Ratin vaihto
Ratin vaihto
Moro,
Oiskos jollain tuoreessa muistissa kuinka 9-3 ratti vaihdetaan? Alkaa tuo muoviratti risomaan ja tarttis laitella nahkainen tilalle...
Eli tuleeko siinä ottaa jotain huomioon esim airbagin suhteen?
Hyvät ja huonot ohjeet tervetulleita!! Ja kiitos jo etukäteen...
Oiskos jollain tuoreessa muistissa kuinka 9-3 ratti vaihdetaan? Alkaa tuo muoviratti risomaan ja tarttis laitella nahkainen tilalle...
Eli tuleeko siinä ottaa jotain huomioon esim airbagin suhteen?
Hyvät ja huonot ohjeet tervetulleita!! Ja kiitos jo etukäteen...
Viimeksi muokannut tlaakso, Ke Joulu 26, 2007 21:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kannatusjäsen
#3382
#3382
Re: Ratin vaihto
Ulkomuistista heittäen: (EDIT: ...ja jälkeenpäin lisätä tärkeimmät.)
1. Akunkenkä irti akunnavasta (varmuuden vuoksi)
2. Ratin sivuilta kaksi muovinappia pois ja torx-ruuvit auki. Niitä ei tarvitse saada pois, ovat "uivia"
3. Air-bag keskiö pois varovasti itseäsi päin vetäen, irroita bagin piuha.
4. Ota kaksi rattinappien liitintä auki.
5. Avaa rattiakselista mutteri. Älä ota sitä pois! Jätä muutaman kierroksen verran paikoilleen!
6. Vedä rattia poispäin, ensin tietysti varovasti. Jos ei lähde, niin sitten reippaammin nykäisten. Toivottavasti ulosvetäjää ei tarvita. Varo rattinappien piuhoja ja etenkin liittimiä. (EDIT: HUOM
WIS neuvoo myös olla käyttämättä apuna etäisyyssäädön liikevaraa rattia irti revittäessä
Ettei muodonmuutosvyöhykkeet vaurioidu.
Ratin takana on rattinappien ja bagin kontaktiyksikkö, joka pyörii rattia käännettäessä mukana. Tuo yksikkö kannattaa ehdottomasti pitää oikeassa asennossa, ettei tule murheita myöhemmin, kun on piuhat poikki yksikön sisältä.
Ja tietysti kannattaa katsoa että renkaat ovat suorassa, niin saa ratinkin kätevämmin oikeaan asentoon
)
Nahkaratti ihan ok, mutta Aeron sportnahka-ratti olisi yes!
1. Akunkenkä irti akunnavasta (varmuuden vuoksi)
2. Ratin sivuilta kaksi muovinappia pois ja torx-ruuvit auki. Niitä ei tarvitse saada pois, ovat "uivia"
3. Air-bag keskiö pois varovasti itseäsi päin vetäen, irroita bagin piuha.
4. Ota kaksi rattinappien liitintä auki.
5. Avaa rattiakselista mutteri. Älä ota sitä pois! Jätä muutaman kierroksen verran paikoilleen!
6. Vedä rattia poispäin, ensin tietysti varovasti. Jos ei lähde, niin sitten reippaammin nykäisten. Toivottavasti ulosvetäjää ei tarvita. Varo rattinappien piuhoja ja etenkin liittimiä. (EDIT: HUOM



Ratin takana on rattinappien ja bagin kontaktiyksikkö, joka pyörii rattia käännettäessä mukana. Tuo yksikkö kannattaa ehdottomasti pitää oikeassa asennossa, ettei tule murheita myöhemmin, kun on piuhat poikki yksikön sisältä.
Ja tietysti kannattaa katsoa että renkaat ovat suorassa, niin saa ratinkin kätevämmin oikeaan asentoon

Nahkaratti ihan ok, mutta Aeron sportnahka-ratti olisi yes!
Viimeksi muokannut patse, La Loka 27, 2007 16:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18
Re: Ratin vaihto
Niin tulipas mieleeni että kai se WIS:stä löytyy
... Noh, kiitoksia kuitenkin vastauksista!

Kannatusjäsen
#3382
#3382
Re: Ratin vaihto
Menee hieman off-topickiksi, mutta mitä maksanee ohjauspyörän vaihdattiminen töiden osalta? Viggenin ratti voisi jossain välissä kiinnostaa. 

#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Ratin vaihto
Eiköhän niitä avaimia löydy, mutta asennustaidosta ei ole varmuutta.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Ratin vaihto
Perskuta, taisi oikeastaan jäädä tuosta kaikkein tärkeimmät asiat.patse kirjoitti:Ulkomuistista heittäen:...
7. ...ei kai sen enempää.
Ratin takana on rattinappien ja bagin kontaktiyksikkö, joka pyörii rattia käännettäessä mukana. Tuo yksikkö kannattaa ehdottomasti pitää oikeassa asennossa, ettei tule murheita myöhemmin, kun on piuhat poikki yksikön sisältä.
Ja tietysti kannattaa katsoa että renkaat ovat suorassa, niin saa ratinkin kätevämmin oikeaan asentoon

WIS neuvoo myös olla käyttämättä apuna etäisyyssäädön liikevaraa rattia irti revittäessä

Huono ulkomuisti mulla.
Hyvä tarkistaa ettei ihan sontaa jauheta täällätlaakso kirjoitti:Niin tulipas mieleeni että kai se WIS:stä löytyy... Noh, kiitoksia kuitenkin vastauksista!

#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18
Re: Ratin vaihto
Palataanpa tähän vielä kun ei ole rattia tullut vieläkään vaihdetuksi...
Eli, olikos tuossa joku tietty aika kuinka kauan pitää olla akun irti ettei bagin irroituksen tuloksena jää SRS-valo palamaan?
Palava Airbagin varoitusvalo nimittäin nostattaa itsellä karvat pystyyn ja hien otsalle....
Eli, olikos tuossa joku tietty aika kuinka kauan pitää olla akun irti ettei bagin irroituksen tuloksena jää SRS-valo palamaan?
Palava Airbagin varoitusvalo nimittäin nostattaa itsellä karvat pystyyn ja hien otsalle....

Kannatusjäsen
#3382
#3382
Re: Ratin vaihto
Ei akkua tarvitse irroittaa ollenkaan, kunhan et käännä virtoja päälle piuhojen ollessa irti.
Eski
Eski
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1095
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
- Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo
Re: Ratin vaihto
Näin on, en minäkään irrottanu akunkenkää rattii vaihtaessani.Eski kirjoitti:Ei akkua tarvitse irroittaa ollenkaan, kunhan et käännä virtoja päälle piuhojen ollessa irti.
Eski
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V60 B4 MHEV -21
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE Powered by jcarlson
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Volvo V50 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE Powered by jcarlson
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Volvo V50 2.0 TD
Re: Ratin vaihto
Minulla lukee WIS:ssä 38Nm....Mimmi kirjoitti:Ratin kiinnitysmutterin kiristysmomentti: 30Nm.

Mutta joo, ratti vaihdettu, helpoin homma tähän asti mitä olen tuohon autoon tehnyt. Kiinnitysmutteriin ei vissiin tartte laittaa ruuvilukitetta? Vai ootteko laittanut? Onhan se nylokkimutteri kuitenkin....
Kannatusjäsen
#3382
#3382
Re: Ratin vaihto
Jos se kontaktiyksikkö pyörähtää vahingossa, tai on epävarma olo, niin sen voi varovasti pyörittää toiseen laitaan, josta sitten toiseen suuntaan, lasketaan kierrokset (4 täyttä kierrosta) ja palataan puoleenväliin (2 kierrosta) jolloin kaiken pitäisi olla kunnossa.
Tämä tietty olettaen että ohjaus on keskitetty ennen ratin irroitusta...
Rattia olen vaihtanut myös akku kytkettynä, kaikki hyvin, mutta aina parempi jos viitsii irroittaa akun.
Mitään lukitetta en ole käyttänyt mutterissa, eihän siihen mitään suurempia voimia pitäisi kohdistua.
Tämä tietty olettaen että ohjaus on keskitetty ennen ratin irroitusta...
Rattia olen vaihtanut myös akku kytkettynä, kaikki hyvin, mutta aina parempi jos viitsii irroittaa akun.
Mitään lukitetta en ole käyttänyt mutterissa, eihän siihen mitään suurempia voimia pitäisi kohdistua.
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06
- 9-3SC 1.8t Aut. -07 NoPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Re: Ratin vaihto
Mimmi kirjoitti:Ei tarvitse.
Minkäsikäinen WIS sinulla on?
Taitaa olla tosi vanha, aloitusvalikossa näkyy vain MY98. Uudempaa en ole löytänyt mistään...
Kannatusjäsen
#3382
#3382