Huomasin tuossa, että takapäässä kallistuksenvakaajan kumipuslat ja iskareiden alapään puslat(kääntölaakerit ) ovat täysin samankokoisia. Ainoa ero on kumilaadussa, joka iskareiden puslissa on kovempaa tavaraa. Nyt käsissä olevat puslat ovat -valmisteita. Ajattelin vain, että minkälainen muutos olisi, jos vaihtaisi kallistuksenvakaajaan myös nuo iskareiden puslat? Ero ei ole suuri, mutta selkeästi käsin tunnustelemalla huomattavissa. Tai ehkä ero on niin pieni, ettei jaksa nähdä sitä vaivaa, että irroittaisi koko vakaajatangon tuota operaatiota varten. Eri asia on, jos sen tekee samalla, kun vaihtaa takaiskareita.
Jos noita iskareita ei ole irroitettu pitkiin aikoihin niin luulen, että pääset vaihtamaan molemmat puslat... Se iskarin alapään pultti ruostuu kiinni. Omasta tuli se pultti otettua useassa osassa laikalla. Uuden motonetista hommatun kallistuksen vaimentimen puslan paikoilleen laitto ei onnistunut kuin prässillä.
Eli jos meinaat sen joskus ottaa auki, niin kannattaa liuotella tuo paikka ruosteenirroittajalla etukäteen.
PVI Audi A6 Quattro, Audi A3 Edelliset: 9-5 aero wagon aut 07, 9-5 aero wagon aut -01, 9000CDE 2,3t -95, 900S -90, 99T -78, 900T16 -90, 900GLs -83
Iskarithan on jo vaihdettu kertaalleen tuossa muutama viikko sitten. Löytyy kuvineen tuolta projektit-osiosta. Meinasin vain vaihtaa bilsteinin iskareihin alapäähän saabin omat puslat, mutta se iskarin silmukan runko oli sen verran leveämpi, että en sitten toteuttanut ajatusta. Syy vaihtoajatukseen oli se, että bilsteineissa alapään kumin sisällä oleva metalliholkki oli ajautunut toiseen reunaansa ja iskari nojasi taka-akselin korvakkeeseen(onneksi kuminsa varassa). Saabin puslahan pitää iskarin kiltisti erossa kiinnikkeistään.
Samalla vaihdoin vanhemman malliset yläpään kumit tuohon, koska bilsteinin iskarin varsi on ohuempi, kuin uudemman sachs-alustan iskereissa ja vaikka kumit olivatkin nätisti paikoillaan, niin sellaista narinaa kuului yläpäästä kokoajan. Uudemmissa kumeissa oleva iskarin varren reikä on selvästi isompi/väljempi. Nyt nuo uudet(vanhat pienemmällä reiällä olevat) kumit on paikoillaan ja tuloksen kuulee seuraavan kerran autoa käytettäessä.
Nyt mulla on kallistuksenvakaajan puslat ja iskarin puslat valmiina seuraavan kerran tapahtuvaa vaihtoa varten. Toivottavasti ei vähään aikaan tarvitse operaatiota suorittaa. Ja tuohon prässihommaankin on kikka olemassa. Hain kellarista sellasen kiristinklemmarin ja sillä saa puslaa sopivasti puristettua kasaan toisesta päästään ja sitten vasta hylsyllä ruuvipenkissä/prässissä puristaen paikoilleen.
Näissä tuontipeleissä on se etu, että nuo kotosuomessa kiinniruostuneet pultit lähtee yleensä käsivoimin auki. Toki operaatiota ensimmäisen kerran tehdessä olin varautunut pulttipyssyllä ja nopeuttihan se hommaa, vaikka käsinkin olisi saanut tehtyä. Nyt kasauksessa on käytetty vaseliinia pulttien kanssa, pitäisi helpottaa tulevaisuudessa tapahtuvia hommia.
G-mies kirjoitti:
Näissä tuontipeleissä on se etu, että nuo kotosuomessa kiinniruostuneet pultit lähtee yleensä käsivoimin auki.
Matti
Älä yleistä . Toi vanhempi tonnari on aikoinaan suojautettu uudehkona ja siinä ei ollut edes hapettumaa kyseisissä pulteissa. Ainoat tähän mennessä ruosteessa olevat pultit ovat löytyneet taka-akselin etummaisista puslista.
En tiedä onko suojaamolla ollut hyvä päivä, vai minkä takia siitä on suojattu kaikki paikat jarrukilpiä ja akseleita myöten. Ainoa ongelma on saada avaimia sopimaan massattuihin pultin päihin.
Itse olen asentanut kyseisiä puslia 32mm viemäriputkella ja vaseliinilla. Velipoika löi toisen puslista pois vakaajasta uudemman tonnarin alustanvaihto talkoissa. Siinä oli tosin puslat ruosteessa ja irroitus tapahtui käyttämällä muitakin työkaluja kuin lenkkisarjaa.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx