Pyyhkimistä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
venakko
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 19:30
Paikkakunta: Kajaani

Pyyhkimistä

Viesti Kirjoittaja venakko »

Kuuluisiko autossani olla pyyhkimissä tihkuasento, kun viiksestä kääntää ylöspäin? Nyt olisi vuorossa pyyhkimien korjaus ja vika on seuraavanlainen: Tihkuasentoa ei ole ja pyyhkimet eivät palaudu alas vaan jäävät siihen kohtaan, jossa viiksi käännetään off asentoon. Voisiko arvon raati neuvoa, miten saisin kyseisen vian korjattua.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Juu, kuuluisi olla tihkuasento, ja pyyhkijöiden kuuluu osata palata ala-asentoon, vaikka viiksen kääntää nolla-asentoon kesken pyyhkäisyn.

Vika voi olla tihkureleessä tai pyyhkijän moottorissa olevissa ala-asennon ilmaisevissa kontaktiliuskoissa. Aloita tihkureleen vaihdolla. Se on reletaulussa hanskalokeron takana, hanskalokeron irrottamisen jälkeen saa sulake/reletaulun kipattua alas. Tai jos on matkustajan turvatyyny, niin vänkärin jalkatilassa, riittää verhoilupalan irrottaminen ja sitten saa taulun kipattua alas niin että pääsee releisiin käsiksi.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 113#170113
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
mikkokarttunen
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Touko 29, 2006 11:45
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja mikkokarttunen »

aiheeseen liittyen, mikä ohjaa pyyhkimiä silloin kun käytetään pissapoikaa? välillä vesisuihku tulee yksinään ja välillä käynnistyvät myös lasinpyyhkijätkin.
9000i
tapsak4
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 11:04
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja tapsak4 »

Liipaisu taitaa tulla pissapojan moottorin syötöstä diodien läpi..... mulla meni kerran yks oikariin ja vettä tuli + pyyhkijät suti kunnes sain topattua ja otettua sulakkeen irti. Ne diodit on asennettu johtoihin, ei löydy ellei tiedä mistä etsii. Jostain jenkkipalstalta löytyi ohjeet kyllä tähänkin vaivaan, varmaankin saabnet.comista.

Tapsa
mikkokarttunen
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Touko 29, 2006 11:45
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja mikkokarttunen »

tapsak4 kirjoitti:Liipaisu taitaa tulla pissapojan moottorin syötöstä diodien läpi..... mulla meni kerran yks oikariin ja vettä tuli + pyyhkijät suti kunnes sain topattua ja otettua sulakkeen irti. Ne diodit on asennettu johtoihin, ei löydy ellei tiedä mistä etsii. Jostain jenkkipalstalta löytyi ohjeet kyllä tähänkin vaivaan, varmaankin saabnet.comista.

Tapsa
hienoa, jotain tämäntapaista monimutkaista sähkövikaa osasin odottaakin (viimeiset 10 000km mennyt ilman mitään vikoja :lol: )...pitää selailla tuota saabnettiä kunhan motivaatio diodin sijainnin selvittämiseen löytyy.
9000i
saapasjalkakissa
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Maalis 27, 2006 21:37
Paikkakunta: Pohjoisessa etelässä

Viesti Kirjoittaja saapasjalkakissa »

vähän samasta aiheesta mieleeni nousi kysymys. Mullakaan ei tihku toimi yleensä. Se toimii ehkä n.30min ja lakkaa sitten toimimasta. Jos auton sammuttaa, saattaa ehkä toimia sitten, tai lähteä muutenvain joskus tuurilla uudestaan käyntiin, kun tihkua on käyttänyt pois päältä. Samoin jos pesee lasia, niin pyyhkijät pitää erikseen laittaa päälle, ei toimi siis ihan niinkuin pitäisi. Uusi viiksi on hyllyssä odottamassa, mutta pitääkö autosta irroittaa ratti viiksen vaihtoa varten, vai onnistuuko muuten? Ei olisi kovin suurta hinkua ruveta irroittelemaan lähes 20 vuotta vanhaa bägillistä rattia...
ex: SAAB 9000cs 2.3 Turbo 1992 -myyty
ex: SAAB 9000cc 2.0 Turbo 1989 "Uljas Musta" Kesäajossa
Opel Astra 1.7cdti 2011 "käyttishairahdus"
ex:SAAB 900gl 2.0 1984 "Tune" -Edelleen perheessä -myyty-
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Ei tartte rattia irrottaa, pelkät suojamuovit akselin ympäriltä.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
tapsak4
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 11:04
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja tapsak4 »

Löysin omat vanhat postaukseni saabnet.comista (ja muutaman muunkin):

Eli mulla oli vasemman ajovalopesimen keltaisessa johdossa oleva diodi oikosenaan vuonna 2003.....

Ota ajovalopesimien moottorien liittimet irti yks kerrallaan niin löydät kummalla puolella vika mahdollisesti on. Sitten vain etsimään tuo diodi.

Josko vika olisi siinä.....

Tapsa

***********

I unplugged the LH headlight wiper connector and all is well. So, I guess both the park switch and the diode must be bust. If the park switch were OK, then the washer and wind shield wipers should stop when the LH head light wiper is parked (switch open).

Tapani

***********

So my head light wipers are fixed ! I just cut the yellow wire on the left hand side motor and installed a diode (in series with the shorted one) and now all is well. I took the diode from the left overs from an old ABS relay box I had.

Thanks for all who contributed !!! I would never have figured it out w/o your comment "just" ! A perfect example of how the BB can help us all.

Regards from Finland,

Tapani

************
Also, while I don't think this explains your symptom, be aware that there is a "hidden" blocking diode (1N4001, I think in the potting compound where the wires enter the wiper assembly), between the 12V wire and the washer pump wire (the line which activates the wiper cycle). When this diode goes bad, it either shorts (thus running the washer pump continuously), or opens (preventing that headlight wiper from activating).
************
The diode inside the wiper motor casing had failed and so all the wipers and the washer pump just kept on working until I pulled the fuse. I replaced the diode as per your web site and hey presto! a working wiper motor again.
************
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

mikkokarttunen kirjoitti:aiheeseen liittyen, mikä ohjaa pyyhkimiä silloin kun käytetään pissapoikaa? välillä vesisuihku tulee yksinään ja välillä käynnistyvät myös lasinpyyhkijätkin.
Sinulla lienee vikaa tihkureleessä.

Pissapoikaliipaisu menee viikseltä suoraan kolmeen paikkaan: pissapojalle, tihkureleelle, ja kummallekin ajovalonpesurimoottorille. Tihkurele liikuttaa pyyhinmoottoria neljän pyyhkäisyn verran.

Ajovalonpesurimoottoreissa on sisällä diodi, mutta sillä ei ole mitään vaikutusta tuulilasin pyyhkijöiden käynnistymiseen pissapojan käytöstä, ainoastaan ajovalonpesuri- ja pissapojan pysähtymiseen, pissapoika heti kun viiksestä vapautetaan ja ajovalonpesuri sitten kun on viisi kertaa pyyhitty. Jos diodi menee oikosulkuun, pissapoika pyörii koko ajan, ja nuo siksi ajovaloja ja tuulilasiakin pyyhitään sitten aina kun virta on päällä.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 649#232649
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

saapasjalkakissa kirjoitti:Samoin jos pesee lasia, niin pyyhkijät pitää erikseen laittaa päälle, ei toimi siis ihan niinkuin pitäisi.
Viiksen vaihtamisesta ei ole tuohon mitään apua jos pissapoika käynnistyy viiksestä vetämällä normaalisti. Vika on tihkureleessä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
mikkokarttunen
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Touko 29, 2006 11:45
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja mikkokarttunen »

jus kirjoitti:
mikkokarttunen kirjoitti:aiheeseen liittyen, mikä ohjaa pyyhkimiä silloin kun käytetään pissapoikaa? välillä vesisuihku tulee yksinään ja välillä käynnistyvät myös lasinpyyhkijätkin.
Sinulla lienee vikaa tihkureleessä.

Pissapoikaliipaisu menee viikseltä suoraan kolmeen paikkaan: pissapojalle, tihkureleelle, ja kummallekin ajovalonpesurimoottorille. Tihkurele liikuttaa pyyhinmoottoria neljän pyyhkäisyn verran.
Mitkä mahtavat olla tuon tihkureleen tuntomerkit, auto on M93 tyyppikilven mukaan. Voiko korjata perinteisesti tinaamalla?
9000i
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

mikkokarttunen kirjoitti:Mitkä mahtavat olla tuon tihkureleen tuntomerkit, auto on M93 tyyppikilven mukaan.
Reletaulun takarivissä vasemmalla (vänkärin penkiltä katsottuna), osanumero 8553463. Voihan sitä varmaan kokeilla tinata.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
saapasjalkakissa
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Maalis 27, 2006 21:37
Paikkakunta: Pohjoisessa etelässä

Viesti Kirjoittaja saapasjalkakissa »

jus kirjoitti:
saapasjalkakissa kirjoitti:Samoin jos pesee lasia, niin pyyhkijät pitää erikseen laittaa päälle, ei toimi siis ihan niinkuin pitäisi.
Viiksen vaihtamisesta ei ole tuohon mitään apua jos pissapoika käynnistyy viiksestä vetämällä normaalisti. Vika on tihkureleessä.
Tihkurele on vaihdettu jo kolmeen otteeseen, uutta ja käytettyjä toimivia kokeiltu. Ei minkäänlaista apua.
Kokeillaan sitten vaihtamalla osa kerrallaan koko pyyhinsysteemi vaikka jos ei muu auta, aloitan nyt siitä viiksestä, kun semmoinen sattuu ylimääräisenä olemaan. Siksi tuota kyselin, kun on tullut vastaan kahdenlaista tietoa siitä pitäisikö ratti irroittaa vai ei..
ex: SAAB 9000cs 2.3 Turbo 1992 -myyty
ex: SAAB 9000cc 2.0 Turbo 1989 "Uljas Musta" Kesäajossa
Opel Astra 1.7cdti 2011 "käyttishairahdus"
ex:SAAB 900gl 2.0 1984 "Tune" -Edelleen perheessä -myyty-
Vastaa Viestiin