Pyyhkimien irrotus
-
- "Turbo"
- Viestit: 229
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Pyyhkimien irrotus
Auttakee nyt...Miten saan 99:stä pyyhkimet irti, eli maalausta varten olisi tarkoitus irrottaa ne.
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
http://www.saab99rallye.net
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2079
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Pyyhkimien irrotus
pyyhkijän varret lähtee kun otat mutterit aurki,ruosteen irroitinta pooreihin ja varovaista nitkuttelua/heiluttelua varresta.
paras konsti on hommata oikeanlainen ulosvedin niin lähtee varmasti ehjänä irti.
paras konsti on hommata oikeanlainen ulosvedin niin lähtee varmasti ehjänä irti.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Pyyhkimien irrotus
Ei ole 99:ssä muttereita, vaan siellä varren alla on pieni kynsi joka pitää varren kiinni akselin booreissa. yleensä kyllä varsi on jämähtänyt booreihin melko tiukkaan, joten ei lähde herkästi pelkästään kynttä vääntämällä.
Akseli on melko ohut, ja sen yläpäässä on kuppi jossa ulkopinnalla ne boorit. Akselin menee kupin sisään ja irrotusyrityksessä on helppo saada kuppi vääntymään vinoon, ja lopulta irti.
Siisteimmin ehkä saisi irti jos poraisi reiän varren pään pintaan niin että pääsisi ulosvetimellä painamaan kupin/akselin päätä vasten.
Yleensähän vivusto jäykistyy voitelun puutteessa noista akselien läpivienneistä niin, ettei moottori jaksa liikuttaa pyyhkijöitä. Rakenteesta johtuen voitelun lisääminen on hankalaa, ja varsien jämähtämisestä johtuen ehjänä purkaminen herkistelyä varten samoin.
Ennakoivana huoltona olisi kai hyvä säännöllisesti irrottaa varret, voidella akselit ja boorit.
Akseli on melko ohut, ja sen yläpäässä on kuppi jossa ulkopinnalla ne boorit. Akselin menee kupin sisään ja irrotusyrityksessä on helppo saada kuppi vääntymään vinoon, ja lopulta irti.
Siisteimmin ehkä saisi irti jos poraisi reiän varren pään pintaan niin että pääsisi ulosvetimellä painamaan kupin/akselin päätä vasten.
Yleensähän vivusto jäykistyy voitelun puutteessa noista akselien läpivienneistä niin, ettei moottori jaksa liikuttaa pyyhkijöitä. Rakenteesta johtuen voitelun lisääminen on hankalaa, ja varsien jämähtämisestä johtuen ehjänä purkaminen herkistelyä varten samoin.
Ennakoivana huoltona olisi kai hyvä säännöllisesti irrottaa varret, voidella akselit ja boorit.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Pyyhkimien irrotus
Muistelisin, että omasta 99:stä ennen maalausta ne irtosi vasaralla kopauttamalla akselia kohti. Ei kestä kuitenkaan olan takaa vetää, kun muuten menee akselit konehuoneeseen
Hapettumaa kuitenkin kupissa ja booreissa oli, kun jotain kevytmetallivalua tuo kuppi on.

Hapettumaa kuitenkin kupissa ja booreissa oli, kun jotain kevytmetallivalua tuo kuppi on.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001