Vaihteisto hajosi

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Lukittu
Jukka
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Su Touko 16, 2004 22:06

Vaihteisto hajosi

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Tuntuu muillakin olevan vaihteisto-ongelmia, ei vain minulla. No tänään 900 OG -87 sanoi sopimuksen vaihteiden osalta irti. Onhan se jo 40 000 km huutanutkin. Ajelin lasten kanssa kun 5 vaihdetta pökkäsin pesään kuului mahtavaa vaihteistosta mahtavaa murinaa ja etepyörät meinasivat hirttää kiinni. Äkkiä kytkin pohjaan ja tien sivuun. Auto kyllä lähti liikkeelle 1 vaihteella mutta heti perään meinasi hirttää kiinni. Hinattiin korjaamolle. Ensi viikon aikana tulisi laittaa kuntoon. ´Vaihteisto on oireillut ennenkin mutta nut tuli totaalinen stoppi.
Minulla olisi -85 mallin 900i mistä olen aikonut huomenna ottaa laatikon pois. Ilmeisesti se sopii nykyiseen autoon? Kommentteja.
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3461
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Paikoilleen vaan. Tosin joudut rakentamaan kepin keskityksen -85:sta. Ko. keskityshässäkkä löytyy -85:ssa vaihdekepin etupuolelta ja -87:ssa laatikosta.

Ps. Eikös laatikkoa voinut vaihtaa ennen rikkoontumista ;)
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

suorsa kirjoitti:
Ps. Eikös laatikkoa voinut vaihtaa ennen rikkoontumista ;)
Niinpä. olisi saanut korjattua senkin tarpeen tullen. Nyt voi olla aika heikkoa enään kun sisuskalut solmussa :?:
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Turbo900
"Saabisti"
Viestit: 877
Liittynyt: La Loka 25, 2003 18:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Vaihteisto hajosi

Viesti Kirjoittaja Turbo900 »

Jukka kirjoitti:Tuntuu muillakin olevan vaihteisto-ongelmia, ei vain minulla. No tänään 900 OG -87 sanoi sopimuksen vaihteiden osalta irti. Onhan se jo 40 000 km huutanutkin. Ajelin lasten kanssa kun 5 vaihdetta pökkäsin pesään kuului mahtavaa vaihteistosta mahtavaa murinaa ja etepyörät meinasivat hirttää kiinni. Äkkiä kytkin pohjaan ja tien sivuun. Auto kyllä lähti liikkeelle 1 vaihteella mutta heti perään meinasi hirttää kiinni. Hinattiin korjaamolle. Ensi viikon aikana tulisi laittaa kuntoon. ´Vaihteisto on oireillut ennenkin mutta nut tuli totaalinen stoppi.
Minulla olisi -85 mallin 900i mistä olen aikonut huomenna ottaa laatikon pois. Ilmeisesti se sopii nykyiseen autoon? Kommentteja.
Jes. Tuttu tunne :D
Itsekkin ajelin lootalla niin pitkään kuin "uskalsi ajaa".
Lopputulos -> Ei meinannu saada edes hinausautokuski pois autoa tienvarresta,kun oli niin jumissa loota ettei rattaat liikahtanutkaan :lol:
Nykyisin tulee tarkistettua lähes päivittäin lootaöljyt ja muutenkin suhtaudun varovaisemmin.
Jukka
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Su Touko 16, 2004 22:06

Viesti Kirjoittaja Jukka »

MIkähän siinä on kun tulee siirrettyä kaikkea mahdollisimman pitkälle. No tästäpähän taas oppii jotain. Tuo keskitys-systeemi on vähän epäselvä. Eli onko kysessä monimutkainen rakennelma? Itse olen ymmärtänyt että vaihdelaatikon takaosassa siinä mistä vaihteensiirtotanko menee sisään laatikkoon on Saabin omalle erikoistyökalulle tila millä säädetään tankon pituus oikeaksi onko näin?
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Jukka kirjoitti:MIkähän siinä on kun tulee siirrettyä kaikkea mahdollisimman pitkälle. No tästäpähän taas oppii jotain. Tuo keskitys-systeemi on vähän epäselvä. Eli onko kysessä monimutkainen rakennelma? Itse olen ymmärtänyt että vaihdelaatikon takaosassa siinä mistä vaihteensiirtotanko menee sisään laatikkoon on Saabin omalle erikoistyökalulle tila millä säädetään tankon pituus oikeaksi onko näin?
Se keskitys systeemi toimii siten että siinä vaihteiden siirtotangossa on semmonen neliskanttisen mallinen metalli osa, ja korissa on kiinni semmoinen pellistä taitettu kehä vaihdetangon ympärillä. Siinä on muoviset palat, ja jousilla liitetty alapäistä toisiinsa.
Ja keppiä kun kääntää sivusuunnassa, levittyy ne muovit etäämmälle toisistaan ja jousiin tulee kuormaa. Ja kun kepitä päästää, niin jouset vetää muoviosia takasin, ja näin keppi keskityy. huomattavasti yksinkertaisempi, miltä näin kuulostaa.

Tiedä tajusiko tuosta mitään mutta yritys oli kova :lol:
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Jukka
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Su Touko 16, 2004 22:06

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Tämä selvä. Kun purkasin -85 mallisen vaihdekeppi-virtalukkoasetelman niin siinähän se on tangon ympärillä. Kiitos avusta!
Jukka
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Su Touko 16, 2004 22:06

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Eilen sain autoni korjauksesta. Näytti tässä pari vuotta vanhemmassa vaihteistossa olevan erikokoiset maljat. No ajattelin että otanpa vanhemmasta vetoakselista sisäpäät. Eivätpä sopineet. Vaihdettiin koko vetoakselit. Enpä enää ihmettele kun "kaikki" vaihtavat maljat laatikosta toiseen. Itselläni ne olivat jo kuluneet. Nyt vaihteisto toimii kuin unelma jos vanhaan vertaa. Ei vinkunaa viitos vaihteella. Poissa on myös tärinä jota esiintyi 100 km tuntinopeudella ja siitä ylöspäin. Vaihteistoöljy on 75-90 W. Ilmeisesti tämä on sopivaa. Vielä täytyy rakentaa keskitys vaihdekepille vanhemmasta mallista.
Lukittu