900:n pakkiongelma

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
kekemakinen
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ke Marras 24, 2004 16:55
Paikkakunta: Los Pargas

900:n pakkiongelma

Viesti Kirjoittaja kekemakinen »

Kyseessä 900i 16v -89 ja ongelma on seuraavanlainen;
- pakki menee päälle, mutta kun nostaa kytkintä, vaihteisto "ampuu" ja pakki hyppää pois päältä. Eli muuten ihan mukavasti, mutta pakki puuttuu :D

Onko kyseessä mahdollisesti vaihteiston hajoaminen eli sitä ei ilmeisesti ihan kuka vain voi korjata, ainakaan ilman kirosanoja :evil: Vai olisiko vika jossain muualla?

Ja ikäänkuin jatkoa edelliseen... pihan perältä löytyy 90, jossa on 5-vaihteinen laatikko. Mahtaisikohan se kelvata kyseisen myllyn kylkeen? Vai onko laatikot niin erilaiset, ettei onnistu. Mitään muutostöitä ei ole aikomus eikä halu tehdä, eli sopiiko vaihteisto vai eikö?
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Sopiihan se laatikko, ei siinä mitään. Tosin ehkä enemmän koneen alle kuin kylkeen. :wink:

Mulla on kuitenkin sellainen tuntuma että tuo nykyinen lienee helpommin korjattavissa kuin että vaihtaa(2 koneen poisnostoa ja 1 paikalleen laitto) siitä toisesta.
Joku toinen osaa varmasti kertoa tuosta viasta tarkemmin.. :?
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

jos en aivan väärin muista niin pakki rattaan sai vaihdettua kyljen luukusta???

onko moottorin tukikumit kunnossa? myös se aiheuttaa vaihteiden pois hyppelyä..

pysyykö pakki päällä jos kepistä pitää?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Tuosta vielä, että jos en väärin muista niin yhden työkaverin satkussa oli juuri sama vika kun se hankki sen. Ja korjattua oli saanut juuri siitä kylkiluukusta, mutta muistelisin että oli ollut siirtäjä vääntynyt tjsp. :?
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja fforslund »

Saako sen rattaan oikeasti vaihdettua? Mielestäni ei onnistu löytyykö ohjetta?
Vaihteen siirtäjän modifiointi- ohje löytyy haulla, mutta jos on ongelma lue rattaat menneet pahaan kuntoon niin se korjaus ei välttämättä riitä.

Itsellä on taitaa myös olla vaihteistonvaihto eteen, kun korjauksen jälkeenkin pakki irtoaa... :evil:

Asiaan liittyen, kannattaako 16v turboon vaihtaa pois hydrauliset moottorintuet 8v -kumivaimentimiin?
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
kolmau-1
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: La Helmi 24, 2007 12:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja kolmau-1 »

Pakkirattaan vaihto onnistuu sivuluukun kautta, mutta perän joutuu purkamaan pois. Itse tein tähän tapaan: Ylätukivarret tuetaan, etupää montun päälle pukeille, etupyörät pois, pallonivelet auki, sivuluukku pois.
Vaihteiston takaluukku pois, sis. vetonivelien ruuvit auki ja nivelet ulos (merkitse asento), sis vetonivelet siirtyy riittävästi sivulle että perän saa ulos, edes klemmareita ei tarvitse avata. Tämän jälkeen pakkirattaan akselin lukitus+ akseli pois. Pidä kiinni rattaasta kun vedät akselin ettei se putoa tavoittamattomiin, laita vaikka kangasta taakse. Kokoaminen päinvastaisessa järjestyksessä.
Omassa 2,1 1993:ssani oli sama pakkivika. Pakkirattaan laakeri oli kulunut loppuun, välystä oli millikaupalla ja ratas oli muuten virheetön. Uuden laakerin sorvauttaminen maksoi 20 eur +öljy mikä jäi korjauksen hinnaksi, oman työn osuuttahan ei harrastaja yleensä laske. Pakista tuli täydellisen toimiva.
Katso ainakin kuvia "Saabismi on sairaus"/ linkit/ vaihdelaatikon korjaus.
Luonnollisesti kannattaa korjattava kohde pestä huolellisesti ennen aloitusta.
Kyllä työn määrä oli näin tehtynä paljon vähäisempi kuin koko moottoripaketin irroittamalla. Eri asia on, jos pitäisi muutakin tehdä.( Öljyvuodot, jakopää, ruostekorjaukset)
kolmau-1
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: La Helmi 24, 2007 12:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja kolmau-1 »

fforslund kirjoitti:
Itsellä on taitaa myös olla vaihteistonvaihto eteen, kun korjauksen jälkeenkin pakki irtoaa... :evil:

Asiaan liittyen, kannattaako 16v turboon vaihtaa pois hydrauliset moottorintuet 8v -kumivaimentimiin?
Erityisesti etummaisen moottori/vaihteistotyynyn kunto kannattaa tarkastaa, ettei moottoripaketin liike ole pituussuunnassa liiallinen. Myös vaihdekepin säätö tulee tarkastaa, että pakki menee päälle asti. Pakitettaessa voi em syistä moottorin suuri liike pudottaa vaihteen päältä.

_____________________

900i-9000i-900i-9000i -95 CD
kekemakinen
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ke Marras 24, 2004 16:55
Paikkakunta: Los Pargas

Re: 900:n pakkiongelma

Viesti Kirjoittaja kekemakinen »

Kiitos paljon vihjeistä, täytynee huomenna aloittaa selvittämään josko vihjeiden mukaan vika korjaantuisi. Pakki pysyy päällä hetken kun varovasti peruuttaa lähes tyhjäkäynnillä ja pitää käsin vaihdekeppiä paikoillaan.
Kiitos taas! :D Palaan asiaan myöhemmin.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 900:n pakkiongelma

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ennenkuin lähtisin ite vaihtamaan tota ratasta, niin kokeilisin tehdä tuon siirtäjän käännön sivuluukusta ja säätäisin vaihdekepin säätöä sieltä "rättinivelestä" hieman siihen suuntaan, että tanko jatkuu :arrow: pakkia kytkettäessä vaihteensiirto akselin liike on varmasti riittävä. Toki tuon liikkeen riittävyyden voi todeta sivuluukusta esim. apumiehen kanssa, eli katsotaan että ratas varmasti kytkeytyy päälle.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
kolmau-1
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: La Helmi 24, 2007 12:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 900:n pakkiongelma

Viesti Kirjoittaja kolmau-1 »

Tuliko pakki kuntoon-miten ja mikä oli syy?
Eeri
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Loka 31, 2007 13:55

Re: 900:n pakkiongelma

Viesti Kirjoittaja Eeri »

Hei. Tuli muutama viikko sitten ostettua ensiautoksi satku, kerta halvalla sai. Linkki. Siinä kuitenkin on samainen pakkivika, joka rajoittaa menoa. Se ei ole vielä paha ja peruuttaminen onnistuu kytkintä luistattamalla tai keppiä väkisin pitämällä paikoillaan. Olosuhteiden pakosta sille ei kuitenkaan nyt voi tehdä mitään, eli puuttuu rahat, tilat ja työkalut korjaukseen.

Mitenhän olisi parasta talvi ajelle, että ei vaihteisto tästä ottaisi enemmän nokkiinsa? Kuitenkin välillä joutuu tilantaisiin, joissa on pakko peruutella. Olisiko parempi luistattaa kytkintä ja antaa pakin pompata kokonaan pois jos peruuttaa liian kovaa? Vaiko pitää keppiä väkisin paikoillaan ja peruuttaa kerralla samoilla vauhdeilla loppuun asti, jolloin laatikosta kuuluu muutama kerta "rusahtava" ääni?
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: 900:n pakkiongelma

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Omassa ex satkussa tuo pakin pois hyppiminen johtui puuttuvasta
sivutuesta jonka piti olla siinä pakosarjan yläpuolella moottorin etupäässä-
lähellä rintapeltiä.

Tästä syystä jopa vetoakseli hyppäsi pois paikaltaan.

Piti oikein liikkeessä käydä katsomassa SAABin konehuonetta ennenkuin
huomasin missä se vika luurasi.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900:n pakkiongelma

Viesti Kirjoittaja jus »

Eeri kirjoitti:Vaiko pitää keppiä väkisin paikoillaan ja peruuttaa kerralla samoilla vauhdeilla loppuun asti, jolloin laatikosta kuuluu muutama kerta "rusahtava" ääni?
Siis rusahtelee, vaikka peruutat kytkintä rauhallisesti käyttäen ja pidät keppiä pakkiasennon perimmäisessä nurkassa?

Rusahtelut ei varmasti tee hyvää. Jos saat rusahtelut vältettyä rauhallisella kytkimen käytöllä ja kepin pitämisellä, ongelmaa ei pitäisi olla, saattaa pärjätä pitkäänkin. Oma päivittäisessä ajossa oleva 99 on jo ainakin viisi vuotta vaatinut peruuttaessa todella rauhallista ajoa tai kepin pitämistä kädellä, muuten pomppaa pois. Ei tosin rusahtele.

Voisit tarkistaa vaihteensiirtotangon säädön. Meneekö muut vaihteet, erityisesti 5. vaihde päälle ongelmitta?
http://townsendimports.com/Web/transmis ... dj.htm#900
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Eeri
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Loka 31, 2007 13:55

Re: 900:n pakkiongelma

Viesti Kirjoittaja Eeri »

jus kirjoitti:Siis rusahtelee, vaikka peruutat kytkintä rauhallisesti käyttäen ja pidät keppiä pakkiasennon perimmäisessä nurkassa?
Piti käydä hieman testailemassa parkkipaikalla. Rauhallisesti jos peruutan, niin ongelmaa ei ole, kuhan ei kiihdytä liian nopeasti. Nopeus ei ole ongelma vaan kiihtyvyys. Kun kuuntelin tarkemmin, niin ääni ei kait tullut laatikosta asti vaan siitä kun pakki yrittää pompata pois ja pitää kädellä vastaa, semmosta "jytkettä". Rusahtelu taisi olla väärä sana. Sitten kun pakki yrittää karata lokosestaan, niin se tömyttää koko ajan kättä vasten.

Normaalisti tuo ei ole ongelma, lähinnä niissä tilantaissa kun pitää parkkipaikalta peruuttaa heti ylämäkeen. Silloin voi kokeilla taituroida hyvin hitaasti kytkimen avulla, jolloin lopputuloksena on monta pysähdystä ja pakki pitää laittaa uudestaan lokoseensa. Tai sitten pitää väkisin paikoillaan, toki tällöinkin rauhallisesti ottaen. Sitä alunperin mietin kumpi on pienempi paha, kun molemmat tuntuu ilkeiltä.
Voisit tarkistaa vaihteensiirtotangon säädön. Meneekö muut vaihteet, erityisesti 5. vaihde päälle ongelmitta?
http://townsendimports.com/Web/transmis ... dj.htm#900
Tarkastellaan kuhan keritään. Muut vaihteet toimivat hyvin, myös 5:n. Edellinen omistaja oli sanojensa mukaan käynyt näyttämässä pakkiongelmaa korjaamolla, mutta ei kuulemma kannattanut vaihtaa laatikkoa, kun muuten toimi niin hyvin. Pitää kanssa tutkia ketjussa esiintyneet muut mahdollisuudet ongelmaan kuin vaihdelaatikko.
Vastaa Viestiin