Nykii kiihdytettäessä, aina samassa paikassa.
Nykii kiihdytettäessä, aina samassa paikassa.
Nykimisestä on toki kirjoitettu niin paljon, ettei ole vaikeaa löytää siitä aiheesta vastauksia. Nyt on kuitenkin tapaus, jolla on erikoinen piirre ja jospa joku tietäisi sanoa asiasta jotain. Autoni on 2.0 Turbo mv. -95. Nyt on jo 4 kertaa tapahtunut niin, että aamulla töihin lähtiessäni auto pätkii aina samoissa liikennevaloissa noin 1 km kotoa. Sitä kestää jonkun matkaa ja sitten se on ohi. Tilanne liittyy juuri varovaiseen kiihdytykseen, jolloin tuntuu, että tehot katoavat kokonaan. Seuraava vaihe on auton hyppääminen eteenpäin ja sitten taas hyytyminen jne. Vika näyttäisi liittyvä aina siihen kohtaan, jolloin moottorin lämpötila on nollan ja normaalin välissä. CE-valo myös syttyy sammuakseen jonkin ajan kuluttua. Myös vika häviää heti kun pari sataa metriä on nypytelty. DI-kasetti on uusi, vaihdettu viime kesänä, eikä vika mielestäni tunnu johtuvan siitä (kokemusta on), sillä katkominen on liian pehmeää. Nyt koitin laittaa tankkiin jäänestoa josko vika olisi tankin kosteudessa. Saa sitten nähdeä auttaako se. Tulpilla on ajettu n. 8000 km eli eivät nekään mitkään vanhat ole. Mainittakoon vielä, että tosiaan kerran moottorin lämmettyä ei enää esiinny minkäänlaista ongelmaa. Olisiko kellään kokemusperäisiä vinkkejä.
Nyt alkoi selviämään jotain. CE-valon kuudesta vilkautuksesta päätellen kyseessä on lambda-anturin häiriö. Vaihdoin viallisen lambdan uuteen pari vuotta sitten. Silloin ei auto kuitenkaan sököllä lambdalla aikaisemmin kuvatusti käyttäytynyt. Nyt pohdituttaa, että minkä logiikan mukaan auto siis pätkii jos kyseessä on lambdan häiriö.