99:n takajarrut
99:n takajarrut
Hei Saabistit!
Katsastuksessa löytyi 99:stä jarruja takaa vain 0,2 ja 0,3 kN.
Onko -76 saabissa säätöventtiiliä takajarruille, vai pitääkö tutkia onko sylinterit vaan jumissa.
Palat on vaihdettu toissa syksynä, mutta levyt on ihan ruosteessa, eli eivät kohtaa.
Terv. Tatu
Katsastuksessa löytyi 99:stä jarruja takaa vain 0,2 ja 0,3 kN.
Onko -76 saabissa säätöventtiiliä takajarruille, vai pitääkö tutkia onko sylinterit vaan jumissa.
Palat on vaihdettu toissa syksynä, mutta levyt on ihan ruosteessa, eli eivät kohtaa.
Terv. Tatu
Tatu
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä
Tässä vanhaa keskustelua jumittavista takajarruista. jo pelkkä jarrupalojen poisottaminen ja takaisinlaitto voi auttaa mutta siinä samallahan mäntien liikkuvuudenkin voi tarkistaa ja varmistaa.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=11842
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=11842
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Meikäläisellä oli takasatuloiden männät jumissa tossa 99:ssä taanoin. Hommasin täysin toimivat ehjät satulat toisesta autosta ja ajattelin, että huollanpa nuo vielä uusilla tiivisteillä, jotta ei tarvitse sitten rumpata vähänväliä jarrujen kanssa. Ne "ehjät" jarrusatulat olivatkin sellaiset, että meni koko päivä niitä purkaessa ja läjätessä. Männät eivät halunneet tulla ulos, vaikka ne liikkuivatkin kohtuudella lyhyttä matkaa. Paineilmaa apuna käyttäen sain kuitenkin ne purettua ja laitoin läjään uusilla kumeilla. Jos siis haluaa hyvät jarrut vuosiksi, niin kannattaa tehdä homma kerralla kuntoon. Jumittelevat satulat kun voi toimia hetken aikaa herkistelyn jälkeen, mutta viimeistään seuraavan talven jälkeen jarrulevyt on taas ruosteessa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 99:n takajarrut
huomasin tuossa ensi kertaa renkaita irroittaessani tuosta 76 vuosimallisesta, takana onkin ne etujarrusatuloita muistuttavat jarrusatulat joita luulin olevan vain 75 vuosimallissa. ja jarrupalat kohtuullisen lopussa. onko kokemusta onko palojen vaihto näissä yhtä tukalaa kun etujarruissakin silloin kun satulaan ei ole koskettu vuosikausiin?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: 99:n takajarrut
Eli sinulla on siis vm 1975 auto??, (päätellen jo vanhemmasta vesipumpustakin), eli edessä ja takana samat levyt ja käsijarru jarrukengillä?lucaf kirjoitti:huomasin tuossa ensi kertaa renkaita irroittaessani tuosta 76 vuosimallisesta, takana onkin ne etujarrusatuloita muistuttavat jarrusatulat joita luulin olevan vain 75 vuosimallissa. ja jarrupalat kohtuullisen lopussa. onko kokemusta onko palojen vaihto näissä yhtä tukalaa kun etujarruissakin silloin kun satulaan ei ole koskettu vuosikausiin?
Takapalojen vaihto äärimmäisen helppoa, en muista onnistuuko jopa satulaa irrottamatta (koska olen asentanut palat aina satulan ollessa irti), mutta ei ropleemia niiden kanssa, laita vaikka jotain ruosteenirrotusainetta satulan kiinnityspultteihin josset halua vääntää lujaa

Edittiä: ne vanhemmat takajarrusatulat ovat miniatyyrimalli uudemmista, eli ihan samannäköiset äkkiä katsottuna, eli pitäisi palojen lähteä ulos ilman ongelmia.
Sitten vaan näytät vesihiomapaperia männille ja väännät männät varovasti levyä vasten sisään ja uudet tilalle (ja tietty puhdistat ruosteet/piet pois satulan ja palojen yhdyskohdasta

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: 99:n takajarrut
olet tainnut unohtaa, että vm 75 yksilöissä oli täysin omanlaiset takajarrut, samanlaiset hökötykset kuin ne etukäsijarrulliset satulat. eli ne tehottoman tuntuiset jarrut oli vain 74 vuosimalliin asti.
jos motonetin katalogiin on uskomista, nämä spesiaalit takajarrut oli välillä 9/74-1/76, tämä selittäisi miksi minun seiskakutosessa on sellaiset.
tämä 76 vuosimalli on kieltämättä arvoituksellinen, kesken vuoden on vaihtunut ainakin vesipumppu, takajarrut, ja ratti. minun yksilöni lienee aika alkupäästä koska kaikki edellämainitut on sitä vanhempaa mallia.
jos motonetin katalogiin on uskomista, nämä spesiaalit takajarrut oli välillä 9/74-1/76, tämä selittäisi miksi minun seiskakutosessa on sellaiset.
tämä 76 vuosimalli on kieltämättä arvoituksellinen, kesken vuoden on vaihtunut ainakin vesipumppu, takajarrut, ja ratti. minun yksilöni lienee aika alkupäästä koska kaikki edellämainitut on sitä vanhempaa mallia.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: 99:n takajarrut
En ole perehtynyt noihin "välimallin" tupliksiinlucaf kirjoitti:olet tainnut unohtaa, että vm 75 yksilöissä oli täysin omanlaiset takajarrut, samanlaiset hökötykset kuin ne etukäsijarrulliset satulat. eli ne tehottoman tuntuiset jarrut oli vain 74 vuosimalliin asti.
jos motonetin katalogiin on uskomista, nämä spesiaalit takajarrut oli välillä 9/74-1/76, tämä selittäisi miksi minun seiskakutosessa on sellaiset.
tämä 76 vuosimalli on kieltämättä arvoituksellinen, kesken vuoden on vaihtunut ainakin vesipumppu, takajarrut, ja ratti. minun yksilöni lienee aika alkupäästä koska kaikki edellämainitut on sitä vanhempaa mallia.


Ja noiden vanhempien jarrujen "tunnottomuus" on vähän niin ja näin, kun täyskunnostin edellisen -73:n jarrut (totaalisesti) niin niistä tuli huomattavasti tunnokkaammat (ainakin normaalijarrutuksessa) kuin yhdenkään uudemman ajamani tupliksen jarruista. Ei ne huonot ole ollenkaan, ja varmasti riittää jarruteho niissäkin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: 99:n takajarrut
Jarrujen remontointi on useinmiten palkitsevaa puuhaa. Ensimmäisessä autossani, Fiat 127:ssa oli hauska homma, kun alkoi toinen etujarru kanittamaan. Se siis jäi jarrutuksessa päälle. Herkistelin jarrun ja kappasvaan jarrut alkoivatkin puoltamaan samaan suuntaan, minkä jarrun herkistin. Jouduin sitten Herkistelemään senkin "ehjän" puolen, jotta sain jarrut balanssiin. Herkistelyjen jälkeen olikin sitten ihan moninverroin tehokkaammat jarrut. Vielä niille, ketkä eivät tunne tuota automallia. Siinä on tehostamattomat jarrut. Oli melkoinen vaikutus, kun sain etujarrusatuloiden männät liikkumaan herkästi. 

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 99:n takajarrut
itse itselleni vastaten, palojen vaihto yhtä vaivatonta kuin uudempiin takajarruihin. erikoistyökalua ei tarvita, ensiömäntä painui sisään helposti kampeamalla, ja kaulus tuli myöskin ulos kohtuullisen helposti vipuvarrella. löytyipä lähikorjaamolta vielä yksi kappale asennussarjojakin tuohon malliin, olivat olleet heillä hyllyssä vuodesta 1999 astilucaf kirjoitti:huomasin tuossa ensi kertaa renkaita irroittaessani tuosta 76 vuosimallisesta, takana onkin ne etujarrusatuloita muistuttavat jarrusatulat joita luulin olevan vain 75 vuosimallissa. ja jarrupalat kohtuullisen lopussa. onko kokemusta onko palojen vaihto näissä yhtä tukalaa kun etujarruissakin silloin kun satulaan ei ole koskettu vuosikausiin?

onnistuneen operaation kruunasin laittamalla työtakin - ja kännykän, pesukoneeseen




Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)