Kuinka estät H-moottorin lohkolämmittimen kärähtämisen.
Kuinka estät H-moottorin lohkolämmittimen kärähtämisen.
Olen tutkinut kolmen eri H-moottorin lämmitysvastuksia. Kaikissa kolmessa vastuksen pesään oli vuosien mittaan kertynyt ruosteista sakkaa, joka lopulta estää lopulta nesteen pääsyn jäähdyttämään vastusta. -> Vastus ylikuumenee ja palaa poikki.
Harmaalohkoisessa H-moottorissa on lämmitysvastuksen pesässä vastuksen alla lohkon tyhjennystulppa 19 mm avainkannalla. Tämän tulpan avaaminen huuhtoo jo osan sakasta pois. Reikä on tosin mitä todennäköisimmin tukossa ruostesakasta. Helpoin tapa on irrottaa koko pesä ja puhdistaa se (12 mm avain)
Varaudu tekemään uusi tiiviste pesän ja lohkon väliin.
Vihreälohkoisessa ainoa mahdollisuus on ruuvata vastus irti, sillä vastuksen runko itsessään muodostaa vastuksen pesän. Tiivistettä ei tarvita, sillä vastus on kartiokierteellä.
Nämä siis Defan vastuksilla. Calixin tai Kovilin vastusta ei vielä ole osunut kohdalle mutta ainakin harmaalohkoisissa ongelma on sama vastuksesta riippumatta.
Harmaalohkoisessa H-moottorissa on lämmitysvastuksen pesässä vastuksen alla lohkon tyhjennystulppa 19 mm avainkannalla. Tämän tulpan avaaminen huuhtoo jo osan sakasta pois. Reikä on tosin mitä todennäköisimmin tukossa ruostesakasta. Helpoin tapa on irrottaa koko pesä ja puhdistaa se (12 mm avain)
Varaudu tekemään uusi tiiviste pesän ja lohkon väliin.
Vihreälohkoisessa ainoa mahdollisuus on ruuvata vastus irti, sillä vastuksen runko itsessään muodostaa vastuksen pesän. Tiivistettä ei tarvita, sillä vastus on kartiokierteellä.
Nämä siis Defan vastuksilla. Calixin tai Kovilin vastusta ei vielä ole osunut kohdalle mutta ainakin harmaalohkoisissa ongelma on sama vastuksesta riippumatta.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Vaihdan liemet säännöllisesti ja tulipa tuossa Forte-pesukin teetettyä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Eipä noista oikein voi tietää millä pidolla on aiemmin ollut ellei sitten ole tosissaan itse ruuvailtu joskus jossain välissä. Tuo lohkon tyhjennystulpan reikä oli itsellä viime vuonna, kun se itseasiassa ekaa kertaa avattiin, niin tukossa että sinne piti meisselillä takoa reikä. Auton on ollut itsellä jotakuinkin kahdeksan vuotta ja nesteet vaihdettu säännöllisesti, mutta ei ihan niin perusteellisesti kuin viime vuonna.
Ihan hyvä vinkki ja odottelen ainakin itse tässä että pamahtaako vastus tulevana talvena.
Ihan hyvä vinkki ja odottelen ainakin itse tässä että pamahtaako vastus tulevana talvena.
#2274
Veikkaisin, että B-moottorissa saattaisi olla sama lämmitysvastus, kuin vihreälohkoisessa H-moottorissa.
Uusi vastus H-moottoriin maksaa 60-70 euroa. Vastuksen pesän irrottamiseen ja putsaamiseen meni aikaa tunnin verran, eli putsaaminen kannattaa.
Uusi vastus H-moottoriin maksaa 60-70 euroa. Vastuksen pesän irrottamiseen ja putsaamiseen meni aikaa tunnin verran, eli putsaaminen kannattaa.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Yks -86 iivari kone avattiin kerran. Siihen oli joku suuressa viisaudessaan laittanut jonkun paikkausmössön jäähdytysveteen. Syy tähän oli vuotava imusarjantiiviste. No, sitä mössöä olikin sitten jokapaikassa. Muunmuassa juuri tuo mainittu lohkolämmittimen kopero siinä erillisessä laipassa oli melkeinpä täyteen muurautunut siitä möhnästä. Samoin moni muukin paikka. Oli niin siivottomassa kunnossa se lohkokin, ettei meikäläinen laita ikikuunapäivänä tommosta ainetta omiin autoihin. Enkä suosittele kenellekään muullekkaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Mie taisin ottaa 99:n b-koneesta lohkolämmittimen tohon keulalla nykyisin olevaan vihreän väriseen -84:n lohkoon. Se on tosiaan kierteellä suoraan lohkossa. Kun jostakin kumman syystä tuossa hommaamassani koneessa ei ollut lohkolämmitintä ollenkaan.Svc kirjoitti:Veikkaisin, että B-moottorissa saattaisi olla sama lämmitysvastus, kuin vihreälohkoisessa H-moottorissa.
Uusi vastus H-moottoriin maksaa 60-70 euroa. Vastuksen pesän irrottamiseen ja putsaamiseen meni aikaa tunnin verran, eli putsaaminen kannattaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Senkin tein jäähdytinremontin yhteydessä. Jonkin verran tuli paskaa.Tri-Lo kirjoitti:Sehän on tärkeintä, mutta otappa kuitenkin tuo laippa/pesä irti jossain vaiheessa ja katso mitä se sisältää. Saatat yllättyä.dimebak kirjoitti:Vaihdan liemet säännöllisesti ja tulipa tuossa Forte-pesukin teetettyä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001