Oli aivan pakko katsoa, miltä venttilikopan alla näyttää. Helpotus oli täydellinen - ei mitään hälyttävää! Lietteen näköistäkään ei havaittavissa!
Ketjun päällä kannessa olevassa laahaimessa (nuoli) on kyllä ketjun laahauksen merkkejä, mutta pakostahan niitä tulee, kun ketju tuntuu laahaavan siihen koko ajan koneen käydessä.
2.3t M2001 140k
Alimmainen, foorumissa esiintynyt kuva, vertailun vuoksi...
Joo hyvältähän näissä vaan meinaa näyttää, kuvasin itsekin tuossa muutama viikko sitten kun vaihdoin sen tiivistetulpan siinä kopan reunassa. 260tkm ajettu vm.2000 manuaali-Aero, maantietä 200tkm kolmessa vuodessa ja päivitykset tehty sen jälkeen. Uusin kiinni.
Jep, hyvältähän ainakin nuo yläkerrat näyttävät. Kannattaa tehdä Forte-käsittely (tai halvempikin petrooli käy) aina silloin tällöin öljynvaihdon yhteydessä, niin pysyy paikat puhtaana jatkossakin.
Eski kirjoitti:Jep, hyvältähän ainakin nuo yläkerrat näyttävät. Kannattaa tehdä Forte-käsittely (tai halvempikin petrooli käy) aina silloin tällöin öljynvaihdon yhteydessä, niin pysyy paikat puhtaana jatkossakin.
Forte Motor Flush litku laitetaan koneseen ja käytetään muistaakseni parikymmentä minuuttia korotetuilla kierroksilla (olikohan 2000rpm) ja sen jälkeen vaihdetaan öljyt. Pahasti mönjäytyneeseen moottoriin tuosta ei ole mitään apua... Usein on väitetty, että tuo Forte on pelkkää petroolia ja ainakin STP:ltä löytyy paljon halvempi vastaava tuote, jota saa ihan marketin hyllystä. Fortea ei yleensä myydä vaan se täytyy teettää huollossa. Jos epäilee, että kone on mönjäytynyt ja autossa on "moottoritakuu" voimassa, ei oikeastaan kannata tuollaista pesua tehdä, koska on parempi että sieltä öljypohjasta löytyy kunnolla sitä moskaa, jolloin koneremontti tehdään takuutyönä... Monet Saab-merkkihuollotkin tekevät noita Forte-käsittelyjä ja osa jopa suosittelee niitä säännöllisesti näihin mönjämoottoreihin.
Ei välttämättä, jos se ei hajoa irroitettaessa. Saattaa kyllä alkaa vuotamaankin jos tiiviste on kovettunut, joten itse olen yleensä vaihtanut tiivisteen kopan aukaisun yhteydessä. Eli melkein kannattaa hommata uusi varalle ennen kopan avaamista...
Eski kirjoitti:Jep, hyvältähän ainakin nuo yläkerrat näyttävät. Kannattaa tehdä Forte-käsittely, niin pysyy paikat puhtaana jatkossakin.
Eski
Miksei pysyisi ilmankin jos kerran tähän asti? En minä ainakaan pelkäksi huvikseni lähtisi moottoriöljyä petroolilla laimentamaan. Montako peräkkäistä "jälki"öljynvaihtoa se vie ennen kuin tuo on saatu koneesta kokonaan pois? Sitten tietysti vielä sekin riski että ne pienet irronneet korput jää tukkimaan johonkin sopimattomasti.
nahkis kirjoitti:Mites pitääkö aina vaihtaa venakopan tiiviste jos itsekkin uskaltautuisi kurkkaamaan omasta onko lietettä havaittavissa?
Varaa uusi tiiviste valmiiksi, itse kokeilin jälleen vanhalla kun tuon tulpan laitoin mutta huomasin nyt jo että pikkuisen hikoilee. Pitää siis aukaista ja uusia jossain välissä..
Eski kirjoitti:Forte Motor Flush litku laitetaan koneseen ja käytetään muistaakseni parikymmentä minuuttia korotetuilla kierroksilla (olikohan 2000rpm) ja sen jälkeen vaihdetaan öljyt.
Eski
Tri-Lo kirjoitti:
nahkis kirjoitti:Mites pitääkö aina vaihtaa venakopan tiiviste jos itsekkin uskaltautuisi kurkkaamaan omasta onko lietettä havaittavissa?
Varaa uusi tiiviste valmiiksi, itse kokeilin jälleen vanhalla kun tuon tulpan laitoin mutta huomasin nyt jo että pikkuisen hikoilee. Pitää siis aukaista ja uusia jossain välissä..
En ole vuosikymmeniin kuullutkaan moottorinpesuöljystä. Ennenvanhaan oli tapana öljynvaihdon yhteydessä käyttää konetta Eskin kertomalla tavalla, pesuöljyllä. Jotkut jopa ajoivatkin jonkun matkaa ja unohtivat..., mutta vain kerran, uskoisin!
Itse en panisi konetta käyntiin petrooli veivihuoneessa!
En vaihtanut tiivistettä, kun näytti ehjältä ja pehmeältä. En vielä tiedä pitääkö, kun en ole ajanut vielä metriäkään, käyttänyt kyllä kokeeksi?
Asiaa sivuten, tossa kun tein huoltoa omaan 9-5:een, niin sytytystulppia vaihtaessa huomasin, että osa sytytystulpista ui öljyssä. Elikkäs kopan tiiviste falskaa sinne sisäpuolelle. Huhu kertoo, ettei noi tarviketiivisteet kestä. Liekkö perää? Onko saabivaraosamyynti ainoa oikea paikka ostaa se pahkeisen tiivistepaketti? (Koodit miulla onkin jo.)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Mertmi kirjoitti:Asiaa sivuten, tossa kun tein huoltoa omaan 9-5:een, niin sytytystulppia vaihtaessa huomasin, että osa sytytystulpista ui öljyssä. Elikkäs kopan tiiviste falskaa sinne sisäpuolelle. Huhu kertoo, ettei noi tarviketiivisteet kestä. Liekkö perää? Onko saabivaraosamyynti ainoa oikea paikka ostaa se pahkeisen tiivistepaketti? (Koodit miulla onkin jo.)
Saabin tarviketiivisteistä en tiedä, mutta edellisessä autossani, Opel Omegassa tarviketiiviste kesti melkein neljä kuukautta , eli vaihto originaaliin seurasi heti perään.
Saattaa olla vähän huono paikka säästää....
Mertmi kirjoitti:Asiaa sivuten, tossa kun tein huoltoa omaan 9-5:een, niin sytytystulppia vaihtaessa huomasin, että osa sytytystulpista ui öljyssä. Elikkäs kopan tiiviste falskaa sinne sisäpuolelle.
Katoin kans tulppien kuntoa tuossa kevähällä, ja öljyä oli jonkin verran tulppakaukalossa. Kun rupesin kiristämään kopankannen ruuveja huomasin, että kaikki 16 ruuvia olivat ns. käsikireydessä - taitavat löystyä itsekseen! Kiristin sopivaan kireyteen, eikä tihkumista ole enää tapahtunut kummallenkaan puolelle.
Jos huolestuttaa että T7-moottorien "ominaisuuksien" vuoksi koneessa rupesi synnyttämään öljykarstaa ja -lietettä niin ylimääräinen öljynvaihto aina huoltojen välissä on paras keino rauhoittaa mieltä.
Noiden engine-flusherin käyttö on aina vähän riskaapelia, voi olla että öjysuuttimet huomaamatta tukkiintuvat tai jotain muuta. Tämän päivä synteettiset öljyt puhdistavat sen verran hyvin että engine-flush terveelle koneelle on tarpeetonta.
Ja samalla tuo vaihdelaatikko-öljy voisi vaihtaa (ei koskaan on melkein liian pitkä ölynvaihtoväli myös saabin ilmiömäisille laatikoille)