vastuu
- JiiVee
- "Hölösuu"
Re: vastuu
Vain pakon edessä korjaamolle.
Viimeksi korjaamolla ei ollut mitään käsitystä mikä tonnariani olisi voinut vaivata, joten en jättänyt arvailtavaksi. Kysyin viisaammilta ja korjasin itse.
Viimeksi korjaamolla ei ollut mitään käsitystä mikä tonnariani olisi voinut vaivata, joten en jättänyt arvailtavaksi. Kysyin viisaammilta ja korjasin itse.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61, Corolla LB
-
- "Hölösuu"
Joo ehdottomasti. Älä vain vahingossakaan kyseenalaista tai mieti asiaa enempää kuin lompakon avaamisen verran. Jos vika oli eturenkaassa ja korjaamolla vaihdettiin takafillari, niin no can do. Yrittäjä on liksansa ansainnut ja asiakkaan tehtävänä on maksaa.
Jep jep. Eiköhän nuo aika tapauskohtaisia ole
Jep jep. Eiköhän nuo aika tapauskohtaisia ole

SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Tapauskohtainen, yleensä asiakas maksaa ainakin osan kokonaissummasta. Työkaverin Golffia arvailtiin paikallisella merkkikorjaamolla 3000 €:n edestä (yx. pytty pimeenä silloin tällöin) maksettavaksi jäi muistaakseni 800 €agios kirjoitti:Miten muuten on kun korjauttaa autoa ja vika ei ollutkaan siinä missä epäilivät. Jos vaihdetaan väärä osa niin asiakasko maksaa?
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
-
- "Hölösuu"
Olen kerran julkisesti esittänyt sellaisen väitteen että "missään muualla ei kusta silmään yhtä häikäilemättömästi kuin autokorjaamoissa". Sain vastaukseksi kysymyksen "Et sitten ole koskaan taloa rakennuttanut?".
Ehkä sitten rakennusalalla homma on vielä rivompaa. Kamalaa täytyy olla jos niin on.
Asiakas maksaa autokorjaamossa niin paljon tyhjästä kuin tyhmyyttään tai kiltteyttään on valmis maksamaan. Vedätyksestä huolehtii korjaamo ja siellä se homma osataan.
Ehkä sitten rakennusalalla homma on vielä rivompaa. Kamalaa täytyy olla jos niin on.
Asiakas maksaa autokorjaamossa niin paljon tyhjästä kuin tyhmyyttään tai kiltteyttään on valmis maksamaan. Vedätyksestä huolehtii korjaamo ja siellä se homma osataan.
9000CS 2,3
Harvassa on ne korjaamot(myös merkki) jossa tehdään oikein paperille. Ei ainakaan tällaisessa pikku kaupungissa. Vaatiahan se pitäisi. No onneksi on aina ollut nykyisin vain takuu juttuja. Joskus vain on sattunut että vaihdetaan osia ja ei tule kuntoon ja maksa vain. Ei minun oikeustajuun kyllä se mene.
Tarina elävästä ja oikeasta elämästä:
Emännän Clio temppuili viime talvena -> vietiin paikalliselle pajalle ihmettelyyn. Oireena oli " klik klik" ääni kun koittaa käynnistää.
1. vaihtoivat startin - > ei auta
2. vaihtoivat virtalukon -> ei auta
3. vaihtoivat akun -> ei auta
4. vaihtoivat ohjausboksin-> ei auta
5. vaihtoivat laturin-> ei auta
Tässä vaiheessa soittivat mulle että eivät saa kuntoon ja kulut on jo nousseet yli tuhannen euron. -> menin korjaamolle. Katselin autoa aikani, laitoin akun miinusnavasta akkukaapelin moottorin kiinnikkeeseen ja käynnistin auton. Sanoin korjaajalle " moottorin maadoituskaapeli poikki, korjaa! " Se korjaajan ilme olisi ollut näkemisen arvoinen, tottakai ajattelin että osaavat ihan ekana tsekata maadoitukset ja sitten vasta esim startin ! Laskua kamalan tappelun jälkeen jäi 50 euroa !
Miksi en itse selvitellyt vikaa alunperin ? Koska silloin ei ollut tallia ja ranskalaisiin kosken mielelläni vain nakkikioskilla
EDIT : Niin, kyseinen "nyrkkipaja" meni konkkaan pari kk . myöhemmin. Muita hommia joita tekivät oli etupyörän laakereiden vaihto -> napamutterit sormikireydessä. Jarrulevyjen vaihto -> Satulan kiinnityspultit väärillä jengoilla jne jne
Emännän Clio temppuili viime talvena -> vietiin paikalliselle pajalle ihmettelyyn. Oireena oli " klik klik" ääni kun koittaa käynnistää.
1. vaihtoivat startin - > ei auta
2. vaihtoivat virtalukon -> ei auta
3. vaihtoivat akun -> ei auta
4. vaihtoivat ohjausboksin-> ei auta
5. vaihtoivat laturin-> ei auta
Tässä vaiheessa soittivat mulle että eivät saa kuntoon ja kulut on jo nousseet yli tuhannen euron. -> menin korjaamolle. Katselin autoa aikani, laitoin akun miinusnavasta akkukaapelin moottorin kiinnikkeeseen ja käynnistin auton. Sanoin korjaajalle " moottorin maadoituskaapeli poikki, korjaa! " Se korjaajan ilme olisi ollut näkemisen arvoinen, tottakai ajattelin että osaavat ihan ekana tsekata maadoitukset ja sitten vasta esim startin ! Laskua kamalan tappelun jälkeen jäi 50 euroa !
Miksi en itse selvitellyt vikaa alunperin ? Koska silloin ei ollut tallia ja ranskalaisiin kosken mielelläni vain nakkikioskilla

EDIT : Niin, kyseinen "nyrkkipaja" meni konkkaan pari kk . myöhemmin. Muita hommia joita tekivät oli etupyörän laakereiden vaihto -> napamutterit sormikireydessä. Jarrulevyjen vaihto -> Satulan kiinnityspultit väärillä jengoilla jne jne
-
- "Hölösuu"
Autonkorjaus on vaan valitettavasti vain sen luontoista, että se joko onnistuu tai sitten ei. Ihmisillä on jostain ihmeen syystä luulo, että merkkikorjaamo on maailman ainoa oikean tiedon omaava korjaamo jossa ei erehdytä.. Valitettavasti asia ei vain ole näin, vaikka kys. korjaamot haluavat näin uskotella. Heillä on ainoastaan tieto siitä, että mitä toimenpiteitä mihin hintaan asiakkaalta pitäisi velottaa tietyn väliajoin (huoltokirjan mukainen huoltoväli). Ei siellä ole sen kunnollisempia peilipalloja kuin muillakaan, kun mennään "normaalin" diagnostiikan ohi. Silloin ne erot oikeasti osaavan korjaamon ja vain tietyn prosessin seuraajan välillä tulee. Hyvän merkkikorjaamon tekee vain ja ainoastaan ääretömällä kokemuksella varustettu päämekaanikko/mekaanikot, ei se, että kuitissa on merkkiliikkeen leima tai että hallissa on komea labrameininki. Itse jos joskus ostan takuun alaisen auton, etsin sen parissa aiemmin olleen tai vaadin sille omistautuneen IHMISEN merkkiorganisaatoista, ja pyydän häneltä yksilökohtaista palvelua. Autot on yksilöitä, ne vaativat yksilöllistä hoitoa toimiakseen 100%, vaikka ehkä "sinne päin" menevällä toiminnalla voidaankin karikoista selvitä hyvällä tuurilla. Tai sitten ei.agios kirjoitti:Harvassa on ne korjaamot.... Joskus vain on sattunut että vaihdetaan osia ja ei tule kuntoon ja maksa vain. Ei minun oikeustajuun kyllä se mene.
Ugh, olen kännissä ja avautunut

-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Selvänäkijöitähän erittäin harva mekaanikko edes merkkiliikkeissä on. Ja tietenkin vianetsinnästä veloitetaan mitä veloitetaan. Tässä asiassa tämä Foorumi onkin kullanarvoinen, että hyvien vinkkien ansiosta voidaan parhaassa tapauksessa välttyä turhalta vianetsinnältä ja näin myös turhalta tuntiveloitukselta.
Sitten itse vikojen korjauksesta, olin aikaisemmin sitä mieltä että olisi kunnia-asia että autot korjataan itse, koska eihän esimerkiksi eukkoakaan viedä gigololle rassattavaksi kun tarve tulee, mutta nyt alkaa olla mitta täynnä eli rassatkoot muut.
Sitten itse vikojen korjauksesta, olin aikaisemmin sitä mieltä että olisi kunnia-asia että autot korjataan itse, koska eihän esimerkiksi eukkoakaan viedä gigololle rassattavaksi kun tarve tulee, mutta nyt alkaa olla mitta täynnä eli rassatkoot muut.

- JiiVee
- "Hölösuu"
Tuota gigoloa voisi soveltaa eukkoonkin, jos mitta täyttyy.Minuteman kirjoitti:Selvänäkijöitähän erittäin harva mekaanikko edes merkkiliikkeissä on. Ja tietenkin vianetsinnästä veloitetaan mitä veloitetaan. Tässä asiassa tämä Foorumi onkin kullanarvoinen, että hyvien vinkkien ansiosta voidaan parhaassa tapauksessa välttyä turhalta vianetsinnältä ja näin myös turhalta tuntiveloitukselta.
Mitä korjaamoiden vianetsintään tulee, niin yhden ainoan kerran on korjaamo osannut auttaa kun ei itse vikaa löytänyt. Silloinkin vaihdettiin ensin iso kasa osia turhaan, joista sentään di-kasetin sain palauttaa. Jos 10 vuotta sitten minulla olisi ollut tietokone niin sekin ongelma olisi ratkennut täällä. Yleensä korjaamolle on ollut pakko viedä kun itseltä puuttuu laitteet esim. pyörien kulmien säätö, jossa huijattiin pari sataa euroa siitäkin ylimääräistä. Vaihdettiin alle viikko aikaisemmin leimattuun mersuun jousi ja niveliä. Näin Tampereella hyvämaineisessa merkkikorjaamossa.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61, Corolla LB
-
- "Hölösuu"
Entäs gynelogilla käynnit....Kotosallako nekin korjataanMinuteman kirjoitti:

- JiiVee
- "Hölösuu"
Mikä ettei gynekin? Kyllä sitä muutkin jakopäät on kuntoon saatu.900 I 16 Kat kirjoitti:Entäs gynelogilla käynnit....Kotosallako nekin korjataanMinuteman kirjoitti:
Sitten itse vikojen korjauksesta, olin aikaisemmin sitä mieltä että olisi kunnia-asia että autot korjataan itse, koska eihän esimerkiksi eukkoakaan viedä gigololle rassattavaksi kun tarve tulee, mutta nyt alkaa olla mitta täynnä eli rassatkoot muut.![]()
-
- "Hölösuu"
Tuosta turhien palikoiden vaihtamisesta asiakkaan laskuun on tullut jotenkin alan tapa, en ymmärrä miksi. Ainakin minun maalaisjärki sanoo ihan suoraan että yhtään turhaan vaihdettua osaa ei kuuluisi maksaa. Työmääräys pitää olla kirjoitettu siten että niistä ei päästä laskuttamaan.
Tuollainen aika tyypillinen esimerkkitilanne että auto nykii. No nehän esittää asiakkaalle useita arvailuja ja paikkoja missä se vika voisi olla. Siinä haistellaan ilmapiiriä että onko asiakas kiltti eli tyhmä ja seuraavaksi ehdotetaan että "voitaisiin kokeilla sen tai tämän osan vaihtoa". Siinä kohtaa asiakkaan pitäisi ymmärtää olla tiukkana että kokeilkaa vaan mitä haluatte mutta jos se ei sillä korjaudu niin asiakkaalle siitä ei saa tulla kuluja. Se ei ole asiakkaan asia murehtia että millä menetelmillä korjaamo aikoo sen vian löytää. Löytäköön sen vaikka 1000€ palikoita vaihtelemalla, kunhan tekee sen omaan laskuunsa. 80€ tuntiveloituksen katteeksi luulisi asiakkaalla olevan oikeus vaatia jonkunlaista tietotaitoakin. Normaali kohtuullinen vianetsintään kulunut aika tietenkin tulee laskuun se on selvä. Eihän sen määrittäminen aina helppoa ole mutta hakee sitten kohtuullisuutta kuluttajaviranomaisilta jos ei muuten löydy yhteisymmärrystä. Sen jutun voittaminen on aivan varmaa, turhien osien vaihto asiakkaan piikkiin ei voi minkään lain mukaan olla oikein, paitsi tietysti jos asiakas on siihen antanut luvan.
Tuollainen aika tyypillinen esimerkkitilanne että auto nykii. No nehän esittää asiakkaalle useita arvailuja ja paikkoja missä se vika voisi olla. Siinä haistellaan ilmapiiriä että onko asiakas kiltti eli tyhmä ja seuraavaksi ehdotetaan että "voitaisiin kokeilla sen tai tämän osan vaihtoa". Siinä kohtaa asiakkaan pitäisi ymmärtää olla tiukkana että kokeilkaa vaan mitä haluatte mutta jos se ei sillä korjaudu niin asiakkaalle siitä ei saa tulla kuluja. Se ei ole asiakkaan asia murehtia että millä menetelmillä korjaamo aikoo sen vian löytää. Löytäköön sen vaikka 1000€ palikoita vaihtelemalla, kunhan tekee sen omaan laskuunsa. 80€ tuntiveloituksen katteeksi luulisi asiakkaalla olevan oikeus vaatia jonkunlaista tietotaitoakin. Normaali kohtuullinen vianetsintään kulunut aika tietenkin tulee laskuun se on selvä. Eihän sen määrittäminen aina helppoa ole mutta hakee sitten kohtuullisuutta kuluttajaviranomaisilta jos ei muuten löydy yhteisymmärrystä. Sen jutun voittaminen on aivan varmaa, turhien osien vaihto asiakkaan piikkiin ei voi minkään lain mukaan olla oikein, paitsi tietysti jos asiakas on siihen antanut luvan.
9000CS 2,3