Apua! Ongelmia öljyn kanssa.

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
heikkioskari
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 18:56
Paikkakunta: Helsinki

Apua! Ongelmia öljyn kanssa.

Viesti Kirjoittaja heikkioskari »

Terve

Vaihdoin Ysikuuppaan kansipahvin ja laitoin koneen takaisin nippuun. Säädin venttiilit ym. Laitoin uudet jäähdytinnesteet ja öljyt koneeseen. Mittasin öljyn määrän mittatikusta. Näytti olevan reilustin yli max-tason, vaikka en laittanut mielestäni liikaa öljyä. Ajattelin, että laitoin. Nostin auton pukille ja avasin öljypropun, mutta öljyä ei tullutkaan ulos juuri ollenkaan. Eli öljypohjassa ei ollut öljyä.

NYT OLEN ÄLLIKÄLLÄ LYÖTY MITÄ ON TAPAHTUNUT? ONKO JOTAIN TUKOSSA VAI OLENKO TÄYDELLINEN ÄÄLIÖ. MIKÄ ON MENNYT VIKAAN.

Pystyisikö joku auttamaan ja kertomaan, mitä pitäisi tehdä?

- Heikki

heikki.sipila@gmail.com/050-5923949
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Tyhmä kysymys, mutta olethan varma, että kyse on moottorin öljypropusta? Siis siinä peltisessä öljypohjassa välittömästi poikittaisen etupöntön takana?

Vaihteiston proppu on taaempana ja se on valetussa kopassa... ja vaihteisto saattaa olla tyhjentynyt esim. vetoakselien stefojen kautta.

edit:...öljyä ei tullut ulos 'juuri ollenkaan'? Oliko ulostullut öljy tuoretta moottoriöljyä vai jotain muuta? Onko auto suunnilleen vaaterissa siinä pukilla? Moottoriöljyn ulos valuttaminen kun ei välttämättä kuupassa vaadi minkäänlaista auton ylösnostamista, kun proppu on niin edessä ja maavaraa on sen verran, että jonkinlaisen astiankin alle saa.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
ysikuuppa
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ke Helmi 28, 2007 15:32
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja ysikuuppa »

Mullekin tuli heti mieleen, että olet avannut väärän propun. Moottoritilan tyhjennysproppu on aivan edessä "kartanlukijan puolella" niin, että proppuruuvi osoittaa sivusuuntaan. Tyhjennettäessä alle saa hyvin mahtumaan esim. 5 litran muovikanisterin lappeelleen, kunhan on ensin leikannut yläpuolen kyljen auki. Veikkaanpa, että olet rassannut vaihdelaatikon tyhjennyspropun auki.
Avatar
Rin-tin-tin
"Viggen"
Viestit: 604
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 00:32
Paikkakunta: Borgå

Viesti Kirjoittaja Rin-tin-tin »

Yees älä aja minnekkään!!!!
1)Laske ylimääräinen moottorin öljy oikeasta tulpasta ja
2) avaa vaihdelaatikon tulppa konehuoneen puolelta ja totea että olet tyhjentänyt vaihdelaatikon öljystä, pistämällä mamman käytössä oleva metallinen puikko rejästä sisään. sen pitäisi mennä noin 15 cm rejästä sisään, jolloin se olisi pohjassa eikä tyssäisi rattaita vasten.
3)Lisää 1,7 litraa hypoidiöljyä EP80 tai mieluummin 75:ttä(joka haisee aivan erilaiselta kuin moottoriöljy) mittaa uudelleen ja vähintäin 10 cm pitäisi olla öljyn minimitaso.

Nasse setä on hyvin vihainen että tällaista sattuu!
:x
Where have all the 2-strokes gone?
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
heikkioskari
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 18:56
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja heikkioskari »

Jep. Tarkastan asian huomenaamulla, mutta voi olla hyvinkin, että vaihteisto roppua olen rassannut. Kiitos todella aktiivisille hepuille avusta. Yritän pärjäillä auton kanssa.

8O

- Heikki
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Rin-tin-tin kirjoitti:Lisää 1,7 litraa hypoidiöljyä EP80 tai mieluummin 75:ttä(joka haisee aivan erilaiselta kuin moottoriöljy)

Nasse setä on hyvin vihainen että tällaista sattuu!
:x
Eikä sitten kannata laittaa Nesteen Hypoidi MP 75w:tä,
ulostautuu ~100km motariajon jälkeen kytkimen päälle.

Nimimerkillä "jo toinen hyvin voideltu kytkinlevy"

Nasse-setä on sen jälkeen vielä vihaisempi.
Avatar
Rin-tin-tin
"Viggen"
Viestit: 604
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 00:32
Paikkakunta: Borgå

Viesti Kirjoittaja Rin-tin-tin »

No täm' on uutta!! 8O Sain tuttavalta kaikkiin neljään V4hin juuri tuota Nesteen kamaa, jota hän oli ostanut suuremman tonkan, kunnei sitä saa pienemmässä kuin -oliko se nyt?- 20l astioissa. Vaihdon jälkeen vapaakytkin toimii taas moitteettomasti yhdessä autossa. Ongelma oli aikaisemmin, ettei se tahtonut kytkeä päälle punaisen valon jälkeen. (Hieman kiusallinen, ajoittainen vika, jota takana jonottavat tuntui oikein kuuluvasti kiusaavan). Kahdessa muussa kytkin ravistaa entiseen tapaan.....joten öljyn vaikutus on ollut neutraali. Ja se viimeinen on aina toiminut moitteettomasti.

Mutta tieto on mielenkiintoinen joten kommentoikaa muutkin!

Ronskalle kysymys; oletko löytänyt jonkun muun 75 hypoidiöljyn vai käytätkö ongelmien jälkeen 80? Saabklubbenin palstoilla olen huomannut että Ruotsissa käyttävät Pennzoilin 75 mutta olen ymmärtänyt ettei sitäkään saa kuin suuremmissa astioissa.
Where have all the 2-strokes gone?
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Mäkin käytin tuota nesteen litkua juuri sen takia,
että muilla kamoilla ei tahtonut kulunut vapari toimia.

Kaupingissa ja muussa pikkuajossa pysyy sisällä, motaria vetäessä tulee ulos.

Edelleen nuo litkut käytössä ja kakkoskurkkua ei voi avata tai kytkin lipsuu.
Laatikko vaihtuu piakkoin sellaiseen missä on "oikeilla öljyillä" toimiva vapaakytkin, uskaltaa taas mökillekin lähteä.

Ilmeisesti melko suosittu öljy on tuo redlinen 75W90NS,
toimii kuulemma oikein hyvin.
Sitä sitten seuraavaan lootaan.

Tuo nesteen tavarahan on jo pullossa hölskytellen tai käsin tunnusteltuna aivan sairaan ohutta ja juoksevaa. Nesteen sivuillakin sitä kehotettiin vain talvikäyttöön.

Tässä härskisti toisesti topicista nim. merk. Passin tutkimuksia:
Passi kirjoitti:Tällästä tilastoa joskus kirjottelin:
Neste hypoidi MP 75W yksiaste GL-5
Pakkasella: Vaihteiden käytös hyvä. (5-speed)
Kesällä: Mitä kuumempaa, sen huonommat vaihdot. (4&5-speed)
Kesällä moottoritieajossa rupesivat 250tkm ajetun 4-lovisen ehjän laatikon laakerit ulvomaan.
Eli menee kuumana liian ohueksi.
Rekisteröity vaihteistoöljyn huippulämpötila: 110 astetta. (4-speed)



Neste GEAR S 75W90 GL-4
Pakkasella: pari ekaa vaihtoa kolahtaa. Lähinnä 2-vaihde. 3:selle ei niinkään ongelmia. (5-speed)
Kesällä: Toimii hyvin. Ei mene liian ohueksi kuumassakaan ajossa. (4&5-speed)
Rekisteröity vaihteistoöljyn huippulämpötila: 90 astetta. (4-speed)
Tässä koko ketju: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=49713
Vastaa Viestiin