2. pytty pimeenä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
perkijar
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ke Huhti 05, 2006 20:41

2. pytty pimeenä

Viesti Kirjoittaja perkijar »

Toisessa jutussani jo kerroinkin että kostealla ilmalla käy vain muutamalla pytyllä. Kyseessä siis melkein 400kkm ajettu vm 90 900S matalapaineturbo.

Tarkistin nyt pari asiaa:
1. 2. pytty on se joka on pimeenä 100% varmuudella
2. Tulppa ei ole se joka aiheuttaa vian
3. Tulpanjohto ei ole se joka aiheuttaa vian
4. Virranjakajan kansi ei aiheuta vikaa
5. Kipinä tulee tulppaan
Varmistin nuo em. asiat niin, että otin osan toimivasta pytystä eikä vika siirtynyt.

Olisiko vinkkejä mitä kannattaisi seuraavaksi tarkistaa, että saisin Saban taas tienpäälle!
Saab 9-3 vm 01 150hv
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Re: 2. pytty pimeenä

Viesti Kirjoittaja Sami »

osta halpa puristuspainemittari ja vertaa kakkospytyn ja muiden pytyn tuloksia. Mulla on aina kantava/palanut oleva pakoventtiili näkynyt selkeänä erona puristuspaineessa vaikka ohivirtausmittaus olisikin oikea tapa tämä todeta.

Samainen vika venttiilissä aiheuttanut aina myös ko. pytyn pimenemisen ainakin kylmänä. Lämpimänä on tullut sitten puuttuvakin pytty mukaan riippuen että kuinka pahasti pakoventtiili on ollut vaurioitunut.
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: 2. pytty pimeenä

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Niin,Tapahtuuko tämä siis pelkästään kostealla ilmalla?Eli toimiiko kuivalla ilmalla ihan hyvin?
Jos näin niin sytkäpuolen vika todennäköisesti.Kannattaa kokeilla sytytyspäätteen uusimista +liittimien rassausta.
Miltäs se kakkosen tulppa oikein näytti?Saattaisi olla myös suuttimen sähköpistokkeessa möhnää jos tulppa näytti kuivalta?

Edittiä.Kirjoitit että kipinä tulee joten unohda tuo höpisemäni sytkäpuoli. :oops:
perkijar
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ke Huhti 05, 2006 20:41

Re: 2. pytty pimeenä

Viesti Kirjoittaja perkijar »

Itekki rupesin epäilemään tuota venttiilipuolta. Toisaalta kun tulpan irrtoittaa, luulisi tulevan aikamoinen bensan löyhkä, kun siellä ei kerran pala mitään?!?

Mitäköhän niissä suuttimien liittimissä pitäisi näkyä jännittenä? Voiko suuttimen magneettiventtiilin avautumista kokeilla syöttämällä liittimeen suoraa jotain jännitettä? Mitä?

Lähteekö suuttimet helposti irti irroittamatta yhdysputkea? Voiko suutin rikkoontua sillee ettei se anna bensaa lainkaan? Onko suuttimet arvokkaita?

Paljon kysymyksiä, mutta kun olen ihan kädetön nyt saappini kanssa....
Saab 9-3 vm 01 150hv
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 2. pytty pimeenä

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

perkijar kirjoitti:Itekki rupesin epäilemään tuota venttiilipuolta. Toisaalta kun tulpan irrtoittaa, luulisi tulevan aikamoinen bensan löyhkä, kun siellä ei kerran pala mitään?!?

Mitäköhän niissä suuttimien liittimissä pitäisi näkyä jännittenä? Voiko suuttimen magneettiventtiilin avautumista kokeilla syöttämällä liittimeen suoraa jotain jännitettä? Mitä?

Lähteekö suuttimet helposti irti irroittamatta yhdysputkea? Voiko suutin rikkoontua sillee ettei se anna bensaa lainkaan? Onko suuttimet arvokkaita?

Paljon kysymyksiä, mutta kun olen ihan kädetön nyt saappini kanssa....
Ei sieltä oikein mitään järkeviä pysty tavallisella yleismittarilla kattomaan, muuta kuin että muutaman ohmin resistanssi löytyy käämistä. Nuo Lucaksen suuttimet ovat siis matalaohmisia joita ohjataan eri tavalla kuin esim. LH-jetissä. 12V:llä pitäisi aueta, mutta sitä ei saisi ainakaan sitten kovin kauaa sille antaa koska muuten kärähtää..

Ei saa suuttimia irti löysäämättä bensatukkia, mutta se on 900:ssa todella helppo homma. Suutin voi kyllä hyvinkin tukkeutua tai lakata avautumasta kokonaan jos hajoaa. Uutena kalliita, mutta eiköhän niitä purettuina samoja löydy (pitää olla juuri samanlainen suutin kuin muutkin alkuperäiset) ja muistaakseni täällä on ollut foorumilla myynnissä uusiakin ruotsista SDCC:ltä tuotuja.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 2. pytty pimeenä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kannattaa tehdä puristusmittaus heti seuraavaksi ja sit vasta spekulaatiot, jos puristukset onkin kaikissa pytyissä samat. Porukoiden 900S -92:stä paloi pakovena kesken moottoritieajon, ja koneen tehot hävis lähes täysin. Se hädintuskin kulki enää eteenpäin.

kuva sylinterikannesta
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
perkijar
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ke Huhti 05, 2006 20:41

Re: 2. pytty pimeenä

Viesti Kirjoittaja perkijar »

[quote="Mertmi"]Kannattaa tehdä puristusmittaus heti seuraavaksi ja sit vasta spekulaatiot, jos puristukset onkin kaikissa pytyissä samat. quote]

Joo pikainen mittaus tehty ja vaikuttaa siltä että 2. pytyn paineet 0bar kun muissa oli 9,5...11,5 bar.

Se on kai sittten kannenirroitusurakka edessä näin ensalkuun. Tuleekohan kansiremppa kalliiksi, jos muillekin venttiileille tekee samalla jotain? Mitä? Kannattaako 400kkm ajettua konetta, joka falskaa kivasti öljyä vähän sieltä sun täältä, ruveta paljoo remppaamaan? Turbo on alkuperäinen eikä konetta ole koskaan ennen avattu!
Saab 9-3 vm 01 150hv
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 2. pytty pimeenä

Viesti Kirjoittaja Eski »

Eihän tuosta vielä tiedä mitä sieltä on mennyt, joten kustannusarviota on vaikea tehdä. Jos kannen teettää jossain huippukoneistamossa siihen saa uppoamaan mitä tahansa, mutta perusremppa ei hirveitä maksa. Jos kansi on halki ja/tai venttilit entiset, kannattaa laittaa ostoilmoitus tuonne markkinapaikalle kannesta.

Kone yleensä vuotaa öljyä mm. kampuran ja öljypumpun stefoista ja ne voi vaihtaa kone paikallaankin, mutta jos homman haluaa tehdä kerralla kunnolla, niin kone ylös ja samantien uudet männän renkaat, pyttyjen hoonaus ja uudet tiivistesarjat, niin siinähän on taas uusi pannu seuraavalle 400 tonnille :D

Eski
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 2. pytty pimeenä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Luultavasti jotakin 200-300 euroa menee, ku paat kuntoon sen kannen. Oletan, ettei siihen tarvii tehdä muuta, kun oikaista kansi, ostaa uus vena, teettää seetit ja hiotuttaa venat. Nuiden lisäks venavarrenkumit vielä uusintaan.

Suuntaa antavia hintoja olis, että yhden venttiilin seeti ja hionta maksaa noin 10€/kpl. Eli pelkät venttiilityöt maksaa heti sen 160euroa. Tota hommaa ei kannata jättää tekemättä, koska et voi tietää milloin jonkun muun pytyn vena palaa seuraavaksi. Kannen plaanauksesta joutuu pulittamaan 30-50euroa.

Vielä edittiä: Jos toi on käyttöauto, niin mie laittaisin ton yläkerran kuntoon ja ajaisin näkymättömiin. Ei tommoseen männänrenkaiden vaihtoon tms. mielestäni kannata lähteä, kun nuo puristukset oli noinkin hyvät vielä. Siinä hommassa voi nimittäin käydä niin, että kun avaa koneen, niin sylinterit on jo kuluneet soikeiksi. Vaikka lohkon hoonaa ja sit yritää laittaa uusia männänrenkaita, niin siitä ei välttämättä tulekaan tiivistä. On myöskin mahdollista, että jos männänrenkaiden urat on jo kuluneet, niin uudet renkaat on liian väljät uriin ja rengas voi katketa. Toisekseen, vanhan koneen kun avaa, niin mittauksien jälkeen voi paljastua, että männät on kuluneet liikaa ja tosiaan nuo sylinterit. Mieli siitä sitten saada hyvä kone, pitäisikin jo porata sylinterit ja ostaa uudet männät ja renkaat.

Mitä tohon porukoiden autoon tehtiin kansirempan yhteydessä?

-uusi vena
-venttiilivarren kumit
-venojen seetit ja venojen hionnat
-starttiin uudet hiilet
-kytkinremppa

Nuo muut jutut oli helppo tehdä, kun startti oli näkösällä ja samoin ahtoputkia oli jo purettu pois edestä, niin toi kytkin oli helppo huoltaa.

Vielä viiden pisteen vihje: Siinä sylinterikannen päässä on semmonen kuminen 90-asteen mutkaletku. Se on tyyppivikapaikka, joka poksahtaa rikki iän myötä. Uusi se samalla, kun teet kansirempan. Se on senverta speciaali osa, että se pitää hommata saabin orggisvaraosista.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 2. pytty pimeenä

Viesti Kirjoittaja Eski »

Eipä sitä alakertaa välttämättä välttämätöntä ole remontoida, mutta jos haluaa eroon öljyvuodoista, niin kone on parempi nostaa pois jolloin kannattaa ainakin tutkia mitä alakerta on syönyt. Listalta unohtui vielä alakerran laakerit. Onhan noita nähty 400-500K ajettuja blokkeja, joissa näkyy vielä tehtaan hoonijäljet ja harvoin ne korjauskelvottomaksi kuluu...

Eski
perkijar
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ke Huhti 05, 2006 20:41

Re: 2. pytty pimeenä

Viesti Kirjoittaja perkijar »

Homma taitaa lähteä nyt liikkeelle siitä, että pistän 2. pytyn tulpanreikään paineilmayhteen, ja pistän paineet sisään, ja selvitän etukäteen, onko venttiili hajonnu/palanu tai onko männässä reikä. Luulisi kuuluvan, vuotaako paineilma männän läpi öljytilaan vai tuleeko se pakoputken kautta vai imusarjan kautta? Mitäpää ootte mieltä. Näin tietäisin, tartteeko repiä koko moottori irti vai riittääkö kansihomma!

Onkohan venttiilinvälykset tämmösessä muuten hydraulisesti säätyvät vai paloilla, vai miten?
Saab 9-3 vm 01 150hv
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 2. pytty pimeenä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ei noin totaalinen puristuksien puuttuminen täsmää männänrengasvikaan. Aina sinne jonkinverran tulis painetta, vaikka männän ohi pääsisikin puhaltamaan. Venttiilivika sensijaan karkuuttaa paineet pytystä ihan totaalisesti, kun vena on tarpeeksi sökö. Nosta vaan kansi suosiolla veks, niin silloin näkee heti, mistä kiikastaa. Joudut ottamaan kannen jokatapauksessa irti, olipahan vika ylä- tai alakerrassa...

Eräässä pösössä, (jonka kannen kunnostin) imuvenavika paljastui puristusmittauksella ja kun kylmän koneen pani käyntiin, niin yksi imusarjan sylinterille menevistä putkista kuumui, ja muut oli kylmiä. Elikkä pakokaasut pääsi puhaltamaan imusarjaan päin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: 2. pytty pimeenä

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Toivottavasti ei ole männässä reikää.Jos on,niin kannattaa sitten tutkia suuttimetkin huolella.Tossa mun -90 satkussa oli entisellä omistajalla tullu mäntään reikä ja ilman mitään vedätystilannetta.Suutin vika oli.
Meinaan vaan tietysti sitä ettei rempattu kone uudestaan kilahda viallisen suuttimen takia.
Ja jos männässä on reikä niin sen kyllä huomaa heti,savutusta ja tehottomuutta havaittavissa. :wink:
perkijar
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ke Huhti 05, 2006 20:41

Re: 2. pytty pimeenä

Viesti Kirjoittaja perkijar »

Homma on lähtenyt niin kiihkona käyntiin, että kämmäsin pahemman kerran virranjakajan kanssa. Kansi oli irti ja siirsin sen vielä sivuun painemittauksen ajaksi, ettei vaan pyörijä ruhjoi sitä. Kansi siis säilyi ehjänä, vaan ei itse virranjakaja, koska kannen kiinnitysjousi roikkui ja pyörijä nappasi siihen kiinni ja tietty ketjureaktio jatkui niin pitkälle, että virranjakajan sisältä murskaantui mitä ihmeellisempiä osia( magneetti, liittimelle tulevat piuhat ja anturi). Lienee viisainta hakea jostain purkaamolta uusi?

Imusarjan irroitus olisi nyt edessä. Tuntuu pultit olevan aika tiukassa. Kaksi päädyissä olevaa pulttia aukesi sovinnolla - muut pysyy edelleen kiinni ja tukevasti.

Perhana kun meinaa ruveta tympimään jo tässä vaiheessa, kun homma koostuu vastoinkäymisistä.
Saab 9-3 vm 01 150hv
perkijar
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ke Huhti 05, 2006 20:41

Re: 2. pytty pimeenä

Viesti Kirjoittaja perkijar »

2. pytty oli ja on jatkossakin pimeenä. Kävin ostamassa 9-3 2,0t vm 2001 Saabin tilalle. En jaksa/ehdi ruveta pakoventtiilin kanssa taistelemaan. Kansi on nyt irti ja venttiilistähän siellä oli pala irronnut.

Työnsin Saabin tallista ulos ja heitin kannen ja pakosarjan takakonttiin odottamaan josko joku siitä haluaisi suht. hyväkoppasen Saabin työnalle todella halavala.
Saab 9-3 vm 01 150hv
Vastaa Viestiin