Sytytysyksiköstä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
kooamas
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:24

Sytytysyksiköstä

Viesti Kirjoittaja kooamas »

Sytysyksikköhän pitää pienen hetken hiljaista surinaa tms., kun auto on sammutettu. Liekö se sitten joku tarkistusääni, en tiedä. Tonnarini on mielestäni aina ennen pitänyt tuon äänen sammuttamisen jälkeen, mutta parina viime päivänä olen kiinnittänyt huomiota siihen, että tuota ääntä ei ole kuulunut. Onko tämä merkki jostain, esim. että sytkäkasetti on menossa rikki tms., vai onko normaalia, että kyseistä ääntä ei joskus kuulu lainkaan? Miten muuten tuon sytkäkasetin kuntoa voi tarkkailla, vai huomaako sen vasta kun se on mennyt rikki?

Autona on 2.0t -98 ja sytkäkasetti on luullakseni alkuperäinen (mittarissa 140 tkm), sellainen punaisella "kuorrutteella" oleva.


Kiitoksia!

-J-
andelin
"Saabisti"
Viestit: 198
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:09
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja andelin »

Muistaakseni Trionic puhdistaa tulpat sammutuksen jälkeen noin parin sekunnin ajan nopeudella, mikä vastaa moottorin kierroksia ~6000. Ainakin omassa tonnarissani se ääni kuuluu aina sammuttaessa.

Jos kilometrejä on jo takana alkup. sytkäkasetilla 140 tkm, uskon sen olevan lähellä elinkaarensa päätä. Muistelisin kasetin keskimääräisen kestoiän olleen jotain 120tkm luokkaa.

Paremmin tietävät voivat kertoa sytkäkasetin kunnon tarkkailusta, mutta yleensä se kyllä hajoaa kerralla. Kone saattaa käydä kolmella ja muutenkin huonosti lähteä käyntiin -> sitten ei enää käy laisinkaan ja kasetti on kaputt. Ainakin Trionic 7 DI-kasetti voi hajota mukavan palaneen käryn ja savun saattelemana, näin kävi tuttavallani... 8O
Saab 9-3 Aero Cabriolet 2008 https://www.nettiauto.com/saab/9-3/9679108
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Jep, se sammutuksen jälkeinen sirinä on tulppien puhdistus.
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
kooamas
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:24

Viesti Kirjoittaja kooamas »

Joo tuo vaihto on yksinkertainen juttu, sen huomasi jo kun tulpat vaihtoi.

Kone ei kuitenkaan käy mitenkään huonosti, varmasti on kaikki pytyt käytössä ja tehot tallella, ainakin vielä. Ainoa minkä panin merkille on tosiaan tuo tulppien putsausäänen puuttuminen. Mahtaako tämä indikoida jostain, onkohan kasetti sitten menossa rikki vai onko tuossa tulppien putsauksessa mahdollisesti jokin muu "juttu", mikä ei nyt toimi?

Ja jos nyt sitten joutuisin uutta´yksikköä hommaamaan, kannattaako hankkia punakantinen vai musta?

-J-
kooamas
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:24

Viesti Kirjoittaja kooamas »

Kyllä siinä oikeat tulpat, en sitä NGK:n koodihirviötä tässä nyt ulkoa muista, mutta pitäisi kyllä oikeat olla.

Ilmastoinnin puhallin pitää vähän erilaista ääntä, en tarkoita sitä tässä kohtaa.

Täytyy koittaa akun irrotusta, ellei tuota ääntä tänäänkään kuulu.
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

paljonkos toi kyseinen punainen yksikkö kustantaa.?
Nyt mittarissa 151tkm
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

moksu kirjoitti:paljonkos toi kyseinen punainen yksikkö kustantaa.?
Nyt mittarissa 151tkm
Noin 200e
BMW 320dA Coupe LCI
Vastaa Viestiin