähän tyhmä kysymys, mutta kun ei uskalla kokeilla :?

Mites sitten kun paluuputki on ollut irti, pitääkö ottaa jotain huomioon turbon voitelussa? Valuuko kuivaksi?
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Turbon öljyputket ja laipan työstäminen

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Tremolo kirjoitti: En ole koskaan irroitellut turboa enkä sen öljyputkia. Nyt haluaisinkin tietää, että missä vaiheessa/järjestyksessä noi paluuputken pultit tulisi laittaa kiinni? En saa mitenkään ujutettua taaempaa pulttia kohdilleen, kun laippa on jo yhdellä pultilla kiinni. Pitäisikö takimmainen pultti laittaa jo valmiiksi jengoille ja ujuttaa paluuputken laippa sen taakse, vai onnistuuko vain siten että höllää etummaista pulttia? Voi olla vähän tyhmä kysymys, mutta kun ei uskalla kokeilla :?

Mites sitten kun paluuputki on ollut irti, pitääkö ottaa jotain huomioon turbon voitelussa? Valuuko kuivaksi?
Eikös tosiaan tehtaan jäljiltä paluun laipassa ole se hahlo? Putki lienee helpoin asentaa niin että toinen ruuvi on valmiiksi ahtimessa kiinni ja lopuksi se vain kiristetään kun putki on pujotettu paikalleen.

Ei uskalla kokeilla?! Mitä meinaat siinä asentaessasi sitten rikkoa?

Valuu se kuivaksi joka tapauksessa aina kun kone ei ole käynnissä. Mutta kyllä sinne riittävä öljykalvo jää ja ei se turbo koko aikaa öljyssä ui...
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

alun perin on reijät molemmille pulteille, olen kaikista sahannut sen taaemman hahloksi niin saa sen pultin turboon kiinni ja sitten vasta ujuttaa paluuputki siihen
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Tremolo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Huhti 22, 2005 09:17
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja Tremolo »

Sain fiilattua laipan sopivaksi ja molemmat pultit kiinni. Kauhea työ tuon taaemman pultin kiertämisessä kiinni. Mikään työkalu ei sovi oikein kunnolla pakosarjan alle ja paluuputken väliin. Milläs te olette sitä kierrelleet kiinni?
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

lyhyt lenkki avain, kätevä monessa muussakin paikassa...

http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... uote=11104
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Itse taivutin kiintoavainta ruuvipenkissä heti lenkin jälkeen. Mahtui näppärästi sinne väliin.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
Vastaa Viestiin