kompuran a/r

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
sanaksen
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: To Helmi 09, 2006 13:40
Paikkakunta: Halikko

kompuran a/r

Viesti Kirjoittaja sanaksen »

Tuo turbiini puolen a/r:n vaikutus on selvillä, mutta entäs kompuran ar. Mitä etua on pienestä tai suuresta kompuran ar:stä. miten vaikuttaa tuottoon esim ahtimen tuottoon? Ja millaisia ar suhteita yleensä komp. puolella on käytössä?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Yleensä saman ahdinsarjan sisällä kompurakotelon A/R on aika lailla vakio. Sen merkitys on oikeastaan aika mitätön ellei tavoitella todella korkeita ahtopaineita (luokkaa dieseleissä ja ei-katuautoissa käytettävät). Ei vaikuta käytännössä ahtimen tuottoon, mm. T04 käytetään 0.51 A/R:ää, T03 muistaakseni 0.42.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Hetkonen no missä garretissa on 0.7 A/R kompurassa?
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Niissä isoissa (kiihdytysauto jne.) T-sarjan ahtimissa on 0.7 A/R:llä kompurapesää, esim T64, T66, T70, ...
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

jcarlson kirjoitti:Niissä isoissa (kiihdytysauto jne.) T-sarjan ahtimissa on 0.7 A/R:llä kompurapesää, esim T64, T66, T70, ...
Kas kummaa kun ei kuuppa pyörittänyt tuollaista. :)
Osaatko sanoa mikä näistä mun 58mm inducer ja 76mm exducer on?

Oli mikä tahansa,niin sujahtaa ohi kartan että kolahtaa tuolla 1.5litraisella..

Onpa melko sekasikiö tuo mun yksilö,yllä mainittu kompressori,58mm pakosiipi ja 0.68 A/R t03 turbiinikotelo..
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Noilla mitoilla pitäisi kompuran olla T04 Super-H: 58,37mm inducer ja 76,20mm exducer. Tällä kompuralla tosin kuuluisi olla T04:n 0.51 A/R kompurakotelo, eli olisiko sekin sitten vielä vaihdettu.

Lähimpänä oleva vaihtoehto tuolla 0.7 A/R kotelolla alunperin olevista kompuroista olisi TS04 (T-sarjalainen), 58mm inducer, 83mm exducer.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin