pusla

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
arska
"Turbo"
Viestit: 237
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 21:18

pusla

Viesti Kirjoittaja arska »

Helmikuussa kun katsastin -01 9-5w n.100tkm meni läpi mutta kats.setä kirjoitti raporttiin että " pitkittäisen alatukivarren etummainen pusla hieman irti vulkanoinnista". Vad menar det och vad kostar?
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1490
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja JKen »

30-40 EUR/ kpl, kannattaa vaihtaa molemmille puolille samalla kertaa, ja mielellään myös kaikki muutkin puslat. Haulla paaaljon lisää (pääsinpäs sanomaan :P )
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Petter »

Ja koko alustakin.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
arska
"Turbo"
Viestit: 237
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 21:18

puslat

Viesti Kirjoittaja arska »

No niin. Ensi viikolla sitten vaihdetaan 1 koiranluu , 4 kpl taka-akselin ulom. puslat ja ne pitkittäisen etupuslat 2kpl. Ei ihan koko alustaa.
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Petter »

100 tkm ajetusta wagonista on kyllä varmasti paras terä ainakin takaiskareista kadonnut, kannataa harkita ainakin niiden vaihtamista, kun alustaa alkaa kuitenkin purkamaan.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
lk
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: La Heinä 23, 2005 19:41

Viesti Kirjoittaja lk »

Niin puslahan on halpa osa mutta entäs vaihtotyön hinta? 100 euroa? Kalixin bilkompanetilla taisivat pyytää noin 3000-4000 sek tuosta hommasta....
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Petter »

Juuri tuossa mielessä kannattaisi samalla vaihtaa mm. iskunvaimentimet tms, pääsisi yksillä töillä.
Joutuu pian maksamaan toiseen kertaan töistä, kun vaihataa pian iskarit, sitten kolmannen kerran jarrulevyt jne.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1490
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja JKen »

lk kirjoitti:Niin puslahan on halpa osa mutta entäs vaihtotyön hinta? 100 euroa? Kalixin bilkompanetilla taisivat pyytää noin 3000-4000 sek tuosta hommasta....
6 puslaa taakse 4-suuntauksineen 600 € saab-huollossa. Jossain muualla ois varmaan päässy halvemmalla.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
lk
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: La Heinä 23, 2005 19:41

Viesti Kirjoittaja lk »

Vai että 600 euroa merkkiliikkeessä. Eikös täällä ollut joskus juttua, että sillä rahalla sais jossain liikkeessä "Sport/aero" alustan? Tosin itse en sitä ottaisi kun autojo valmiiksi liian matala. (Vai eikös sitä puhuttu että käytettyyn autoon alusta vaihto todellisuudessa lisää maavaraa...).
lk
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: La Heinä 23, 2005 19:41

Viesti Kirjoittaja lk »

Olen nyt jostain saanut käsityksen että alustan jäykistämis/madalluttamis operaation yhteydessä myös puslat vaihdettaisiin? Voi olla että olen saanut väärän käsityksen asiasta...
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1353
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

lk kirjoitti:Vai eikös sitä puhuttu että käytettyyn autoon alusta vaihto todellisuudessa lisää maavaraa....
Mulla säilyi korkeus samassa kuin aikaisemmin kun sporttialusta iskettiin alle tammi-helmikuun vaihteessa. Joissain vanhemmissa voi varmaankin jopa nousta.
lk kirjoitti:Olen nyt jostain saanut käsityksen että alustan jäykistämis/madalluttamis operaation yhteydessä myös puslat vaihdettaisiin? Voi olla että olen saanut väärän käsityksen asiasta...
Alustapaketissa on:
- iskarit
- jouset
- kallistuksenvakaajat + niihin kuuluvat puslat
ja jotain pikkuroipetta mutta ei näitä kuluvia osia joista tässä ketjussa on keskusteltu.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2578
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

lk kirjoitti:Niin puslahan on halpa osa mutta entäs vaihtotyön hinta? 100 euroa? Kalixin bilkompanetilla taisivat pyytää noin 3000-4000 sek tuosta hommasta....
Ainakin nuo poikittaistukien ulommat pallonivelet voivat olla ´tanan tiukassa.
Rakentelin tossa pari viikkoa sitten puslanvaihtoon kuvan mukaisen työkalun sekatavarakaupan rautaosaston osista. Putket oli paksuseinäistä tavaraa omista romuista.

Kuva

Vinkki 1: Sekatavarakaupan M10 kierretanko on hommaan ihan liian pehmeetä tavaraa. Kahdesta pätkästä vedin kierteet sileeksi, ennen kuin uskoin.

Vinkki 2: Sekatavarakaupan jämerän näköiset prikat ovat ihan liian pehmeetä tavaraa. Venyivät purkan lailla, kun vääntämään alettiin.

No kun putkien päihin oli hitsattu abaut 15 millistä tavaraa ja pultiksi oli lainattu jousenpuristimesta 12 millinen tanko, niin ylätukivarren puslaa päästiin kiristämään kunnolla!

Pultti poikki :lol:

Vaan nytkähti se pusla sen verran, että toisesta jousenpuristimesta lainattu pultti lopulta väänsi puslan irti navasta.
Ihme kyllä uusi pusla meni kohtuullisella naputtelulla paikoilleen, hioin kyllä navan röörin huolellisesti kiiltäväksi 300-karkeuden hiomapaperilla.

Että tämmöistä höpinää yhden puslan vaihdosta, ehkei merkkihuollon hinta puslien vaihdosta olekaan älytön :roll:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
lk
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: La Heinä 23, 2005 19:41

Viesti Kirjoittaja lk »

Niin olen käsittänytkin että hinta riippuu siitä kuinka monta tuntia on puslaa irroitettava. Jos menee 4 h ja 85 e/h ja puslia vaikka 4 vaihtoo...

TUota ihmettelin että miten sitten alustan jäykistämisessä saadaan pidettyä kulut niin alhaisina mutta tämä on ymmärrettävää, jos silloin on kyseessä eri puslat.
JouniH
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 15:55
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja JouniH »

Itse rakensin tämmösen työkalun. Puslat oli pirun tiukassa. Sai kauan hakata paineilma vasaralla, että lähti irti. Käsin en viittiny edes yrittää.
Audi A4 2.0TFSIq
arska
"Turbo"
Viestit: 237
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 21:18

Viesti Kirjoittaja arska »

Kyllä auto tuntuu nyt puslien vaihdon jälkeen paremmalta. Hinta n. 250 E, sis. osat n.150, työ 50 ja 4-p suunt. n.50.
Vastaa Viestiin