Aero veturina?
Aero veturina?
Onko kokemusta Aerosta (-00) veturina? Sattui silmään Oulussa yksi tuollainen myynnissä kohtuullisilla kilometreillä. Sattuneesta syystä Citroenin vaihto tuli ajankohtaiseksi (asr/esp fault sekä antipollution fault aina ylämäessä, 600 km kotiin ja iso vaunu perässä...). Nelivetoinen Passat kiinnostaisi kans mutta 9-5 Wagon Aero on ollut pitkään mielessä myös puolisolla joten hellasopu säilyisi samalla. No, ehkä tämä ketutus hiipuu mutta autonvaihto on lähellä...
Eli, johdannon jälkeen kysymys, onko kukaan vetänyt Aerolla isoa vaunua / raskasta peräkärryä ja miten on toiminut. Painuuko perä maahan aisapainosta, nouseeko kulutus tähtitieteelliseksi, onko ajettavuus edelleen kohdallaan? Varsinainen karavaanari en ole mutta aika usein tulee jotain perässä vedettyä. Tonnarilla toki on tullut kiskottua mutta 9-5:llä en ole ikinä mitään vetänyt, ajanutkin vain muutaman kerran.
Ja sitten, jos joku sattuu tietämään Oulun Aineella myynnissä olevan Aeron historiaa olisi tiedoista kiitollinen.
Eli, johdannon jälkeen kysymys, onko kukaan vetänyt Aerolla isoa vaunua / raskasta peräkärryä ja miten on toiminut. Painuuko perä maahan aisapainosta, nouseeko kulutus tähtitieteelliseksi, onko ajettavuus edelleen kohdallaan? Varsinainen karavaanari en ole mutta aika usein tulee jotain perässä vedettyä. Tonnarilla toki on tullut kiskottua mutta 9-5:llä en ole ikinä mitään vetänyt, ajanutkin vain muutaman kerran.
Ja sitten, jos joku sattuu tietämään Oulun Aineella myynnissä olevan Aeron historiaa olisi tiedoista kiitollinen.
****
VAG
VAG
Re: Aero veturina?
Citikassa on tuo tasonsäätö kyllä aika kätevä, ei pahemmin tarvi aisasta nostella autoon kytkettäessä ja auto kulkee suorassa (ja suoraan).9-5T kirjoitti:Kokemusta ei ole aerosta eikä -00:sta mutta -98, -99, -01, -04 ja 2 X-07 on toiminut veturina hyvin, "aeronalusta" urheilualusta oli kelvollinen mutta kun kerran koitti tasonsäätöä ei paluuta muihin ole.
Karttaa katsellessa ja nettiä selatessa löytyi 3.0 diesel 9-5:nkin Ylivieskasta, luulisi vaunun tuollaisellakin liikkuvan. Pitänee käydä katsomassa vaikka edelliset koeajot eivät kauhean positiivisia olleetkaan, tosin autot eivät olleet varmaankaan kunnossa.
****
VAG
VAG
Re: Aero veturina?
Onko tuo tasonsäätö vain uusissa optiona vai voiko laittaa jälkikäteen jos tuota ei ole valmiiksi?9-5T kirjoitti:Saabissa perä vain pysyy samalla korkeudella "aina" jos tarkoitit että sitikassa pystyy tiputtamaan perää lastauksen ajaksi.
****
VAG
VAG
Re: Aero veturina?
huomenna tiedän enemmän. kuitattuani ajokortin nimismieheltä takaisin, lähden työntämään vaunun kanssa kohti hirvensalmea. raportoin kun osun paikkaan jossa on netti.
9-3 Cabriolet 2009
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
Re: Aero veturina?
Jiihaa, meinaatko mennä pakilla koko matkanaxp102 kirjoitti:huomenna tiedän enemmän. kuitattuani ajokortin nimismieheltä takaisin, lähden työntämään vaunun kanssa kohti hirvensalmea. raportoin kun osun paikkaan jossa on netti.
****
VAG
VAG
Re: Aero veturina?
joo niin ensin aattelin mut sit muistin et mul on vaunussa aisajarru!!!
9-3 Cabriolet 2009
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
Re: Aero veturina?
Olen vetänyt parina kesänä n.1400kg vaunua, en Aerolla mutta -02 2,3t wagonilla, ja täytyy sanoa että näin raskas veturi kulkee ainakin näillä painoilla todella vakaasti. Normaaleilla aisapainoilla perä ei viela juurikaan painu, eikä vaikuta ajo-ominaisuuksiin sanottavasti. Kulutus vaunun vedossa 13-14l./100km ilman mitään säästäväisyys ajoa.
Re: Aero veturina?
Hyvältä kuulostaa.partsi kirjoitti:Olen vetänyt parina kesänä n.1400kg vaunua, en Aerolla mutta -02 2,3t wagonilla, ja täytyy sanoa että näin raskas veturi kulkee ainakin näillä painoilla todella vakaasti. Normaaleilla aisapainoilla perä ei viela juurikaan painu, eikä vaikuta ajo-ominaisuuksiin sanottavasti. Kulutus vaunun vedossa 13-14l./100km ilman mitään säästäväisyys ajoa.
Citikka tuli Hki-Tornio -välin 11.0 kulutuksella, nopeus 86-87 gps:n mukaan, hitaampia tuli ohitettua ja vaununa 6002i solikka, kuormattuna ainakin tuon 1400 kg, varmaan selvästi yli kun tavaraa oli reilusti. Citikka on itse asiassa minusta hyvä veturi, tuo sport-nappi jousituksessa vakauttaa menoa selvästi. Mutta mutta...
edittiä: onko tuo 2.3t manuaali vai tomaatti, paljonkohan tomaatti lisää kulutusta peräkärryn/vaunun vedossa?
****
VAG
VAG
Re: Aero veturina?
Manuaalivaihteet meidän autossa, mutta automaattia vähän olen haikaillut. Kulutusero vaununvedossa ei taida olla mitään mahotonta tai ratkaisevaa eri vaihteistoilla, mutta ylikuumeneminen ja kesto yleensäkin vähän mietityttää.
Re: Aero veturina?
On tullut -04 Aerolla vedettyä -08 630 Finlandia Solikkaa muutamia satoja kilometrejä tänä kesänä (omapaino 1500kg) ja hyvin on kulkenut.Bensaa menee n.15l satasella jos vauhtia on n.85-90km/h ja auto on automaatti käsivalintamahdollisuudella.Ainakin telivaunu kitkavetopäällä kulkee Aeron perässä tosi vakaasti ja kuopissakin nyökkiminen on vähäistä.
9-5 Aero Wagon -04, 9000cse 2.0t-96 ,96 -73x2, 96-80, 96-71, 95-64, 9000 Aero-97, 96-72
Re: Aero veturina?
Sen mitä tontulla olen raskastakin peräkärryä vetänyt niin automaatin kanssa pelaaminen tuntuu helpommalta, peruuttaminen ja liikkeellelähtö liukkaalta.partsi kirjoitti:Manuaalivaihteet meidän autossa, mutta automaattia vähän olen haikaillut. Kulutusero vaununvedossa ei taida olla mitään mahotonta tai ratkaisevaa eri vaihteistoilla, mutta ylikuumeneminen ja kesto yleensäkin vähän mietityttää.
Rami
****
VAG
VAG
Re: Aero veturina?
Edellinen 9-5 oli -00 Aero manuaali, ja sillä meni 10,8-13,5 litraa sataselle 550 Solikka perässä. Yleensäkin minulla on keskikulutus laskenut kun on laittanut vaunun perään ;c)
Meillä tuo Solikka on älytön vemputtaja (jospa se paranee kun saa parsittua märän kyljen kuntoon), mutta mitä olen muita vaunuja vetänyt niin tulevat kiltisti 9-5:n perässä. Vetomukavuuteen muuten vaikuttaa myös oleellisesti kunnon peilit. Hommasin viime kesänä Saabin orkkikset ja paluuta muihin ei ole.
Meillä tuo Solikka on älytön vemputtaja (jospa se paranee kun saa parsittua märän kyljen kuntoon), mutta mitä olen muita vaunuja vetänyt niin tulevat kiltisti 9-5:n perässä. Vetomukavuuteen muuten vaikuttaa myös oleellisesti kunnon peilit. Hommasin viime kesänä Saabin orkkikset ja paluuta muihin ei ole.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
Re: Aero veturina?
reissu tehty ja kaunihisti kulki. isäukon ilmaistua huolensa automaattilaatikon kestosta vetohommissa ajelin käsivalinnalla pääosan reissusta. vitosta en käyttänyt siis lainkaan.
aiemmin olen tosin vedellyt kyseistä kärryä Peugeot Boxerilla ja jos ei olis tuota jälääkikasvua niin karavaanihommat hoituis sillä vieläkin. leveys ja korkeus kun on tismalleen samat, ei tahdo kärryä edes huomata perässä. uskokaa tahi älkää, mutta minä kehuin juuri pököttiä.
aiemmin olen tosin vedellyt kyseistä kärryä Peugeot Boxerilla ja jos ei olis tuota jälääkikasvua niin karavaanihommat hoituis sillä vieläkin. leveys ja korkeus kun on tismalleen samat, ei tahdo kärryä edes huomata perässä. uskokaa tahi älkää, mutta minä kehuin juuri pököttiä.
9-3 Cabriolet 2009
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
Re: Aero veturina?
Itsekin olen kärryvedossa käyttänyt M-asentoa, vaikka käyttöohjekirjan pitäisikin käyttää D-asentoa. Jos vetää kärryä D-asennossa cruise päällä mäkisessä maastossa ja vauhti alkaa ylämäessä hyytyä, automaatti muljauttaa pari pykälää pienemmälle ja tempaisee terävästi, kun itse voi ennakoida jo ennen mäkeä pienempää pesään rattinapeista... Tasaisella vaihdan kuitenkin vitoselle.
Eski
Eski
Re: Aero veturina?
joo yritin minäkin aikaisempien törttöilyjeni takia opetella tuota cruisea käyttämään mutta kun se ei kahdeksan cruisailuharjoitteluvuoden jälkeen luonnistu niin se ei luonnistu. tuntuu aina vaan kuin olisi matkustaja itsekin.
9-3 Cabriolet 2009
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
9-5 Aero 2011
9-4X 2011