Ysisatkun korjausoppaista

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Ysisatkun korjausoppaista

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kannataako hankkia Alfamerin korjausopas vai löytyykö parempia ja mistä..? Vai olisko jollain korjaamokäsikirjoja, joista voisi ottaa kopiot..? Tai voisin vaikka skannata ne verkkoonkin, jos saisin jostain paperikopiot lainaan...

900T8LUX-projekti on edennyt: vetonivelen suojakumi, öljypumpun o-rengas, kampiakselin öljypumpun stefa, vesipumppu, virtalukon pohja ja sytytysyksikkö on vaihdettu viimeisen viikon sisällä. Pitipä autoa eilen jo hinatakin, kun ei lähtenyt käyntiin tuon sytytysyksikön simahdettua...
iku
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 13:48
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja iku »

Itse ostin tuon alfamerin "öljynvaihto-oppaan" joku aika sitten. Perusjuttuihin ihan ok opas, mutta vianetsintään vähän turhan suppea mun mielestä. Haynesin opas on kuulemma parempi, löytyy ainakin Motonetistä ja hintakin taisi olla aika sama tuon alfamerin kanssa. Jos Lontoon murre ei taivu, niin sitten Haynesistä ei taida olla apua...

Täytyypä tänään koittaa asentaa tuo Mitchellin elektroninen korjausopas koneelle. Tästähän oli tuolla sähköpostilistalla juttua. Sen tasosta en osaa vielä sanoa mitään, mutta toiveet ovat korkealla :D
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Re: Ysisatkun korjausoppaista

Viesti Kirjoittaja moksu »

Eski kirjoitti: 900T8LUX
kertokaa tyhmälle mikä on toi lux :oops:
mikkelissä näin viikonloppuna saman värityksen kuin mitä oli luxista aikaisemmin kuvia.
aito ?? en tiedä ,mutta en tiedä mitä lux tarkoittaa :oops:
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
vanha
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja vanha »

iku kirjoitti:Itse ostin tuon alfamerin "öljynvaihto-oppaan" joku aika sitten. Perusjuttuihin ihan ok opas, mutta vianetsintään vähän turhan suppea mun mielestä. Haynesin opas on kuulemma parempi, löytyy ainakin Motonetistä ja hintakin taisi olla aika sama tuon alfamerin kanssa. Jos Lontoon murre ei taivu, niin sitten Haynesistä ei taida olla apua...
Mulla on em. oppaista myynti-ilmoitus allaolevassa linkissä. Hinta on sopimusasia, en tarvitse itse oppaita enään.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=5109
Autoton, velaton, estoton ;o)
#1876
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ysisatkun korjausoppaista

Viesti Kirjoittaja Eski »

moksu kirjoitti: kertokaa tyhmälle mikä on toi lux :oops:
Minun lux-projektin kotisivulta osoitteesta http://www.cc.jyu.fi/~esjuny/saab/T8Lux.htm löytyy tällainen kuvaus aiheesta:

Mikä on Lux?
Lux oli tehtaan erikoismalli, jonka vakiovarustukseen kuului nahkapenkit, manuaalinen 5-vaihteinen laatikko, ohjaustehostin, sähköinen kattoluukku, sähkölasit, sähköpeilit ja urheilualusta. Ruotsissa valmistetuissa luxeissa oli ilmeisesti myös ilmastointi vakiovarusteena, Suomessa se löytyi lisävarustelistalta.

"Kuuleman mukaan Lux-malleja olisi valmistettu Suomessa yhteensä n. 200 kpl, Ruotsissa erään Lux omistajan mukaan n. 1000 kpl. Luxia sai myös plyysipenkeillä, mutta yleensä Luxissa oli nahkapenkit ja aina beigen väriset (myös plyysit) jos kyseessä oli 2-värinen versio Luxista. Omasssa autossani on myös ollut alunperin nahkapenkit, mutta ne on vaihdettu tavallisiin kangaspenkkeihin edellisen omistajan toimesta. En tiedä onko Suomessa edes myyty Lux-mallia muulla kuin 2-värisellä korilla. US Turbo -vanteet kuuluivat luultavasti vakiovarusteisiiin, koska Luxin esitteessä sellaiset näkyy."

"..tehtaalla oli maalin muuttuessa vaikeuksia saada metallivärimaalaus onnistumaan ilman valumia. Kyljen pokkaus aiheutti kuulemma vaikeuksia. Tehtaalle oli halvempi hioa vain alapuoli uudelleen, kuin koko auto ja maalata se vaaleaksi. Näin saatiin aikaan erikoismalli"
hakuba2
"Hölösuu"
Viestit: 1502
Liittynyt: Ma Tammi 26, 2004 18:13
Paikkakunta: Vihtavuori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hakuba2 »

Jos sais udella, et kenen toi avo on?

Kuva
93 1.9 TTiD -11
93 2.0T cab -07
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
usvaa putkeen
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: La Syys 13, 2003 14:45
Paikkakunta: lohja

Viesti Kirjoittaja usvaa putkeen »

Minulla on ja yksi "lux" pihassa. Pientä laittoa löytyy eli melkein kaikki pellit saa pohjasta uusia. Tekniikka kyllä toimii ajettu alle 300tkm mittarin mukaan. Kyllä töitä saa tehdä,että siistin saa. Välillä tuntuu, että hullua laittaa vanhaa autoa. Täytyyhän ne rahat johonkin laittaa... Auto ei kyllä ole maailman paras sijoitus.
Turbo900
"Saabisti"
Viestit: 877
Liittynyt: La Loka 25, 2003 18:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Turbo900 »

Kyllä siinä alfamerin korjausoppaissa ihan hyviä vinkeitä on.
Jotkut asiat on kyllä sitten selostettu niin huonosti/epäselvästi,että ainaski mulla menee yli hilseen.
Kyllä siitä ainakin sen kirjan hinnan saa pois ajan myötä :roll:
frost
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 15:45
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja frost »

hakuba2 kirjoitti:Jos sais udella, et kenen toi avo on?

Kuva
Toi on yhden kaverin cabbe täältä Jyväskylästä. Ennen kuin ehdit kysyä niin sanon että vm. -92 ja 2.1l i16 :) Tuo cabbe oli samassa retkikunnassa jossa Eski ajeli luxillaan, ja minä omalla satkullani kevätkokoukseen.
-Kimmo- "Motivoitunut saabisti"
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

frost kirjoitti:
hakuba2 kirjoitti:Jos sais udella, et kenen toi avo on?

Kuva
Toi on yhden kaverin cabbe täältä Jyväskylästä. Ennen kuin ehdit kysyä niin sanon että vm. -92 ja 2.1l i16 :) Tuo cabbe oli samassa retkikunnassa jossa Eski ajeli luxillaan, ja minä omalla satkullani kevätkokoukseen.
Tosta avosta on kulkenut juttuja et on muka aero tai turbo. ekan kerran ku kuulin ni nauroin varmaan viis minuuttia ja kysyin ja et ootko tosissas.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

bentleyn tekemät manuaalit on aikasta hyviä. Suomesta niitä ei tahdo vain millään saada.

-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
frost
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 15:45
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja frost »

900aero-84 kirjoitti:
frost kirjoitti:
hakuba2 kirjoitti:Jos sais udella, et kenen toi avo on?

Kuva
Toi on yhden kaverin cabbe täältä Jyväskylästä. Ennen kuin ehdit kysyä niin sanon että vm. -92 ja 2.1l i16 :) Tuo cabbe oli samassa retkikunnassa jossa Eski ajeli luxillaan, ja minä omalla satkullani kevätkokoukseen.
Tosta avosta on kulkenut juttuja et on muka aero tai turbo. ekan kerran ku kuulin ni nauroin varmaan viis minuuttia ja kysyin ja et ootko tosissas.
No LOL!! Onhan tuossa toki turbon pakoputki, mutta ei se siitä silti turboa tee. Ja melko hölmö pitää olla että tuota Aeroksi luulee :D
-Kimmo- "Motivoitunut saabisti"
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

tuomas kirjoitti:bentleyn tekemät manuaalit on aikasta hyviä. Suomesta niitä ei tahdo vain millään saada.
Onko mitään tietoa mistä mahtaisi saada kyseisiä Bentley-oppaita? Olisi tarve kunnolliselle korjaamo-oppaalle. Ja ei, Alfamerin kirjojen kuvilla ei kyllä asiaa tuntematon paljoa autoaan säädä... :(
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Bentleystä

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Tuo ulkomaisilla foorumeilla kovasti kehuttu Robert Bentleyn Saab-opas on varmasti saatavilla osapuodeista tai suoraan netin kirjakaupoista. Ellen väärin muista, oli erään Saab-sivuston hinta n. USD 44 = paljon, mutta eipä se Alfamerinkaan opus kovin halpa ole. Tosin ulkomaisiin tilauksiin pitää laskea vielä reilusti käsittely- yms. kustannuksia lisää.

Edit: Korjaus valuuttaan, se onkin GBP 44, eli n. 66€.
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/ ... 52-6980147


Tuolta ainakin saa niitä opuksia. Ilmeisesti etsit 16v versiota? Minulla on vain tuo 8tappinen malli tuosta kirjasta.

-tuomas
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Vastaa Viestiin