Aeron kiihtyvyydestä/tehoista

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
ikk
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Su Marras 11, 2007 11:27

Aeron kiihtyvyydestä/tehoista

Viesti Kirjoittaja ikk »

Millä tavalla kiihtyvyydet 60-100 ja 80-120 pitäisi mitata?

Itse sain vm. -01 Aerolla ajoiksi n. 8,0 ja 13,8 s. (IV ja V vaihteilla)
aloittamalla ajanoton siitä kun painan kaasun pohjaan tasaisesta vauhdista.
Saabin mukaan pitäisi mennä 7,5 ja 11,5 s.

Johtuuko ero mittaustavasta vai pitäisikö epäillä jotain vikaa?
Muutenkin perstuntuma on, että auto ei kiihdy kun painaa kaasun pohjaan
nelosella tai vitosella, ja moottori myös täristää kiihdyttäessä kun kierrokset
on 1500-2500 rpm.

Kohta olisi edessä 110tkm huolto, onko ehdotuksia mitä huollossa
kannattaisi tarkastaa jos tehoja on kateissa? Vai pitääkö vain kääntyä
Nordicin tai Maptun puoleen... :)
renner
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 14:01
Paikkakunta: ESPOO

Re: Aeron kiihtyvyydestä/tehoista

Viesti Kirjoittaja renner »

En tiedä mitä meinaat täristämisellä mutta liikkeelle lähdettäessä liian pienillä kierroksilla voi "tärinää" ilmetä mikäli ilmastoinnin kompura käynnistyy samanaikaisesti.
ikk
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Su Marras 11, 2007 11:27

Re: Aeron kiihtyvyydestä/tehoista

Viesti Kirjoittaja ikk »

renner kirjoitti:En tiedä mitä meinaat täristämisellä mutta liikkeelle lähdettäessä liian pienillä kierroksilla voi "tärinää" ilmetä mikäli ilmastoinnin kompura käynnistyy samanaikaisesti.
Joo, ehkä tärinä on huono sana. Lähinnä "vika" ilmenee koneen jyrisevänä äänenä
lähettäessä kiihdyttämään nelosella tai vitosella 2000 kierroksen paikkeilta.
Samaten reagointi kaasuun tuntuu hitaalta. Mutta ehkä tämä on ominaisuus.

Joka tapauksessa en usko että se johtuu ilmastoinnin kompurasta, koska
tätä ilmenee myös ilmastointi ECON-asenossa.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3877
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Aeron kiihtyvyydestä/tehoista

Viesti Kirjoittaja juhokare »

5-vaihteella tuon kiihtyvyyden pitäisi olla mielestäni ainakin 1 sekunnin nopeampi. Oletko tarkistanut peruspaineet? Alhainen peruspaine voi vaikuttaa tuohon.

Itselläni ei ole muistikuvaa, millä kierroksilla pitäisi tulla täydet ahdot, T7-koneissa? Olikohan vakio T5 B204 matala-ahtoisissa koneissa jollain 2500 rpm :n tiennoilla. Ja lastulla Maptunin mukaan noin 2700 rpm :llä.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
ikk
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Su Marras 11, 2007 11:27

Re: Aeron kiihtyvyydestä/tehoista

Viesti Kirjoittaja ikk »

juhokare kirjoitti:5-vaihteella tuon kiihtyvyyden pitäisi olla mielestäni ainakin 1 sekunnin nopeampi. Oletko tarkistanut peruspaineet? Alhainen peruspaine voi vaikuttaa tuohon.
En ole vielä, koska ei ole sopivaa mittaria. Toisaalta ei kai siitä suurta vahinko syntyisi,
jos kokeilisi mitä tapahtuu kun paineita nostaa muutaman kierroksen.
Alhainen peruspaine kyllä selittäisi myös hitaan reagoinnin kasuun.

Kiitos vastauksesta!
Vastaa Viestiin