9000 2.3T viritys (vm -91).

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
nakkimake
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 20:34

9000 2.3T viritys (vm -91).

Viesti Kirjoittaja nakkimake »

Seuraava kysymykseni on viritykseen liittyvä.

Olen mennyt lupaamaan, että Vappuna auto kiihtyy 0-100km/h 6.5sek.

Mikä olisi sellainen nenä päähän viritys, sen enempiä ihmettelemättä? Mitä ostan ja mistä? Kone on tällä hetkellä peruskunnossa ja tuntuu pelaavan, eli siellä lienee se ~200hv. Riittääkö 240-250hv tuohon sekuntilukuun? Tehdashan lupaa vakiolle 7.9sek.

Kiitos etukäteen!

-make-
2766
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 22:49
Paikkakunta: helsinki

Re: 9000 2.3T viritys (vm -91).

Viesti Kirjoittaja 2766 »

LH ruiskulliseen autoonhan saa täältä palstalta halpoja stage 2 tason viripaloja, ks. myydään osat osastosta.
>250hv lähellä (?) ja 6,5 sek mahdollinen jos kuski sähäkkänä..

Muut tietää minua paremmin :)

MikkoL
Ilman Saabia ainakin toistaiseksi :?
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: 9000 2.3T viritys (vm -91).

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Säästä rahat ja etsi sopiva alamäki.. :wink:
arttu
"Hirsch"
Viestit: 881
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 22:15

Re: 9000 2.3T viritys (vm -91).

Viesti Kirjoittaja arttu »

Kaikkia sääkin meet lupaamaan... :)

etsi... kiihtyvyys laskuri :wink:

Vanha keskustelu: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... ys+laskuri ja sieltä lainaten.
Elikkä, lue läpi ja klikkaa viimeisenä oleva linkki.
2,3T sport kirjoitti:Eipä ihan noin suuria kiihtyvyys eroja pitäisi noin pienellä painoerolla syntyä.(wagon/sedan)

Laitoin linkin jota klikkaamalla pääsee vertailemaan painon ja hevosmäärän suhteen vaikutusta varttimailin aikaan ja loppunopeuteen. Vaihtoehtoisesti voi testata paljonko hevosia pitää lisätä kun haluaa tasata tietyn painoeron, jne...

Linkin laskuri ei ihan päde Saabeihin kun Drag Race hommissa ei oikein pidetä onnistuneena lähtöä, jossa aikaa kulutetaan sutimiseen. Eli laskuri antaa kovempia varttimailin oletusaikoja kuin mihin etuvedolla päästään.

Pääsee turbofastin sivuilla "hakukoneiden/laskimien" avulla metsästämään koneeseensa parhaiten soveltuvaa ahdinmalliakin +muuta mukavaa.

Ihan kaikki sivuilta löytyvät laskuri-sovellukset eivät mielestäni toimi luotettavasti, mutta useimmat kylläkin :)

Niille jotka eivät jenkkilän mittayksiköitä muista/hallitse:
Weight = paino
ET = oletettu varttimailin loppuaika
1 mph = 1,609 km/h
1lbs=454grammaa ja kääntäen 1kg=2,205lbs(paunaa)

Ei muuta kuin hevosvoimia, tavoiteaikoja, painonsäästöstä syntyvää kiihtyvyyden parannusta laskemaan :)

http://www.turbofast.com.au/Drag.html
arttu
"Hirsch"
Viestit: 881
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 22:15

Re: 9000 2.3T viritys (vm -91).

Viesti Kirjoittaja arttu »

Tri-Lo kirjoitti:Säästä rahat ja etsi sopiva alamäki.. :wink:
Toi on järkevä ratkaisu. :)
nakkimake
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 20:34

Re: 9000 2.3T viritys (vm -91).

Viesti Kirjoittaja nakkimake »

Pyysin nenä päähän ratkaisua. Jos sellaista ei ole, niin en tarvitse muutakaan. Kiitos.
arttu
"Hirsch"
Viestit: 881
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 22:15

Re: 9000 2.3T viritys (vm -91).

Viesti Kirjoittaja arttu »

Paljonko olet varannut rahaa tohon "nenä päähään"?

EDIT. Sorry, jotenkin ei pysty ottamaan vakavasti tätä juttua...


Jos kuitenkin pelkillä lastuilla haluat värkkäillä.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... tu#p501204
Viimeksi muokannut arttu, To Maalis 13, 2008 23:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Famnium
"Viggen"
Viestit: 570
Liittynyt: La Helmi 23, 2008 08:52
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: 9000 2.3T viritys (vm -91).

Viesti Kirjoittaja Famnium »

vaihda koneen tilalle Viperin remmiahdettu v-10 ja ota impreza sti:n neliveto, corvette zo6:n vaihdelaatikko ja nossin kaasut. :D :D :D

onnea yritykseen.
mut oli mulla oikea vinkkikin, osta sliksit jotka oikesti pitää asfaltilla.
Saab 9000i ´88
Volvo V70 2.5T AWD ´98
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Re: 9000 2.3T viritys (vm -91).

Viesti Kirjoittaja ecopower »

nakkimake kirjoitti:Seuraava kysymykseni on viritykseen liittyvä.

Olen mennyt lupaamaan, että Vappuna auto kiihtyy 0-100km/h 6.5sek.

Mikä olisi sellainen nenä päähän viritys, sen enempiä ihmettelemättä? Mitä ostan ja mistä? Kone on tällä hetkellä peruskunnossa ja tuntuu pelaavan, eli siellä lienee se ~200hv. Riittääkö 240-250hv tuohon sekuntilukuun? Tehdashan lupaa vakiolle 7.9sek.

Kiitos etukäteen!

-make-
Aerolle mitattiin jossain Hurrin testissä -93 vuonna 6.55s!! :twisted:
Eihän tuo lupaus kaukana ole!!!!! 8) 8) 8)
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1993
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Porvoo

Re: 9000 2.3T viritys (vm -91).

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

No tällätavalla voi toki ainakin yrittää..

Hommmaat 9000 Trionic aeron kone ja loota. (voipi olla että tuokin mylly käy, mutta osaa joutuu vaihtaman, helpommalla kun vaihtaa koko paketin..)

Sitten Maptun stage 7 tuohon koneeseen, ja Maptunin myymä gearkitti kaveriksi. Ja vielä kun pitoa löytää..hintaa tosin tulee helposti sen 15000, mutta kyllä pitäisi ainakin kulkea...

Voipihan tuo helpommallakin tulla....
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: 9000 2.3T viritys (vm -91).

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

ecopower kirjoitti:
nakkimake kirjoitti:Seuraava kysymykseni on viritykseen liittyvä.

Olen mennyt lupaamaan, että Vappuna auto kiihtyy 0-100km/h 6.5sek.

Mikä olisi sellainen nenä päähän viritys, sen enempiä ihmettelemättä? Mitä ostan ja mistä? Kone on tällä hetkellä peruskunnossa ja tuntuu pelaavan, eli siellä lienee se ~200hv. Riittääkö 240-250hv tuohon sekuntilukuun? Tehdashan lupaa vakiolle 7.9sek.

Kiitos etukäteen!

-make-
Aerolle mitattiin jossain Hurrin testissä -93 vuonna 6.55s!! :twisted:
Eihän tuo lupaus kaukana ole!!!!! 8) 8) 8)
Eihän se olekaan, noin 50hv:n päässä ehkä.. Toinen asia sitten mitä järkeä on kiusata vanhaa etuvetoa ja itseään tuolla. :P
nakkimake
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 20:34

Re: 9000 2.3T viritys (vm -91).

Viesti Kirjoittaja nakkimake »

Ei yhtäkään vastausta vielä. Luulin että olette asiantuntijoita. Suljetaan tämä ketju tähän.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5324
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: 9000 2.3T viritys (vm -91).

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

nakkimake kirjoitti:Tehdashan lupaa vakiolle 7.9sek.
M96 2.3T:lle tehdas lupaa 0-100kmh 7.2s, aerolle 6.9s. Liekkö lh-jetillinen noin paljon hitaampi, kuitenkin samat tehot ja väännöt?

Anyway, mm. speedpartsilta saa suoraan käypästä viriä moiseen, valitse lompakollesi sopiva setti:
http://www.speedparts.se/shop/prod/newu ... 0-93.shtml
Suomessa speedpartsin osia myy Pro Car Service Jyväskylässä.

Ja tosiaan, haku-toiminnon käyttäminen ei tässäkään olisi ollut pahitteeksi.
900turbo3d kirjoitti:Sitten Maptun stage 7 tuohon koneeseen, ja Maptunin myymä gearkitti kaveriksi. Ja vielä kun pitoa löytää..hintaa tosin tulee helposti sen 15000, mutta kyllä pitäisi ainakin kulkea...
Unohdit quaifen torsenperän, auttaa hieman tuohon pito-ongelmaa, eikä hintaakaan ole kuin ~1500e. :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: 9000 2.3T viritys (vm -91).

Viesti Kirjoittaja V-M »

nakkimake kirjoitti:Ei yhtäkään vastausta vielä. Luulin että olette asiantuntijoita. Suljetaan tämä ketju tähän.
Ainoo nenäpäähän vastaus on osta sellanen kulkine joka siihen pystyy tai syvenny asiaan. Ei tollasia kikka kolmosia jaksa vääntää joka topiikkiin.

Riippuu minkä verran koneella on ajettu ja missä kunnossa paikat... joten noilla lähtö tiedoilla ei juuri parempia vastauksia ole lupa ootella!

Aikaahan tuohon on vaikka kuin kauan... jos tommosia lupaa niin sillon on lompakko täytynyt olla lähellä. Ota vaikka mallia Moonlight racing topiikista!

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: 9000 2.3T viritys (vm -91).

Viesti Kirjoittaja Japso »

Joskus vuonna kirves oma ensimmäinen turbo-tonnari kiihtyi G-Tech Pron mukaan 6.38s 0-100km/h. Vakiohyrrä, keulalla AMW:n cooleri, 3" JT, perusbensanpaineet yli 4bar ja ahdot 1.4bar luokkaa. Totuuden nimissä kyseinen kiihtyvyys oli äärimmäisen hankala saavuttaa hervottoman sutimisen vuoksi, tonnaria ei ole suunniteltu liikennevalokisoihin :P. Nykyisessä on tehoa aavistus enemmän, mutta tuommoinen kiihtyvyys sataseen on vielä vaikeampaa lisääntyneen tehon (=sutimisen) vuoksi, vaikka apuna onkin torsen-lukko keulalla.
Foxbody turbo
Vastaa Viestiin