Moottorin liikakuumeneminen

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Henna Makkonen
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19

Moottorin liikakuumeneminen

Viesti Kirjoittaja Henna Makkonen »

Hei. Tällainen ilmiö : Kun ajelen 99:llä, niin kun auton sammuttaa ja piipahtaa vaikka kahvilla, ja sitten kun 8) auton käynnistää niin aluksi lämmöt nousee punaiselle mutta laskee kyllä nopeasti takaisin normaaliksi. Mistäköhän mahtaa johtua, ja ennakoiko tämä jotain moottoriremppaa??
saab84
"Ruisku"
Viestit: 148
Liittynyt: La Loka 04, 2003 18:12
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja saab84 »

Voit ajella rauhallisin mielin. Kun auto seisoo paikoillaan moottori sammutettuna ajolenkin jälkeen eivät jäähdytysnesteet kierrä järjestelmässä. Moottorin lämpö siirtyy nesteeseen, joka lämpenee nyt enemmän, koska nestekierto ja ajoviima ei enää haihduta jäähdytysnesteestä tätä "ylimääräistä lämpöä". Kun auton starttaa hetken pysäköinnin jälkeen alkavat nesteet kiertää jäähdytysjärjestelmässä ja siirtää lämpöä tehokkaammin pois ympäristöönsä. Lisäksi ajoviima poistaa lämpöä.

Jos kuumeneminen vaikuttaa kovin suurelta, kannattaa tarkistaa jäähdytysnesteen määrä ja lisätä tarvittava määrä moottorin jäähdyttyä.
Näin kesän tullessa kannattaa varmistua myös termostaatin ja sähkötuulettimen anturin toimivuudesta.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

joskus vanhat autot temppuilee ja lämmöt saattavat kesken ajon nousta hätyyttelemään punarajaa. Syitä voi olla monia, enkä tässä nyt ala niitä luettelemaan. Mutta jos päästää lämmöt punaiselle (= antaa auton keittää) niin silloin voi tulla kallis remontti eteen. Sen takia on hyvä muistaa eräs hätäkonsti jolla voi selvitä tilanteesta, toki ongelman syy on mahdollisimman nopeasti selvitettävä. Hätäkonsti on se, että lämmityslaittteen lämmönsäädin laitetaan mahdollisimman kuumalle. Ja vähän auttaa myös se, että lämppärin puhaltimen kytkee päälle. Tällöin lämmityslaite osallistuu jäähdytysveden jäähdyttämiseen ja konsti todella toimii (olettaen että jäähdytysjärjestelmässä ON vettä). Kesähelteellä voi kyllä kuskille pukata hiki päälle joten ikkunat sitten vaan auki :)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10515
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuo kysymys, jonka Henna näin kesän korvilla nosti esille on hyvä pitää mielessä. Varsinkin diesel-moottoreissa on suuri riski polttaa kannentiiviste, jos auton sammuttaa heti maantieajon jälkeen. Vanhasta tottumuksesta käytän saabiani vähän aikaa tyhjäkäyntiä maantieajon jälkeen lämpöjen tasaamiseksi. Ei mielestäni ole suuri vaiva siihen verrattuna, että ottaa huomioon kansipahvin palamisriskin. Joissakin bensa-autoissakin olen havainnut, että jos kovan ajon jälkeen kun sammuttaa auton ja käy vilkaisemassa 3-4min päästä moottorinlämpöjä, lämpömittari huitelee jopa 120asteen lämmössä. (Koekaniini oli Fiat 127.)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Mertmi kirjoitti:Vanhasta tottumuksesta käytän saabiani vähän aikaa tyhjäkäyntiä maantieajon jälkeen lämpöjen tasaamiseksi. Ei mielestäni ole suuri vaiva siihen verrattuna, että ottaa huomioon kansipahvin palamisriskin.
Hyvä pointti. Pitäisikö vielä lisätä/tarkentaa että tuosta on hyötyä silloin jos/kun flekti pyörii (luultavasti näin tapahtuu kesäisin jos flekti on vain kunnossa, eri asia onko kunnossa)?

Olisiko sellainen nyrkkisääntö hyvä, että sammuta auto vasta kun flekti on pysähtynyt?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

Eikös tämä Saabin flekti ole juuri sitä varten, että tasaa lämmöt ???

Sehän hörähtää käyntiin kesäkuumalla parin minuutin päästä kun auton on sammuttanut lämpöjen noustessa. Eli mitä mieltä on jälkikäyttämisessä, kun homma on tehtaalla jo valmiiksi ajateltu.

Diesel-626:ssa aikoinaan jälkikäyttelin, mutta eipä ole Saabissa koskaan edes juolahtanut mieleen.

Tuo Hennan mainitsema lämpöjen karkailu punaisen tuntumaan vaivasi aikoinaan isän -74 mallista 99 L:ää. Kyllähän se sen kansipahvin kerran poltti, mutta kun lämpömittari alkoi käymään siellä ylärajalla oli se aina merkki termostaatin tulosta tiensä päähän. Kun käytettiin max. 88-asteista termaria ja vaihdettiin about kerran vuodessa niin ongelma pysyi kurissa. Oliko sitten omaisuus vai tyyppivaiva ? Moottori kyseisessä autossa oli kyllä surullisenkuuluisa 1.85-litrainen.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Classic 900 kirjoitti:Eikös tämä Saabin flekti ole juuri sitä varten, että tasaa lämmöt ???

Sehän hörähtää käyntiin kesäkuumalla parin minuutin päästä kun auton on sammuttanut lämpöjen noustessa. Eli mitä mieltä on jälkikäyttämisessä, kun homma on tehtaalla jo valmiiksi ajateltu.
Flekti jäähdyttää jäähdyttimessä olevan veden, mutta siitä ei ole hyötyä jos vesi ei kierrä. Ja sehän lakkaa kiertämästä kun auton sammuttaa.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8101
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

lucaf kirjoitti: Flekti jäähdyttää jäähdyttimessä olevan veden, mutta siitä ei ole hyötyä jos vesi ei kierrä. Ja sehän lakkaa kiertämästä kun auton sammuttaa.
Flekti IMEE ilmaa jäähdyttimen läpi, eli käytännössä myös siis puhaltaa moottoria kohti. Jäähdytysteho on kyllä moottorin kanavissa oleville liemille melko olematon :)
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10515
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllä mie perustelen sen tyhjäkäyttämisen sillä, että lohkon ja kannen lämpötilat ehtii hieman laskemaan. Flektin pyörimisellä ei ole tuon kanssa mitään tekemistä. Flektin ohjaushan tulee syylärin veden lämpötilasta, eikä lohkon/lohkossa olevan veden. Sitäpaitsi niinkuin tuossa ylempänä jo mainittiinkin, veden kierto pysähtyy siihen, kun moottori sammuu. Vapaakiertoahan siihen tietysti tulee, mutta sen vaikutuksesta ei minulla ole tarkempaa tietoa. Perstuntumalta kuitenkin väittäisin kierron käytännössä pysähtyvän.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

Oli miten oli, kukin taaplaa tyylillään. Enpä vain ole koskaan kuullut, että Saabin konetta on jouduttu "jälkilämpöjen" takia ruuvaamaan. Kyllä se siellä ohjekirjassa seisoisi, jos auto sellaista tarvitsisi.

Muistakaa nyt kuitenkin se 2 min alle 15C pakkasella ja 4 min yli 15C pakkasella, ettei tule pysäköintivirhemaksua tarpeettomasta joutokäynnistä 8)
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
kf3461
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 08:41
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja kf3461 »

Mä olen tehnyt kaikille saappikkailleni pikku tempun. Syylärin kylkyyn puhaltimen anturille narut rinnan ja kytkin hyttiin. Jeesaa aika paljon, jos sattuu vetokoukussa olemaan kuormaa.
Ilu
# 2018
0456713526 ja suapi soitella
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10515
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Classic 900 kirjoitti:Oli miten oli, kukin taaplaa tyylillään. Enpä vain ole koskaan kuullut, että Saabin konetta on jouduttu "jälkilämpöjen" takia ruuvaamaan. Kyllä se siellä ohjekirjassa seisoisi, jos auto sellaista tarvitsisi.
No ainakin turbomallien omistajia varten se teksti olisi pitänyt painaa ohjekirjaan. Turbon jäähdyttely ajon jälkeen kannattaa muistaa, olipan bensa tai diesel kone. Vapareissa se on lähinnä jokaisen omalla kontolla miten autoaan kohtelee. Mulla vaan ei rohkeus riitä vääntää virtoja suoraan pois. (Olen kait liian monet kansipahvit vaihtanut muihin kinnereihin ja Saabin kanssa en halua samaa showta kokea.)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
kf3461
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 08:41
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja kf3461 »

Sama täällä.
Ilu
# 2018
0456713526 ja suapi soitella
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

kf3461 kirjoitti:Mä olen tehnyt kaikille saappikkailleni pikku tempun. Syylärin kylkyyn puhaltimen anturille narut rinnan ja kytkin hyttiin. Jeesaa aika paljon, jos sattuu vetokoukussa olemaan kuormaa.
Toi viritys tuntuu olevan monessa vanhassa tuplaysissä esim. mulla EMS & GLE, yleensä se on piilotettu jonkun EXTRA kytkimen taakse kojelautaan.

Jos saan rönsyillä vielä asiassa, monen tuplaysin omistajana ihmettelen sitä miten eri tavalla mittariston lämpömittarit on kalibroituja. 78 GLE:ssä flekti jyrähtää käyntiin vasta punarajan lähellä kun taas 84 GL:ssä flekti käynnistyy kun neula on aavistuksen kohonnut vaakatasosta. Niin, lieneekö siis kyse vain lämpömittarin kalibroinnista vai onko noissa flektien antureissa sitten eroja, missä lämpötilassa vaihtavat asentoa.
kf3461
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 08:41
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja kf3461 »

Mä kyllä luottaisin lämpömittarin näyttöön/anturiin. Puhaltimen anturi/liitos on se paikka jota kannattaa pitää silmällä. Tuppaa olee harmaa tai vihree, kun vierasta kattelee. Kiilloituksen paikka.

Extra-kytkintä painetaan, kun huomataan, että, mittari nousee yli puolenvälin.
Ilu
# 2018
0456713526 ja suapi soitella
Vastaa Viestiin