Kannentiiviste vuotaa/kansi halki???

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Kyllönen
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:33

Kannentiiviste vuotaa/kansi halki???

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

Pakokaasu on koneen lämmettyä "valkoista" ja kun kaasua painaa, roiskii myös vettä pakoputkesta.
:cry:
Paljonko kansiremontti maksaa? :cry:
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Sotkeeko vielä vesiä ja öljyjä keskenään, eli onko öljytikku maitomaisen töhnän peitossa tai nesteet öljyisiä? Entä häviääkö jäähdytinnesteitä kuinka kovalla tahdilla?

Kansiremonttihan ei maksa juuri mitään, jos itse tekee ja etenkin jos ei ole kuin tiiviste mennyt :D Tiivisteet kustantaa muutaman hassun kympin ja kannen plaanaus ja murtumien tarkistus alle 100€ jossain alan pajalla. Se on sitten eri asia jos on kansi halki...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tuosta vielä jäi mainitsematta paineen kertyminen jäähdytysjärjestelmään.

Omassa pysyi öljyt siistinä ja nesteet kirkkaina, ei käynyt kylmästartissa kolmella, ei hukannut vettä tms. Ja silti tuli vedet perjantaina reissussa korkin välistä ulos ja alkoi valkoinen savutus pikkukierroksilla.

Pakokaasut oli jo pitkään vähän imelänpuoleiset, mutta oli vaikea verrata mihinkään. Ei mitenkään erityisen valkoista tai märkää.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kyllönen
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:33

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

Öljy on öljyä ja jäähdytysvesi jäähdytysvettä.
Eikä ainakaan tupsauttele vettä pihalle.
Aikaisemmin oli vuotava kenno, joka kulutti vettä...
Jos kansi joudutaan oikaisemaan, joutuuko jakopään purkamaan pois?
Montako tuntia kansiremonttiin menee ammattitaitoisella pajalla?

Edit:
Ainoa asia mikä huolestuttaa, on juuri tuo pakokaasun väri ja veden roiskiminen pakoputkesta, kun antaa enemmän kaasua.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kyllä kannen saa auki jakopäätä avaamatta.
Työaika-arvio mun ilmastoidulle 2,0 87-turboautomaatille oli 6-7 tuntia.
Itse korjaamisen vaihtoehto tuli melko tarkkaan pois suljettua kun auto hajosi 500 km päässä kotoa. Kannessa oli joku halkeaman näköinen, nyt odotellaan vuotokokeen tuloksia.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Ainoa asia mikä huolestuttaa, on juuri tuo pakokaasun väri ja veden roiskiminen pakoputkesta, kun antaa enemmän kaasua.
Tonnareista mitään ymmärrä, mutta kyllä satkussakin on tullut joskus vettä pakoputkesta kylmällä koneella. Litrasta bensaa tulee kaiketi desi vettä palaessaan. Kyllä putkesta siis voi vettä tulla jonkinverran, ilman että kansipahvi vuotaisi.

Asiahan on helppo tarkistaa häviääkö nestettä paisarista. Tai tuleeko paisariin kuplia.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Kyllönen
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:33

Ehkä turhaan huolestuin

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

Teemu kirjoitti:
Ainoa asia mikä huolestuttaa, on juuri tuo pakokaasun väri ja veden roiskiminen pakoputkesta, kun antaa enemmän kaasua.
Tonnareista mitään ymmärrä, mutta kyllä satkussakin on tullut joskus vettä pakoputkesta kylmällä koneella. Litrasta bensaa tulee kaiketi desi vettä palaessaan. Kyllä putkesta siis voi vettä tulla jonkinverran, ilman että kansipahvi vuotaisi.

Asiahan on helppo tarkistaa häviääkö nestettä paisarista. Tai tuleeko paisariin kuplia.
No, moottorin lämmitin n.10km ajolla ja annoin seistä sen jälkeen ½ tuntia. Sitten lämmitin paikallaan uudelleen.
Mahtoi olla vain kondensaatiovettä... Korjatkoot viisaammat jos helpotukseni on väärä...

Terv. toinen Teemu

P.S. Tarkkailen tilannetta, kiitoksia kiinnostuksesta. :)
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Re: Ehkä turhaan huolestuin

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Kansipahvin taitaa saada tosiaan helposti kuvittelemalla rikki, ilmeisesti "varmoja" tunnusmerkkejä ovat:

-Käynnistyy kolmella/kahdella aamuisin
-Hävittää nestettä nopeasti
-Öljytikkuun majoneesia
-Reippaasti kuplia paisuntasäiliöön/haisee pakokaasulle/antaa CO-lukemia mitattaessa pakokaasut korkista
-Osa tulpista täysin puhtaita

Esa
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Omassa tonnarissa vesilämmitetty huohotinputki alkoi vuotamaan vettä turboon, ihmettelin kaikkien tulppien puhtautta ja meni hetki ennen kun tajusin syyn nestehukkaan. Ilmeisesti valmistaja on halunnut vanhankin tonnarin kirmaavan uuden lailla ajoittamalla automaattisesti syntyvän vesiruiskutuksen seitsämäntoista vuotiaaseen autoon :?: :idea: :?:
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

mcfeast kirjoitti:Kansipahvin taitaa saada tosiaan helposti kuvittelemalla rikki, ilmeisesti "varmoja" tunnusmerkkejä ovat:
-Reippaasti kuplia paisuntasäiliöön/haisee pakokaasulle/antaa CO-lukemia mitattaessa pakokaasut korkista
-Osa tulpista täysin puhtaita
Mulla oli kaikki tulpat samannäköisiä, kun oli vuotanut tasaisesti kaikkiin sylintereihin :? Tosin kolmossylinterin männänlaki oli täysin kirkas, eli sinne oli saatu vettä kunnolla. Vuototesti kertoi että kansi ei vuoda, vaikka pieni halkeaman näköinen siinä olikin. Nyt on auto taas ajossa.

Ihmeen löysän tuntuinen on nyt ylävesiletku ajon jälkeen, kun ei enää lainkaan pukkaa painetta jäähdytysjärjestelmään :-)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Njoo pitäähän siellä jäähdytysjärjestelmässä vähän painetta olla. Vesihän rupeaa muuten kiehumaan 100 asteessa. Pienessä paineessa vasta 110 asteessa.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

jos ei

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

jos ei ole jäädydysjärjestelmässä painetta niin siinä on sitten vuoto!!!
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: jos ei

Viesti Kirjoittaja jus »

YKÄ kirjoitti:jos ei ole jäädydysjärjestelmässä painetta niin siinä on sitten vuoto!!!
Kyllä siinä sen verran painetta on että ajon jälkeen kone sammuksista voi kuunnella pihinää paisuntasäiliön korkin juuresta, mutta ennen oli yläletku kova ja turvoksissa paineesta.

Nyt on kiusana täristävä hutera tyhjäkäynti, notkahtelee todella alas kun kompura pysähtyy tai vaihtaa automaattivaihteen vapaalle. Kerran sammui jo risteyksessä, kaksi kertaa R:lle vaihtaessa parkkiin peruuttamista varten. CO tyhjäkäynnillä oli vähän yli kaksi, säädettiin alle kahteen, HC 200 tienoilla.

Tulpat on NGK BCP7ES, vaihdettu 600 km ennen vesien menoa viikko sitten, ei vaihdettu vielä uudestaan. Saattaa olla, että ahtopainemittari näyttää tyhjäkäynnillä hiukan vähemmän alipainetta kuin ennen, mutta tästä ei varmuutta. Starttipilotin suihkiminen konehuoneessa ei tuottanut havaintoja.

Ennen remonttia tyhjäkäynti oli tasaista, kone ei juuri tärissyt käydessä, nyt heiluu silminnähtävästi.

Kulkee normaalisti ja ahtaa hyvin. Tyhjäkäynnin notkahdukset vaan kiusaavat.

Tarkastan läppäkotelon asentokytkimen ja vaihdan tulpat seuraavaksi.
Muita ehdotuksia? Potilas on siis automaattivaihteinen 9000 Turbo -87.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1299
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: jos ei

Viesti Kirjoittaja Haza »

jus kirjoitti:
Ennen remonttia tyhjäkäynti oli tasaista, kone ei juuri tärissyt käydessä, nyt heiluu silminnähtävästi.

Kulkee normaalisti ja ahtaa hyvin. Tyhjäkäynnin notkahdukset vaan kiusaavat.

Tarkastan läppäkotelon asentokytkimen ja vaihdan tulpat seuraavaksi.
Muita ehdotuksia? Potilas on siis automaattivaihteinen 9000 Turbo -87.
VJ-kansi, tulpanjohdot?
ja jos tyhjäkäynti on liian pienellä tai melkein sammuessa kierroksia tulee sitten oikein kunnolla, niin tyhjäkäyntimoottori..
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kaasuläpän vaimennin oli ehkä hiukan liian pitkällä, säädin varmuuden vuoksi heikommaksi.

Paisuntasäiliön korkkia ihmettelin, tuntuu että se ei ole tiivis. Korkissa on kaksi nyppylää sisäpuolella. 1) näyttää takaiskuventtiililtä joka mahdollistaa ilman imeytymisen korkin läpi säiliöön, nyppylää voi vetää muutaman millin ulos paikaltaan. 2) Ylipaineventtiili? on upoksissa korkin mustan muovisen välikannen nystyrän sisällä, näkyy vaan vaalea tiivistelevy, jonka keskellä tappi.

Kun tuohon 2) tiivistelevyn nystyrän aukkoon puhaltaa, tuntuu virtaavan läpi turhan kevyesti, ei varmaankaan pysty pidättelemään speksin mukaista ~0,9 - 1,2 bar painetta. Samanlainen tirisevä ääni kuuluu jos laittaa korkin kiinni ja puristaa ylävesiletkusta.

Haluaisikohan joku käydä vertaamassa oman korkkinsa käyttäytymistä?

Tulppia ei tullut vielä hankittua kun Metallica-ruuhka iltapäivällä vei loputkin käyntivikaisella autolla ajohalut.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin