Äsken tuli käytyä sitten leimaamassa talviautoa (mazda pick-up).
Mutta eipähän tullut siihenkään vielä leimaa... Vaikka viime katsastuksesta on vain 3kk.
Silloin ilmoittivat katsastuksen jälkeen että olen viikkoa liian aikaisin...
Ja syynä olivat takajarrut. Jarruvoimat olivat hyvät yli 2Kn kummallakin puolen ja tasaiset.
Hylkäyksen syy olikin se että kun jarrua painoi vain vähän niin syntyi liian suuri ero pyörien välille.
Tarkastus pöytäkirjaan on merkattu vain lukemat 0.6Kn ja 1,0Kn. Ero yli 30%.
Suurimpia jarruvoimia ei ole koko lapussa ei etu eikä takajarruista.
Äsken kävin tutkimassa aken sivuilta Katsastuksen arvosteluperusteet.
Eikä siellä ollut mainittu koko asiasta mitään.
Ainut kohta mikä liittyy asiaan on näin: Jarruv. ero saman akselin pyörillä yli 30% suurimmasta jarruvoimasta.
Josta seuraa hylätty.
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/0CAB62FB ... usteet.pdf
Onkohan jollain kokemuksia samasta asiasta? Tiistaina uudestaan konttorille keskustelemaan asiasta.
katsastuksesta hylky jarrut.
katsastuksesta hylky jarrut.
Väärinviritys stage 3 1x2-1
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2083
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: katsastuksesta hylky jarrut.
kyllä niiden jarrujen pitää pysyä koko jarrutuksen ajan alle sen 30%.
Sillä suurempi jarrujen puoltaminen aiheuttaa myös auton puoltamista jarrutusessa eli on ihan perusteltia, että katsastus mies laittoi lappuun suurimman jarru ero lukeman mitä jarrutuksella tulee.
Tuollainen puolto levyjarruissa johtuu jumiutuneista jarru paloista mitä suurimmalla todennäköisyydellä, eli jarrut puhtaaksi;)
Sillä suurempi jarrujen puoltaminen aiheuttaa myös auton puoltamista jarrutusessa eli on ihan perusteltia, että katsastus mies laittoi lappuun suurimman jarru ero lukeman mitä jarrutuksella tulee.
Tuollainen puolto levyjarruissa johtuu jumiutuneista jarru paloista mitä suurimmalla todennäköisyydellä, eli jarrut puhtaaksi;)
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: katsastuksesta hylky jarrut.
antti.hakamaa kirjoitti:kyllä niiden jarrujen pitää pysyä koko jarrutuksen ajan alle sen 30%.
Sillä suurempi jarrujen puoltaminen aiheuttaa myös auton puoltamista jarrutusessa eli on ihan perusteltia, että katsastus mies laittoi lappuun suurimman jarru ero lukeman mitä jarrutuksella tulee.
Tuollainen puolto levyjarruissa johtuu jumiutuneista jarru paloista mitä suurimmalla todennäköisyydellä, eli jarrut puhtaaksi;)
antti.hakamaa kirjoitti:
Ajatellaanpa asiaa niin että jos toinen jarru alkaa jarruttaa hetkeä aikaisemmin niin silloinhan ero on 100%. Elikkä olisi hienoa nähdä sellaiset jarrut missä ero on alle 30%?
Jos ohjeistuksessa lukee että ero on suurimmasta jarruvoimasta niin eikö se silloin tarkoita suurinta jarruvoimaa eikä suurinta pyörien välistä jarruvoiman eroa?
Väärinviritys stage 3 1x2-1
Re: katsastuksesta hylky jarrut.
On näissä nähty kaikenlaista, joko osaamattomuutta tai katsastusmiehen puolesta pykälistä tietämättömyyttä, tai sitten esimerkiksi (toivottavasti ei kuitenkaan esimerkiksi) sitä että nuorta naista kustaan silmään tai ainakin yritetään tilaisuuden tullen.
Siskoplikka katsasti Hondansa nimeltämainitsemattomalla *kaalisten katsastusasemalla, ja sai hylyn jarruista, niin että katsastaja oli merkinnyt jarrutehojen erotukseksi takajarrujen osalta pienemmän prosentin mitä pykälät, sekä läpimeno vaatisivat.
Siskoplikka ei tiennyt eikä osannut vaatia mitään asiantuntemusta aseman työntekijöiltä, vaan asia tuli ilmi virheineen ihan paperille präntättynä "maallikkojen" piiriin, jotka maallikot ottivat äkäistä yhteyttä asemalle.
Auto, ja paperinsa täytyivät kuitenkin käydä näyttämässä vaikka jarrutehoja ei mitattukaan, mutta leima tuli "veloituksetta" ja virhe sentään myönnettiin, olihan se virhe aivan selvästi paperille painettu ja allekirjoitettu.
Siskoplikka katsasti Hondansa nimeltämainitsemattomalla *kaalisten katsastusasemalla, ja sai hylyn jarruista, niin että katsastaja oli merkinnyt jarrutehojen erotukseksi takajarrujen osalta pienemmän prosentin mitä pykälät, sekä läpimeno vaatisivat.
Siskoplikka ei tiennyt eikä osannut vaatia mitään asiantuntemusta aseman työntekijöiltä, vaan asia tuli ilmi virheineen ihan paperille präntättynä "maallikkojen" piiriin, jotka maallikot ottivat äkäistä yhteyttä asemalle.
Auto, ja paperinsa täytyivät kuitenkin käydä näyttämässä vaikka jarrutehoja ei mitattukaan, mutta leima tuli "veloituksetta" ja virhe sentään myönnettiin, olihan se virhe aivan selvästi paperille painettu ja allekirjoitettu.
Re: katsastuksesta hylky jarrut.
Jarrut verrataan aina akseli kohtaisesti. Jos ottaa esmes mun yhdestä 99:n katsastuksessa jossa lukemat oli edessä 2.5, seisontajarrulla 2.5 ja takana 1.3. Meni katsastuksesta läpi ja inssi vielä kehui jarruja.SonmH kirjoitti:antti.hakamaa kirjoitti:kyllä niiden jarrujen pitää pysyä koko jarrutuksen ajan alle sen 30%.
Sillä suurempi jarrujen puoltaminen aiheuttaa myös auton puoltamista jarrutusessa eli on ihan perusteltia, että katsastus mies laittoi lappuun suurimman jarru ero lukeman mitä jarrutuksella tulee.
Tuollainen puolto levyjarruissa johtuu jumiutuneista jarru paloista mitä suurimmalla todennäköisyydellä, eli jarrut puhtaaksi;)antti.hakamaa kirjoitti:
Ajatellaanpa asiaa niin että jos toinen jarru alkaa jarruttaa hetkeä aikaisemmin niin silloinhan ero on 100%. Elikkä olisi hienoa nähdä sellaiset jarrut missä ero on alle 30%?
Jos ohjeistuksessa lukee että ero on suurimmasta jarruvoimasta niin eikö se silloin tarkoita suurinta jarruvoimaa eikä suurinta pyörien välistä jarruvoiman eroa?
Kerran sitten kyselin noista lukemista ja katsastusinssi sanoi, että lukema on kiinni siitä kuinka lujaa poljinta painaa ja ennen kaikkea, että auto suorassa jarrudynossa. On nimittäin molemmilla autoilla käynyt kerran niin, että lukemat oli ihan surkeat joten inssi otti auton pois dynolta ja ajoi uudestaan dynoon, ja lukemat oli hyvät.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001