Haeskelin foorumilta vanhoja ketjuja ja löysin seuraavan:
Tyhjäkäynnillä latausjännite (~800 rpm) näytti akusta mitattuna 13,6 V. Mittasin resistanssin kuten edellä neuvottiin ja sain arvoksi 1.84 ohm. Joten lataa vaikka resistanssi onkin yli 1ohmV.J.S kirjoitti:Hopihopi ostamaan yleismittari (10€) ja katsastamaan latausjännite. Jos on alle 13,5V, niin sitten tökkäät mittakärjet laturin kuoren ja vaikka venakopan välille ja katsot paljonko on resistanssi. Jos on yli 1ohm, niin maavika. Maajohto lähtee laturin alareunasta.
Jos ei ole maavika, niin lataussäädin, joka on kiinni kahdella ruuvilla laturissa, voi olla rikkí tai hiilet loppu. Jos on hiilet loppu, kannattaa vaihtaa koko säädin (maksaa pari kymppiä). Tai sitten liukurenkaat finaalissa tai diodisilta hajalla, jolloin suositan vaihtolaturia.

Akulla nyt ajettu n.1000 km eikä mitään käynnistys- tai virtaongelmia ole ollut.
Paljonkohan hiilet vaikuttaa tuohon latausjännitteeseen? Olisi tuossa yksi vanha säädin vm.84, jossa 3/4 osaa hiilistä jäljellä. Taitaa mennä sama säädin tähän -86:een?