peräkärryn sähköpistokekytkentä ja äärivalot, ylileveä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

peräkärryn sähköpistokekytkentä ja äärivalot, ylileveä

Viesti Kirjoittaja stara »

en viitsi muotoilla tekstiä paljoa uudelleen, alla mukaeltuna se mitä kaverile ehdottelin jutun tiimoilta, eli lukekaa soveltaen...
toivottavasti en ny jaa väärää infoa, mutta nohätä, asiantuntijathan sen nopeesti oikaisee :)

Huom.kytkentäkaaviot ovat 12V ja 24 V aivan erilaiset!!!, katso kytkentä IKH: n sivuilta. Kytkentä on Adoben sivujen mukaan sivu 39
IKH.fi-tuotteet ja palvelut-peräkärrytarvikkeet

huomaa, jotta pistorasian kuva on auton tökkeliin katsottu, peräkärryn pistokkeeseen kun katsoo niin pitää tehdä peilikuvana !!
No riippuu taaskin mistä katsoo, jos katsoo piiuhojen kytkentätilanteessa avattua rasian sisänäkymää, niin silloinhan se on sama näkymä kuin auton tökkeliin ulkopuolelta katsoen .. ?

Äärivalon kytkentäjuttua (omakeksimää vuodatusta):::
2- napaiset piuhat siis molemmille puolille, maapiuhat yhdistetään samaan pistokkeessa. Varmaan 1,5 mm² piuha riittää, koska 5W lamput, eli vajaa 0,5 A.
Varasliittimet ovat aika herkästi hapettuvia, joten parempi olisi ottaa se kärryn pistoke auki ja ruuvata noi pikkupiuhat sinne samaan reikään varsinaisen piuhan kanssa , jos vain suinkin sopivat ( abikot siis heti siihen tökkelin viereen, ettei jää pitkiä piuhoja risaantumaan). Joku avattava liitos on oltava kun esim ylileveää venettä kuljettaa, koska kukaan ei varmaankaan halua pysyvästi noita valoja mukana roikottaa) ( traileri on sitten eri asia, siinähän ne ovat kiinteästi lokasuojissa kiinni). Jos käyttää abikoita, niin hyvä kikka on panna maajohdolle lattapistoke ja virtapiuhoille suojattu pyöreä pistoke ( koska ne pyöreät aina ovat suojattuja). Näin ei pala sulake, kun ei pääse tökkäämään vääriin reikiin. Lisäksi voi vielä hienostella siten, että panee pyöreät abikot eri suuntiin, jolloin vasenta/oikeaa ei voi sotkea. Tosin tässä jutussa sillä nyt ei ole juurikaan käyttöä ( monessa muussa kyllä), koska kytkennän vaikutus on helposti nähtävissä/ muutettavissa. Pitää muistaa , jotta pistokkeen piuhat ovat sitten peilikuvantona tohon esitettyyn naarasrasiaan nähden.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: peräkärryn sähköpistokekytkentä ja äärivalot, ylileveä

Viesti Kirjoittaja stara »

9-5T kirjoitti:
stara kirjoitti:maajohdolle lattapistoke ja virtapiuhoille suojattu pyöreä pistoke

Lisäksi voi vielä hienostella siten, että panee pyöreät abikot eri suuntiin, jolloin vasenta/oikeaa ei voi sotkea.
Miten estät toisen puolen pyöreän uros abikon koskettamisen kärryn runkoon tai suojaamattomaan latta abiboon?
dodiin, tulihan sitä palautetta.
Johdot lerppuvat eripituisina vapaasti tai niissä on väliaikainen irtonainen suojattu abiko vastakappaleena, joka poistetaan vasta kun oikea vastakappale liitetään. Lattapistokekin voi olla ns. suojattu ja kaikki suojatut voivat olla siinä virtaa syöttävässä puoliskossa.
Itse asiassa tein satsin kaverille käyttäen tietsikan 3- napaista virran syöttöpistoketta ( kun sattui olemaan sekä naaras että urospistoke), mutta likaantumissyistä johtuen toi abikojuttu voisi olla kätevämpi, pitää aina irtoabikot rei'issä kun ei ole kuljetustilanne.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Vastaa Viestiin