työmatka loppui kesken...
työmatka loppui kesken...
Voi surun päivää....
Pyhäpäivän aamu ja Saabista luultavimmin vetonivel paskaksi, reilu viikko sitten vaihdoin kesäkumit alle ja havaitsin kyllä pienen ratin vippaamisen maantieajossa mutta en sen enempää ajatellut, aattelin renkaiden esim. vaihtaneen paikkaa, ja varsinkin kun uutta rengassarjaa alle pohditaan.
Tänä aamuna sitten loppui matkanteko, 100km/h vauhdissa ratti muljahti pari kertaa ja luulin jo eturenkaan puhjenneen mutta ei, nilkutin 30-40km/h huoltikan pihaan ja siinä kääntyessä "kruntsahti" vasemman etupyörän paikkeilla ja huoltamon pihalla pyöri irtokuulia.....
Eikä siis löydy vetoa enää, mukava rahina kuuluu....
Kyllä kai ? tuo vika nyt kuitenkin on vetonivelessä ( ulompi ? ) ja mitähän kaikkea sinne kannattais vaihtaa ?
On olettamus että en aivan edullisesti selviä ? Oisko aihetta vaihtaa molemmille puolille samanaikaisesti ?
hza
Pyhäpäivän aamu ja Saabista luultavimmin vetonivel paskaksi, reilu viikko sitten vaihdoin kesäkumit alle ja havaitsin kyllä pienen ratin vippaamisen maantieajossa mutta en sen enempää ajatellut, aattelin renkaiden esim. vaihtaneen paikkaa, ja varsinkin kun uutta rengassarjaa alle pohditaan.
Tänä aamuna sitten loppui matkanteko, 100km/h vauhdissa ratti muljahti pari kertaa ja luulin jo eturenkaan puhjenneen mutta ei, nilkutin 30-40km/h huoltikan pihaan ja siinä kääntyessä "kruntsahti" vasemman etupyörän paikkeilla ja huoltamon pihalla pyöri irtokuulia.....
Eikä siis löydy vetoa enää, mukava rahina kuuluu....
Kyllä kai ? tuo vika nyt kuitenkin on vetonivelessä ( ulompi ? ) ja mitähän kaikkea sinne kannattais vaihtaa ?
On olettamus että en aivan edullisesti selviä ? Oisko aihetta vaihtaa molemmille puolille samanaikaisesti ?
hza
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Saattaapi olla myös sisemmän nivelen malja sanonut sopimuksen irti. Edesmenneessä T8 satkussa sylkäisi kuulia ulos ja ryhtyi rutisemaan anoppilan parkkiksella (appi ja anoppi luonnollisesti kyydissä...). Jaksoi vetää vielä muutaman metrin, sitten loppui veto kokonaan. Sisempi nivel maljoineen romuna...
Korjaus hoitui ostamalla p*skana oleva laatikko, josta irrotettiin maljat. Muistaakseni homman tehnyt äijä veloitti kaikkineen jotain karvan yli tuhat mummonrahaa.
Korjaus hoitui ostamalla p*skana oleva laatikko, josta irrotettiin maljat. Muistaakseni homman tehnyt äijä veloitti kaikkineen jotain karvan yli tuhat mummonrahaa.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 82
- Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 00:30
Tuo "ratin vippaaminen" tarkoittaa ainakin itselläni sisempää vetoniveltä eli meikäläisellä on lähes sama ongelma päällä (autolla pystyy toki vielä ajamaan). Ei pauketta eikä kolinaa käännettäessä, ainoastaan tutinaa ratissa, varsinkin kiihdytettäessä.
Sisempi nivel menee siis vaihtoon ensi viikolla, mutta siinä kannattaa sitten huomioida, että se on vaihtunut toisen tyyppiseen (ristikko + malja) jossain -88 tai sinne päin. Itselläni on -89 16V ja nurkassa nyt täydellinen -86 vetoakseli maljoinneen. Omassani ristikko on huomattavasti suurempi (ja näin ollen myös malja on erilainen) kuin tässä vanhemmassa. Täältä saamieni ohjeiden mukaan selviän ongelmasta sillä, kun vaihdan muuten koko paketin, mutta otan omastani ulomman vetonivelen. Se on kuulemma erilainen kuin vanha, mutta sopii kuitenkin siihen vanhaan vetoakseliin. Uuden nivelen hintaa kysyin myös Saabilta, mutta se oli vaatimattomasti jotain 500...600 euroa/puoli. Jätin sitten ostamatta.
Sisempi nivel menee siis vaihtoon ensi viikolla, mutta siinä kannattaa sitten huomioida, että se on vaihtunut toisen tyyppiseen (ristikko + malja) jossain -88 tai sinne päin. Itselläni on -89 16V ja nurkassa nyt täydellinen -86 vetoakseli maljoinneen. Omassani ristikko on huomattavasti suurempi (ja näin ollen myös malja on erilainen) kuin tässä vanhemmassa. Täältä saamieni ohjeiden mukaan selviän ongelmasta sillä, kun vaihdan muuten koko paketin, mutta otan omastani ulomman vetonivelen. Se on kuulemma erilainen kuin vanha, mutta sopii kuitenkin siihen vanhaan vetoakseliin. Uuden nivelen hintaa kysyin myös Saabilta, mutta se oli vaatimattomasti jotain 500...600 euroa/puoli. Jätin sitten ostamatta.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 722
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
- Paikkakunta: Muurola
Mulla teki ulompi just samat, ensin vemputusta ja sitten kääntäessä krats krits, vedot hävis sen sileän tien. Jos siitä meni vain se ulompi niin ei sinne tarvi muuta vaihtaa, uuden nivelen mukana tulee uusi suojakumi ja kiristimet, tietenki kannattaa varautua siihen että joku nivel tai pyöränlaakeri myös saattaa olla finaalissa jolloin kannattaa tietenki uusia niitäkin. Itellä meni jotain vähän reilu 3tuntia kun vaihoin satkuun nivelen (purin toisesta saabista vetarin irti ja laitoin toiseen, pyöränlaakeri piti myös vaihtaa, mutta onneksi se oli hyllyssä valmiina...tämän kaiken ihanuuden tein 23 asteen pakkasessa pihalla)
"kuulia"
Maantiellä kun ratti muljahti ekan kerran, ajoin vielä vajaat kaksi kilsaa ja kääntäessäni melko jyrkästi vasempaan, kuului se pahalta kuulostanut ääni jolloin kai ekan kerran kuulia putoili...
Tosiaan auto liikkui vielä siinä pihalla mutta lopulta kun paino tuli vasemmalle puolelle eli auto hieman kallellaan vasempaan niin eipä enää vetänyt vaan vetari pyöri nahkoineen.
Paljonko niitä kuulia siellä muuten on ? 2 kpl löysin, toinen oli pudonnut vanteen päälle sisäpuolelle.
Pahalta kuulostaa myös nuo hinta-arviot...pitää kai Motonetin hinnastoa alkaa vilkuilemaan.
hza
Tosiaan auto liikkui vielä siinä pihalla mutta lopulta kun paino tuli vasemmalle puolelle eli auto hieman kallellaan vasempaan niin eipä enää vetänyt vaan vetari pyöri nahkoineen.
Paljonko niitä kuulia siellä muuten on ? 2 kpl löysin, toinen oli pudonnut vanteen päälle sisäpuolelle.
Pahalta kuulostaa myös nuo hinta-arviot...pitää kai Motonetin hinnastoa alkaa vilkuilemaan.
hza
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 82
- Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 00:30
-
- "Hirsch"
- Viestit: 722
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
- Paikkakunta: Muurola
Re: "kuulia"
Motonet on ihan hyvä ostopaikka, sieltä vain uusi ja vaihat ite tai viet korjaamolle. Ei se kauheen kallista jossain nyrkkipajassa ole vaihdattaa vaikkakin se toiselle sadalle?? juurolle meneekin osineen (mullahan ei ole mitään käsitystä korjaamohinnoista kun teen kaikki aina ite)hza kirjoitti:Maantiellä kun ratti muljahti ekan kerran, ajoin vielä vajaat kaksi kilsaa ja kääntäessäni melko jyrkästi vasempaan, kuului se pahalta kuulostanut ääni jolloin kai ekan kerran kuulia putoili...
Tosiaan auto liikkui vielä siinä pihalla mutta lopulta kun paino tuli vasemmalle puolelle eli auto hieman kallellaan vasempaan niin eipä enää vetänyt vaan vetari pyöri nahkoineen.
Paljonko niitä kuulia siellä muuten on ? 2 kpl löysin, toinen oli pudonnut vanteen päälle sisäpuolelle.
Pahalta kuulostaa myös nuo hinta-arviot...pitää kai Motonetin hinnastoa alkaa vilkuilemaan.
hza

-
- "Hirsch"
- Viestit: 722
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
- Paikkakunta: Muurola
Ne sisemmät kestää aikaspaljon kauemmin kuin ne ulommat, lisäksi se on kolmetähtinen neulalaakeri joten siinä ei oo mitään kuuliahza kirjoitti:Totta, Motonet tais ilmoittaa vetonivelten hinnoiksi 50 - 70 euroo / kpl, hinta-eroa tulee Löbro tai joku muu valmistaja, erolla.
Mikäs siinä sisemmän löytymisessä tökkii ? Ei ole varaosina kun ei kai niitä joka viikko tulla liikkeistä ostamaan...
hza
Jotta nivelen saa noin totaalisesti loppuun ajettua, on täytynyt kuulua kaarteissa rutinaa ja pauketta jo pitkän aikaa, sen jälkeen kun suojakumi on hajonnut aikoja sitten päästäen kuravellit rasvan tilalle. 

900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Huh huh, hieman jo helpottaa - auto on saatu turvaan ja rempalle alkaa olla selvä aikataulu.
Tuota suojakumin kulumista ite myös pohdin mutta kyllä muistikuva on sellanen ettei ois mitään poikkeavaa tullut huomattua mutta eipä sitä ole osannut sillä tavalla etsiäkään.
Toisaalta muistelen kyllä että talven aikana ois kuulunut jonkun kerran jotain "napinaa", varsinkin kun on ääriasentoon käännellyt rattia.
Ja kyllä tuon ikäisessä nyt vähän jo saa paikat ääniä pitääkin...
Pitääkin tarkastaa hieman missä kunnossa vanhat romut siellä oikein on kun tulee vaihdettua.
hza
Tuota suojakumin kulumista ite myös pohdin mutta kyllä muistikuva on sellanen ettei ois mitään poikkeavaa tullut huomattua mutta eipä sitä ole osannut sillä tavalla etsiäkään.
Toisaalta muistelen kyllä että talven aikana ois kuulunut jonkun kerran jotain "napinaa", varsinkin kun on ääriasentoon käännellyt rattia.
Ja kyllä tuon ikäisessä nyt vähän jo saa paikat ääniä pitääkin...
Pitääkin tarkastaa hieman missä kunnossa vanhat romut siellä oikein on kun tulee vaihdettua.
hza
Sisempi nivel muistuttaa selvästi itsestään kun se on kuiva tai kulunut. Kiihdyttäessä jumputtaa ja ulosjoustoissa tuntuu "oudolta" ratissa.
Jos se malja on kulunut montulle, niin puolet voi vaihtaa päikseen, jolloin jumputus loppuu tai ainakin.... Useimmiten pelkästään tripoidin vaihto riittää, jos malja on ehjä. Maljaosa kannattaa pestä ihan viimeisen päälle ja laittaa Löbron suojakumi päälle. Useimmiten oikean puolen malja kuivuu ennen aikojaan, koska pakoputki kuumentaa sitä.
Jos se malja on kulunut montulle, niin puolet voi vaihtaa päikseen, jolloin jumputus loppuu tai ainakin.... Useimmiten pelkästään tripoidin vaihto riittää, jos malja on ehjä. Maljaosa kannattaa pestä ihan viimeisen päälle ja laittaa Löbron suojakumi päälle. Useimmiten oikean puolen malja kuivuu ennen aikojaan, koska pakoputki kuumentaa sitä.
Oman kokemukseni mukaan jumputus siirtyy tuolloin moottorijarrutuksen puolelle eikä mukava sekään.ajn kirjoitti: Jos se malja on kulunut montulle, niin puolet voi vaihtaa päikseen, jolloin jumputus loppuu tai ainakin....
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)