palaneen öljyn haju kännistyksessä

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
tnt
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 22:11

palaneen öljyn haju kännistyksessä

Viesti Kirjoittaja tnt »

viimme aikoina on tullut havannoitua palaneen öjyn hajua kylmäkäynnistyksen yhteydessä pakokaasusta...Savun tupruttelua kylmäkäynnistyksen yhteydessä toki on aina tullut mutta tuota voimakkaampaa hajua en ole aiemmin havannoinut :roll: lämpimällä moottorilla tuota ylimääräistä hajua tai savua tuolta putken päästä ei turuttele eikä autossa ole muutenkaan ylimääräistä öljynkulutusta vaikka kilometrejä on jo yli 210 tkm..huohotinpäivitystä autoon ei ole tehty mutta voisiko tuo tuoksahtaminen olla oire jostain muusta.
9-3Aero-01
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: palaneen öljyn haju kännistyksessä

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

No kannattaa siitä huohotuksesta lähteä liikkeelle, se on ylivoimaisesti todennäköisin syy, varsinkin kun on Aero kyseessä jossa kestävämpi TD04 ahdin. Jos nyt ensin tarkistaa että letkut ovat ehjät eikä tukossa jne. niin on helpompi jatkaa vianetsintää.

Seuraavat vaihtoehdot sitten olisivatkin lähinnä hajonnut ahdin tai venttiilivarrenkumit..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
kalle-ivar
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: La Kesä 02, 2007 22:32

Re: palaneen öljyn haju kännistyksessä

Viesti Kirjoittaja kalle-ivar »

Millä ihmeen tavalla Aeron ahdin olisi (kestävämpi) kun joku muu??
samalla tavalla voi siitä valua öljyä suoraan pakokaasupuolelle kuten kaikissa ahtimissa yleensä jos on käytetty halpaa multigrade öljyä joka palaa akseliin ja laakereihin kiinni muodostaen reilun koksi kerroksen ja täten saa öljyn yksinkertaisesti valumaan akselia pitkin, mutta ei huoleen haju on kiusallinen mutta itse öljymäärä on hyvin pieni mikä menee läpi, muutama pisara ja haisee kun rutto käynnistyksen jälkeen kun ahdin kuumenee.
anaconda
"Hirsch"
Viestit: 870
Liittynyt: Su Maalis 13, 2005 20:52
Paikkakunta: syyläri city

Re: palaneen öljyn haju kännistyksessä

Viesti Kirjoittaja anaconda »

kalle-ivar kirjoitti:Millä ihmeen tavalla Aeron ahdin olisi (kestävämpi) kun joku muu??
samalla tavalla voi siitä valua öljyä suoraan pakokaasupuolelle kuten kaikissa ahtimissa yleensä jos on käytetty halpaa multigrade öljyä joka palaa akseliin ja laakereihin kiinni muodostaen reilun koksi kerroksen ja täten saa öljyn yksinkertaisesti valumaan akselia pitkin, mutta ei huoleen haju on kiusallinen mutta itse öljymäärä on hyvin pieni mikä menee läpi, muutama pisara ja haisee kun rutto käynnistyksen jälkeen kun ahdin kuumenee.
Olisko tässä nyt tarkotettu sitä että aeron ahtimessa on potenttiaalia enemmän kun "perus" turbomallien ahtimissa.?
bmw e46 alias proteesi
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: palaneen öljyn haju kännistyksessä

Viesti Kirjoittaja patse »

kalle-ivar kirjoitti:Millä ihmeen tavalla Aeron ahdin olisi (kestävämpi) kun joku muu??
Koska kahdessa pienempi tehoisemmassa bensaturbossa (koskee ilmeisesti vain B205x trionic-7 alkupään koneita, vm. jotain 2000-2001 ) on käytetty Garret GT17... ahdinta, jossa on ilmeisen selkeästi valmistusvirhe ja antautuvat päästämään savumerkkejä jo huomattavan vähäisillä kilometri määrillä. Näitä GT17 ahtimia on vaihdettu aikanaan ihan takuunakin.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18
tnt
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 22:11

Re: palaneen öljyn haju kännistyksessä

Viesti Kirjoittaja tnt »

Täytynee kai ottaa tuo huohotin tarkenpaan syyniin :roll: Tuo kylmäkäynnistys turputtelu on tälläistä harmaata savua ja mitä näistä aiemmista jutuista luin niin turbon vuotaminen näkyisi sinertävänä savuna ja sen kai pitäisi silloin olla myös jatkuvampaa ...Tuleeko tuohon huohotinpäivitys sarjaan myös tuo venttiilikopalta lähtevä letku :?: sitä kun on jo joutunu ilmastointiteipillä paikkaamaan :|
9-3Aero-01
Vastaa Viestiin