Ratin vaihto

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
tlaakso
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 21:54
Paikkakunta: Paimio

Ratin vaihto

Viesti Kirjoittaja tlaakso »

Moro,

Oiskos jollain tuoreessa muistissa kuinka 9-3 ratti vaihdetaan? Alkaa tuo muoviratti risomaan ja tarttis laitella nahkainen tilalle...

Eli tuleeko siinä ottaa jotain huomioon esim airbagin suhteen?

Hyvät ja huonot ohjeet tervetulleita!! Ja kiitos jo etukäteen...
Viimeksi muokannut tlaakso, Ke Joulu 26, 2007 21:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kannatusjäsen
#3382
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Ratin vaihto

Viesti Kirjoittaja patse »

Ulkomuistista heittäen: (EDIT: ...ja jälkeenpäin lisätä tärkeimmät.)
1. Akunkenkä irti akunnavasta (varmuuden vuoksi)
2. Ratin sivuilta kaksi muovinappia pois ja torx-ruuvit auki. Niitä ei tarvitse saada pois, ovat "uivia"
3. Air-bag keskiö pois varovasti itseäsi päin vetäen, irroita bagin piuha.
4. Ota kaksi rattinappien liitintä auki.
5. Avaa rattiakselista mutteri. Älä ota sitä pois! Jätä muutaman kierroksen verran paikoilleen!
6. Vedä rattia poispäin, ensin tietysti varovasti. Jos ei lähde, niin sitten reippaammin nykäisten. Toivottavasti ulosvetäjää ei tarvita. Varo rattinappien piuhoja ja etenkin liittimiä. (EDIT: HUOM :!: WIS neuvoo myös olla käyttämättä apuna etäisyyssäädön liikevaraa rattia irti revittäessä :!: Ettei muodonmuutosvyöhykkeet vaurioidu. :!:

Ratin takana on rattinappien ja bagin kontaktiyksikkö, joka pyörii rattia käännettäessä mukana. Tuo yksikkö kannattaa ehdottomasti pitää oikeassa asennossa, ettei tule murheita myöhemmin, kun on piuhat poikki yksikön sisältä.

Ja tietysti kannattaa katsoa että renkaat ovat suorassa, niin saa ratinkin kätevämmin oikeaan asentoon :D )


Nahkaratti ihan ok, mutta Aeron sportnahka-ratti olisi yes!
Viimeksi muokannut patse, La Loka 27, 2007 16:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18
tlaakso
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 21:54
Paikkakunta: Paimio

Re: Ratin vaihto

Viesti Kirjoittaja tlaakso »

Niin tulipas mieleeni että kai se WIS:stä löytyy :roll: ... Noh, kiitoksia kuitenkin vastauksista!
Kannatusjäsen
#3382
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3877
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Ratin vaihto

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Menee hieman off-topickiksi, mutta mitä maksanee ohjauspyörän vaihdattiminen töiden osalta? Viggenin ratti voisi jossain välissä kiinnostaa. :roll:
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3877
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Ratin vaihto

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Eiköhän niitä avaimia löydy, mutta asennustaidosta ei ole varmuutta.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Ratin vaihto

Viesti Kirjoittaja patse »

patse kirjoitti:Ulkomuistista heittäen:...
7. ...ei kai sen enempää.
Perskuta, taisi oikeastaan jäädä tuosta kaikkein tärkeimmät asiat.
Ratin takana on rattinappien ja bagin kontaktiyksikkö, joka pyörii rattia käännettäessä mukana. Tuo yksikkö kannattaa ehdottomasti pitää oikeassa asennossa, ettei tule murheita myöhemmin, kun on piuhat poikki yksikön sisältä.

Ja tietysti kannattaa katsoa että renkaat ovat suorassa, niin saa ratinkin kätevämmin oikeaan asentoon :D
WIS neuvoo myös olla käyttämättä apuna etäisyyssäädön liikevaraa rattia irti revittäessä :!:

Huono ulkomuisti mulla.
tlaakso kirjoitti:Niin tulipas mieleeni että kai se WIS:stä löytyy :roll: ... Noh, kiitoksia kuitenkin vastauksista!
Hyvä tarkistaa ettei ihan sontaa jauheta täällä :wink:
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18
tlaakso
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 21:54
Paikkakunta: Paimio

Re: Ratin vaihto

Viesti Kirjoittaja tlaakso »

Palataanpa tähän vielä kun ei ole rattia tullut vieläkään vaihdetuksi...

Eli, olikos tuossa joku tietty aika kuinka kauan pitää olla akun irti ettei bagin irroituksen tuloksena jää SRS-valo palamaan?

Palava Airbagin varoitusvalo nimittäin nostattaa itsellä karvat pystyyn ja hien otsalle.... :)
Kannatusjäsen
#3382
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ratin vaihto

Viesti Kirjoittaja Eski »

Ei akkua tarvitse irroittaa ollenkaan, kunhan et käännä virtoja päälle piuhojen ollessa irti.

Eski
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: Ratin vaihto

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Eski kirjoitti:Ei akkua tarvitse irroittaa ollenkaan, kunhan et käännä virtoja päälle piuhojen ollessa irti.

Eski
Näin on, en minäkään irrottanu akunkenkää rattii vaihtaessani.
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V60 B4 MHEV -21
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE Powered by jcarlson
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Volvo V50 2.0 TD
tlaakso
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 21:54
Paikkakunta: Paimio

Re: Ratin vaihto

Viesti Kirjoittaja tlaakso »

Mimmi kirjoitti:Ratin kiinnitysmutterin kiristysmomentti: 30Nm.
Minulla lukee WIS:ssä 38Nm.... :)

Mutta joo, ratti vaihdettu, helpoin homma tähän asti mitä olen tuohon autoon tehnyt. Kiinnitysmutteriin ei vissiin tartte laittaa ruuvilukitetta? Vai ootteko laittanut? Onhan se nylokkimutteri kuitenkin....
Kannatusjäsen
#3382
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: Ratin vaihto

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Jos se kontaktiyksikkö pyörähtää vahingossa, tai on epävarma olo, niin sen voi varovasti pyörittää toiseen laitaan, josta sitten toiseen suuntaan, lasketaan kierrokset (4 täyttä kierrosta) ja palataan puoleenväliin (2 kierrosta) jolloin kaiken pitäisi olla kunnossa.
Tämä tietty olettaen että ohjaus on keskitetty ennen ratin irroitusta...
Rattia olen vaihtanut myös akku kytkettynä, kaikki hyvin, mutta aina parempi jos viitsii irroittaa akun.
Mitään lukitetta en ole käyttänyt mutterissa, eihän siihen mitään suurempia voimia pitäisi kohdistua.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
tlaakso
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 21:54
Paikkakunta: Paimio

Re: Ratin vaihto

Viesti Kirjoittaja tlaakso »

Mimmi kirjoitti:Ei tarvitse.
Minkäsikäinen WIS sinulla on?

Taitaa olla tosi vanha, aloitusvalikossa näkyy vain MY98. Uudempaa en ole löytänyt mistään...
Kannatusjäsen
#3382
Vastaa Viestiin