Tänä aamuna olin ohittamassa Porvoon motarilla rekkaa ja painoin kaasua satasesta niin, että ahtopaineet hieman nousivat. Kun pääsin yhdistelmän rinnalle, kuului konehuoneesta epäilyttävä kosahdus. Kiihtyminen tyssäsi siihen paikkaan ja sekä öljyn että akun varoitusvalot syttyivät. Autolla siitä tien sivuun ja konepellin alle tutkailemaan tilannetta.
Osoittautui, että välijäähdyttimeltä imusarjaan tuleva kuminen putkiliitos oli irronnut. Yritin asennella liitosta paikalleen ja kirin lopuksi kiristimen ruuvin niin tiukalle kun näillä naruilla sain. Sitten kone taas käyntiin ja takaisin baanalle.
Auto kulki mukavasti alipaineilla, mutta heti kun ahdot tulivat peliin, poksahti liitos taas irti. Tämä episodi toistui vielä kerran, jonka jälkeen sain kaverini avustamana vitkuttimen pysymään kunnolla kiinni. Loppumatka Loviisaan tuli ajeltua varovasti pintakaasulla, sillä auton korjailu moottoritien penkalla on suhteellisen kenkkua hommaa.
Lienee varmaan paikallaan tarkistaa kaikki letkujen liitokset, sillä nyt parin viikon sisällä on jo huoharin letku sekä edellä mainittu posahtanut irti. Onko tämä lopun alkua, ovatko nämä ongelmat vain myrskyvaroitus ennen auton lopullista räjähdystä? Vastatkaa pliis!
No joo, vitsin pukkasi... Käsittääkseni kuitenkin on aika vaarallista jos esim. edellä mainitussa tapauksessa moottoriin pääsee liitoksen välistä roskaa. Kokemuksia, kommentteja?
Turbo posautteli ic:n putkea irti imusarjasta
Turbo posautteli ic:n putkea irti imusarjasta
GM 900 se 2.0t -97 RE85
Tuo paineputkien liitosten pettäminen on "normaalia" jos ajaa normaalia isommilla ahdoilla ja käyttää huonoja klemmareita. Sinun asemassa menisin etolaan ostamaan putkien liitoksiin uudet kumiletkut ja _KUNNON_ klemmarit. Kunnon klemmarit on siis semmoisia 6-kulma avaimella kiristettäviä ja todella jykeviä vrt. tavallinen vesiletkuklemmari. Ylleensä nuo hyvät klemmarit tunnistaa myös kohtuuttoman kalliista hinnasta =)
-Kimmo- "Motivoitunut saabisti"
Kiitos vastauksesta. Olen sen verran keltanokka turbon ratissa etten vielä ole tottunut posahteleviin konehuoneen osiin.
Taitavat olla nuo meikäläisen auton putket / klemmarit / liitokset ym. kilkkeet 15-vuotiaita alkuperäisosia. Pieni uusiminen lienee siis paikallaan, ettei matka jatkossa tyssää kesken kaiken...

Taitavat olla nuo meikäläisen auton putket / klemmarit / liitokset ym. kilkkeet 15-vuotiaita alkuperäisosia. Pieni uusiminen lienee siis paikallaan, ettei matka jatkossa tyssää kesken kaiken...
GM 900 se 2.0t -97 RE85
Ahtoputkien klemmareina käytetään ainakin raskaan kaluston puolella sellaisia "itse kiristäviä" jotka ei lämpövaihteiluissakaan lähde löystymään(olen moisia metsäkoneessa nähnyt käytettävän).
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Hölösuu"
Noita ylemmässä kuvassa esiintyviä laatuklemmareita kannattaa sitten kysellä paikallisesta maatalousmyymälästä.. Käyttävät lokaletkuissa nuita ja ainakin täälläpäin hinta on huomattavasti halvempi kuin vauhtiputiikkien samanlaisissa klemmareissa..
Tietenkään kenellekkään ei pidä kertoa että ne on Agri-Marketista. 

Agri-Marketista tai mistä, pääasia et toimii. Mulla 99:n pakosarjassa Scanian pinnapultit, ihan Scan-Autosta. Väkevää ja voimakastaAksu900 kirjoitti:Tietenkään kenellekkään ei pidä kertoa että ne on Agri-Marketista.

-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001