Korkea lambda-arvo pakokaasutestissä
Korkea lambda-arvo pakokaasutestissä
Tänään vuosikatsastuksessa tuli ilmi korkea lambda-arvo, joka vääristää päästöarvoja. Lukema oli 1.6 eli todella reilusti yli sallitun.
Pähkäiltiin juttua mukavan katsastusinssin (kiitos S. Harju) kanssa. Ei mitään näkyvää vikaa, pakoputki ehjä jne.
Auto toimii OK, vikavaloa ei ole näkynyt, eikä autoon ole tehty mitään muutoksia viime katsastuksen jälkeen.
Epäilen kuitenkin, että huohotussysteemissä on rapeita letkuja ja päivityssarja terästettynä parilla sarjan ulkopuolisella* letkulla odottaakin asennusta.
Ja nyt päästiin vasta varsinaiseen kysymykseen:
Mistä muualta voi etsiä vikaa, ellei huohotinremppa auta?
Ei tuolla maaseudun tallilla ole nettiä, niin pitää kerätä vinkkejä etukäteen, joiden perusteella samalla tarkistelee muitakin kohteita.
*55560463 letku huohotinsäiliöltä venttiilikopan muovinippaan +
9399973 ohut letku takaiskuventtiilin kanssa venttiilikopan nipalta läppäkotelolle.
Pähkäiltiin juttua mukavan katsastusinssin (kiitos S. Harju) kanssa. Ei mitään näkyvää vikaa, pakoputki ehjä jne.
Auto toimii OK, vikavaloa ei ole näkynyt, eikä autoon ole tehty mitään muutoksia viime katsastuksen jälkeen.
Epäilen kuitenkin, että huohotussysteemissä on rapeita letkuja ja päivityssarja terästettynä parilla sarjan ulkopuolisella* letkulla odottaakin asennusta.
Ja nyt päästiin vasta varsinaiseen kysymykseen:
Mistä muualta voi etsiä vikaa, ellei huohotinremppa auta?
Ei tuolla maaseudun tallilla ole nettiä, niin pitää kerätä vinkkejä etukäteen, joiden perusteella samalla tarkistelee muitakin kohteita.
*55560463 letku huohotinsäiliöltä venttiilikopan muovinippaan +
9399973 ohut letku takaiskuventtiilin kanssa venttiilikopan nipalta läppäkotelolle.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Moro,
Minulla edellisessä Og 9-3 Aerossa 3" putkipäivityksen jälkeen O2-arvot metsässä. Vein auton varta vasten Saab-huoltoon (eka katsastus oli tilossa) ja pyysin tarkistamaan pakoputken tiiveyden, no "oli tarkistettu" ja totesi että arvot yli asteikon ja epäilivät tietysti Maptun stage 3:sta syyksi. Vein sitten vielä paikalliseen Shell-huoltoon, jossa totesivat että pakoputken liitoksissa parissa kohtaa selvän vuodon ja tiivistivät ne ja arvot sen jälkeen täysin rajoissa. Tämö siis helpoin vaihtoehto.
Minulla edellisessä Og 9-3 Aerossa 3" putkipäivityksen jälkeen O2-arvot metsässä. Vein auton varta vasten Saab-huoltoon (eka katsastus oli tilossa) ja pyysin tarkistamaan pakoputken tiiveyden, no "oli tarkistettu" ja totesi että arvot yli asteikon ja epäilivät tietysti Maptun stage 3:sta syyksi. Vein sitten vielä paikalliseen Shell-huoltoon, jossa totesivat että pakoputken liitoksissa parissa kohtaa selvän vuodon ja tiivistivät ne ja arvot sen jälkeen täysin rajoissa. Tämö siis helpoin vaihtoehto.
Tyhjäkäynnillä 7.6 ja kierroksilla 7.7tq kirjoitti:Paljonko oli happi arvo eli 02?
CO2 9.5 ja 9.5
HC ppm 78 ja 28
Pakoputki ei alta tarkasteltuna vuoda, pitää vielä tarkistaa DP:n ja ahtimen liitos.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Termos kirjoitti:Tyhjäkäynnillä 7.6 ja kierroksilla 7.7tq kirjoitti:Paljonko oli happi arvo eli 02?
CO2 9.5 ja 9.5
HC ppm 78 ja 28
Pakoputki ei alta tarkasteltuna vuoda, pitää vielä tarkistaa DP:n ja ahtimen liitos.
Happiarvo on liian korkea, todennäköisesti putki vuotaa.Koita tukkia putkenpää rukkasella tai muulla vastaavalla, vuotokohdasta kuuluu
suhinaa.Pienikin vuoto nostaa happiarvoa.CO 2 ja on myös liian matala
eli katti ei ole kunnolla lämmennyt tai alkaa olemaan tehoton.HC on joutokäynnillä myös melko korkea, mikä myös kielii katalysaattorin lievästä toimimattomuudesta ed.mainituista syistä.
Päivitystä ongelmaan, kiireisille tiedoksi, että pakokaasutestissä ei ole vielä ehditty käydä
Pakoputki koeponnistettu, ei varmasti falskaa mistään.
Huohotinpäivitys asennettu, letkut oli kunnossa. Samalla vaihdettu venakopalta öljyloukkoon menevä letku oli alkupäästä aika lötkö, mutta ehjä.
Yksi vikakin löytyi, valkoinen takaiskuventtiili oli lähinnä letkun laajennus, sen läpi pystyi hengittämään.
Voiko tuo sekoittaa päästöt näin pahasti?
Kuvassa uudet härpäkkeet.

Kone ei näytä kärsivän lietteestä, ajettu 193tkm ja halkisahattu öljyloukko oli tosi siisti. Kuvassa sahauksen muovipurut todistamassa, ettei asiaa kaunisteltu rasselilla

Ainakin päivitys poisti matalilla kierroksilla vaivanneen nypytyksen, jotenkin muutenkin kone vaikuttaa jouheammalta. Tosin akunkenkäkin oli irti ja Trionic säätää vielä itseään...
Olihan siinä muutakin askaretta:

Ai niin, vielä pölijähkö kysymys tähän perään. Kun auto määrätään uusintakatsastukseen päästöjen takia, niin sisältyykö mittaus uusinnan hintaan?
Edit: Kyllä sisältyy, muutaman euron halvempi hinta, jos on esittää ulkopuolisella teetetty mittausdokumentti.

Pakoputki koeponnistettu, ei varmasti falskaa mistään.
Huohotinpäivitys asennettu, letkut oli kunnossa. Samalla vaihdettu venakopalta öljyloukkoon menevä letku oli alkupäästä aika lötkö, mutta ehjä.
Yksi vikakin löytyi, valkoinen takaiskuventtiili oli lähinnä letkun laajennus, sen läpi pystyi hengittämään.
Voiko tuo sekoittaa päästöt näin pahasti?
Kuvassa uudet härpäkkeet.

Kone ei näytä kärsivän lietteestä, ajettu 193tkm ja halkisahattu öljyloukko oli tosi siisti. Kuvassa sahauksen muovipurut todistamassa, ettei asiaa kaunisteltu rasselilla


Ainakin päivitys poisti matalilla kierroksilla vaivanneen nypytyksen, jotenkin muutenkin kone vaikuttaa jouheammalta. Tosin akunkenkäkin oli irti ja Trionic säätää vielä itseään...
Olihan siinä muutakin askaretta:

Ai niin, vielä pölijähkö kysymys tähän perään. Kun auto määrätään uusintakatsastukseen päästöjen takia, niin sisältyykö mittaus uusinnan hintaan?

Edit: Kyllä sisältyy, muutaman euron halvempi hinta, jos on esittää ulkopuolisella teetetty mittausdokumentti.
Viimeksi muokannut Termos, Ke Kesä 20, 2007 12:12. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Huohotin päivityksestä
Itsellä 9-3 oli huollossa ja laitettiin tuo päivitys, sekä olivat ilmeisesti ottaneet virratkin autosta pois kun trippimittarista oli kadonnu muutama kymmenen kilsaa. Mutta jos boksiin eivät olleet tehneet mitään päivitystä, niin tuo pelkkä huohotin päivitys muutti autoa niin paljon, että aloin jo epäillä uutta softaa boksissa.
Moottori käy pehmeämmin ja vetää alhaalta huomattavasti paremmin, nyt vakiopoksilla on niin mukava ajaa, että taidan pitää viripoksia jonkun päivän hyllyllä.
Suosittelen ehdottomasti huohotin päivitystä, jos se joltain vielä puuttuu.
Moottori käy pehmeämmin ja vetää alhaalta huomattavasti paremmin, nyt vakiopoksilla on niin mukava ajaa, että taidan pitää viripoksia jonkun päivän hyllyllä.
Suosittelen ehdottomasti huohotin päivitystä, jos se joltain vielä puuttuu.
Kyllä se vika sitten oli siinä takaiskuventtiilissä
Äskettäin mitattua:
O2 tyhjäkäynnillä 0 ja kierroksilla 0
CO2 15.2 ja 15.3
HC ppm 12 ja 9
CO%0.04 ja 0.02
Lambda 1.00

Termos kirjoitti:Tyhjäkäynnillä 7.6 ja kierroksilla 7.7tq kirjoitti:Paljonko oli happi arvo eli 02?
CO2 9.5 ja 9.5
HC ppm 78 ja 28
Äskettäin mitattua:
O2 tyhjäkäynnillä 0 ja kierroksilla 0
CO2 15.2 ja 15.3
HC ppm 12 ja 9
CO%0.04 ja 0.02
Lambda 1.00
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen