9-3 lämppäriongelma
9-3 lämppäriongelma
Ensimmäiset oireet tuossa jokin viikko sitten, tein jarruremonttia ja yhtääkkiä lähti puhallin pyörimään ja rupesi sisäventtiileistä tulemaan ilmaa. Pistin käymään ja koitin säätää acc paneelista tuota nopeutta, mutta ei vaikutusta nopeuteen vaikka pisti puhaltamaan täysillä. Puhalsi niin kauan kun otti akusta johdon irti. Sen jälkeen toimi taas normaalisti.
Tänään kun sammutin auton niin jäi puhallin päälle, pistin uudestaan käymään eikä vaikuttanut vaikka sääti nopeutta acc paneelista. Taas akkupiuhan irroitus vasta lopetti ongelman.
Mistäköhän voisi lähteä selvittämään tuota?
edit: Tutkin tosa senverta, niin eise rupea enää lainkaan toimimaan kunnolla. Ei muuta puhallinnopeutta lainkaan enää ja jää jokakerta puhaltamaan kun sammuttaa virrat. Riittää näköjään, että irroittaa tuon acc puhaltimen sulakkeen vaan niin loppuu eikä lähde uudestaan ennenkuin pistää virrat päälle.
Koitin myös toista ACC käyttöyksikköä, sama ongelma.
Haullakin löytyi asiasta tietoa, mahtaako olla sama ongelma, kun muillakin on ollut että tuo "Säätölaite" osanro: 5045158 on rikki?
Tänään kun sammutin auton niin jäi puhallin päälle, pistin uudestaan käymään eikä vaikuttanut vaikka sääti nopeutta acc paneelista. Taas akkupiuhan irroitus vasta lopetti ongelman.
Mistäköhän voisi lähteä selvittämään tuota?
edit: Tutkin tosa senverta, niin eise rupea enää lainkaan toimimaan kunnolla. Ei muuta puhallinnopeutta lainkaan enää ja jää jokakerta puhaltamaan kun sammuttaa virrat. Riittää näköjään, että irroittaa tuon acc puhaltimen sulakkeen vaan niin loppuu eikä lähde uudestaan ennenkuin pistää virrat päälle.
Koitin myös toista ACC käyttöyksikköä, sama ongelma.
Haullakin löytyi asiasta tietoa, mahtaako olla sama ongelma, kun muillakin on ollut että tuo "Säätölaite" osanro: 5045158 on rikki?
900i -86 (KA), 900 Turbo -80 (MR), 96 GL Super -79 (MR), 99 LEA -73 (MR), 96 -73 (PR), 96 -65 (PR), 96 -63 (MR), Volvo S90 T8 -18 (KA)
#2819
#2819
-
- "Kaasari"
- Viestit: 16
- Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 11:33
- Paikkakunta: Vaala
Re: 9-3 lämppäriongelma
Annoit omaan kysymykseesi todennäköisesti oikean vastauksen... Kysyin muutama vko. sitten ko. osan hintaa marmoritiskiltä oli vähän alle 100e. Kannattaa varmaan ensin koittaa ehjän auton säädintä, jos sellainen on vain suinkin mahdollista...
Re: 9-3 lämppäriongelma
Hain uuden potikan hintaan 91e ja ainakin toistaiseksi rupesi toimimaan...
900i -86 (KA), 900 Turbo -80 (MR), 96 GL Super -79 (MR), 99 LEA -73 (MR), 96 -73 (PR), 96 -65 (PR), 96 -63 (MR), Volvo S90 T8 -18 (KA)
#2819
#2819
Re: 9-3 lämppäriongelma
Tänään autoa tankatessa ihmettelin autosta kuuluvaa puhaltimen ääntä. Virta-avain oli taskussa ja puhallin puhalsi automaattisesti. Käynnistin ja sammutin ja ei vaikutusta. Napeista ei tapahdu muuta kuin symbolit näytössä vaihtuu. Kalibrointia ei huolinut ollenkaan. Sulakerasia auki ja Acc 30A-sulake irti. Auto lämpimään parkkihalliin tunniksi ja sulake kiinni, niin ei enää itsestään puhaltanut. Auto käyntiin ja kalibrointi, joka ei näyttänyt virheitä.
Tästä vanhasta ketjusta löysin saman vian, joka johtui potikasta. Osaako joku selittää missä päin tuo mystinen potikka sijaitsee. Mulla on sieltä akvaarion kärsästä tiputellut jäähdytysnesteitä aina kun auto on piuhassa. Voiko olla yhteyttä asioilla, jos se potikka sijaitsee akvaariossa ja saanut kosteutta?
Jos jollain on Windows 7 sopiva Wis, niin ilmoittele YV:nä. Itsellä on Xp:hen ja ei toimi seiskassa. En tosin Xp saa esiin kuin yksittäisiä kuvia ja tekstinpätkiä sieltä täältä.
Tästä vanhasta ketjusta löysin saman vian, joka johtui potikasta. Osaako joku selittää missä päin tuo mystinen potikka sijaitsee. Mulla on sieltä akvaarion kärsästä tiputellut jäähdytysnesteitä aina kun auto on piuhassa. Voiko olla yhteyttä asioilla, jos se potikka sijaitsee akvaariossa ja saanut kosteutta?
Jos jollain on Windows 7 sopiva Wis, niin ilmoittele YV:nä. Itsellä on Xp:hen ja ei toimi seiskassa. En tosin Xp saa esiin kuin yksittäisiä kuvia ja tekstinpätkiä sieltä täältä.
Viimeksi muokannut Lilsu, La Maalis 02, 2013 16:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 2.0t 2001
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
Re: 9-3 lämppäriongelma
Automaatti-ilmastoinnin jääminen puhaltamaan johtuu yleensä hajonneesta säätöyksiköstä ja tarkemmin sanottuna transistorin (FET) hajoamisesta.
Säätöyksikkö löytyy oikean keskikonsolin oikealta puolelta jalkatilasta, sen pääsee näkemään kun irroittaa mustan pyörehkön muovimöykyn sieltä jalkatilasta ja irroittamiseen joutuu purkamaan hansikaslokeron ja keskikonsolin sivupaneelin.
Säätöyksikkö on melko helposti purettavissa ja FET:in vaihtaminen ei ole mikään kauhean hankala juotosoperaatio, uusi fetti ja lämmönsiirtotahna maksavat muistaakseni alle kympin Partcossa.
Hakemalla löytää lisää tietoa aiheesta...
Säätöyksikkö löytyy oikean keskikonsolin oikealta puolelta jalkatilasta, sen pääsee näkemään kun irroittaa mustan pyörehkön muovimöykyn sieltä jalkatilasta ja irroittamiseen joutuu purkamaan hansikaslokeron ja keskikonsolin sivupaneelin.
Säätöyksikkö on melko helposti purettavissa ja FET:in vaihtaminen ei ole mikään kauhean hankala juotosoperaatio, uusi fetti ja lämmönsiirtotahna maksavat muistaakseni alle kympin Partcossa.
Hakemalla löytää lisää tietoa aiheesta...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: 9-3 lämppäriongelma
Mikä osa pitää tarkalleen ottaen tilata. Onko jotain osanumeroa tiedossa?
Riittääköhän Saabin aut.ilmastoinnin säätöyksikön fetti tiedoksi?
Riittääköhän Saabin aut.ilmastoinnin säätöyksikön fetti tiedoksi?
9-3 2.0t 2001
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
Re: 9-3 lämppäriongelma
Kuten sanoin, haulla löytyy aiheesta lisää:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=8802
IRFP054 tai IRFP064 sopivat, jälkimmäinen taisi kestää hieman isompia virtoja.
Fetin lisäksi tarvitset piitahnaa, verikkaisin että jos tuon asentaa ilman tahnaa, niin uusikin fetti kärähtää ennen aikojaan.
Partcosta tilatessa tulee vaan aika paljon kuluja komponentin hintaan, paikan päältä hakiessa taas selviää halvalla.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=8802
IRFP054 tai IRFP064 sopivat, jälkimmäinen taisi kestää hieman isompia virtoja.
Fetin lisäksi tarvitset piitahnaa, verikkaisin että jos tuon asentaa ilman tahnaa, niin uusikin fetti kärähtää ennen aikojaan.
Partcosta tilatessa tulee vaan aika paljon kuluja komponentin hintaan, paikan päältä hakiessa taas selviää halvalla.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: 9-3 lämppäriongelma
Jos ei ole ääretön kiire ja Partco on kaukana (tai ei tuttuja lähistöllä), niin kaukoidästä saa halvalla:
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from= ... tpos&gbr=1
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from= ... tpos&gbr=1
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: 9-3 lämppäriongelma
Tolla lähtee homma käyntiin. Kuvassa myös varalle tilattu fet.
Hyviä ohjeita on kuvien kera foorumilla, mutta en silti epäile kysyä jos tarvii.
Hyviä ohjeita on kuvien kera foorumilla, mutta en silti epäile kysyä jos tarvii.
9-3 2.0t 2001
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
Re: 9-3 lämppäriongelma
Veikkaan samaa. Kun korjasin omaani ton niin testasin ensin ilman kuorta. Se fetti lämpiää ihan pikavauhtia pienelläkin puhallinnopeudella, jotta kunnollinen jäähdytys on tarpeen. Piitahnan kanssa kasasin sen ilman kiirettä ja ainaskin toistaseksi korjaus on pitänyt...ippe kirjoitti: Fetin lisäksi tarvitset piitahnaa, verikkaisin että jos tuon asentaa ilman tahnaa, niin uusikin fetti kärähtää ennen aikojaan.
Re: 9-3 lämppäriongelma
Nyt on esteitä purettu Acc-säätimen tieltä. Tossa on mötikkä kädessä. Aika kuivaa on tuo tahna siinä pinnassa.
Ekaa kertaa purin ja pähkäilin Wis:n vajaiden ohjeiden kera. Seuraavalla kerralla jo varmaan sujuu paremmin .
Tuosta säätimestä sukeltaa tuo johto johonkin, niin mikä noista on se liitin, joka piti irrottaa, jotta saa säätimen korjaukseen?
Tossako näkyisi paremmin? Ei viitsisi tässä vaiheessa luovuttaa enää.
Ei kai mitään enää pidä purkaa?
Ekaa kertaa purin ja pähkäilin Wis:n vajaiden ohjeiden kera. Seuraavalla kerralla jo varmaan sujuu paremmin .
Tuosta säätimestä sukeltaa tuo johto johonkin, niin mikä noista on se liitin, joka piti irrottaa, jotta saa säätimen korjaukseen?
Tossako näkyisi paremmin? Ei viitsisi tässä vaiheessa luovuttaa enää.
Ei kai mitään enää pidä purkaa?
9-3 2.0t 2001
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
Re: 9-3 lämppäriongelma
Koita seurata johtoa vähän matkaa. NG900:ssa tais olla se liitin siinä suht yläpuolella tommosen alimmassa kuvassa näkyvän muovin takana aika ikävässä paikassa, mutta sain sen lukituksen ropaamalla lopulta auki.
Re: 9-3 lämppäriongelma
Samaa tossa mietin ja Wis kuvan mukaan liitin olisi noilla main. On se johto vaan jännästi vedetty. Ensin katoaa muovitettuna jonnekin ja sitten ilmestyy teipattuna toiselta suunnalta Hyvä että itse on parimetrinen, niin nämä hommat helpottuu entisestään
Päivitys: Kävinpä tutkailemassa tuota liitintä ja näkyvän puolen johdot lähdön jälkeen haaraantuvat ja menevät kuskin suuntaan. Eli tuo fetin johto pitäisi saada irrotettua tosta takapuolelta...WTF. Sinne ei mahdu edes sormet taakse. Saakohan ton liittimen vedettyä tosta telineestä läpi tai koko telineen irrotettua?
Päivitys2. Taas tuli hetki oltua jalkatilassa ja purettua pari liitintelinettä. Kuvia otin eri kulmista ja varmistui, että fetin piuha menee tuon ympyröidyn liittimen pimeälle puolelle. Kai se sitten irtoaa joskus.
Päivitys3. Tossa on toi liitin sivusta. Säätimen johto on se musta.
Lähikuva liittimen edestä.
Tollanen liitin siellä takana jumittaa.
Nyt on -20c, joten ei paljoa viitsi väännellä muoviosia eikä johtoja.
Saakohan ton vedettyä tosta läpi vai taikurin sormilla irrottaa tuolta takaa?
VOITTO!
Liittimen ylä- ja alapuolella olevista ympyröidyistä kohdista puristamalla saa työnnettyä sen irti kehikosta.
Tossa irrotettuna.
Tulee ulos kun vetää säätöyksikön yläkautta ja säätöyksikkö perässä.
Mitenkä tuo säätöyksikkö puretaan rikkomatta ylimääräisiä?
Pohjassa on torx-ruuvi, tarviiko sitä kääntää?
Päivitys: Kävinpä tutkailemassa tuota liitintä ja näkyvän puolen johdot lähdön jälkeen haaraantuvat ja menevät kuskin suuntaan. Eli tuo fetin johto pitäisi saada irrotettua tosta takapuolelta...WTF. Sinne ei mahdu edes sormet taakse. Saakohan ton liittimen vedettyä tosta telineestä läpi tai koko telineen irrotettua?
Päivitys2. Taas tuli hetki oltua jalkatilassa ja purettua pari liitintelinettä. Kuvia otin eri kulmista ja varmistui, että fetin piuha menee tuon ympyröidyn liittimen pimeälle puolelle. Kai se sitten irtoaa joskus.
Päivitys3. Tossa on toi liitin sivusta. Säätimen johto on se musta.
Lähikuva liittimen edestä.
Tollanen liitin siellä takana jumittaa.
Nyt on -20c, joten ei paljoa viitsi väännellä muoviosia eikä johtoja.
Saakohan ton vedettyä tosta läpi vai taikurin sormilla irrottaa tuolta takaa?
VOITTO!
Liittimen ylä- ja alapuolella olevista ympyröidyistä kohdista puristamalla saa työnnettyä sen irti kehikosta.
Tossa irrotettuna.
Tulee ulos kun vetää säätöyksikön yläkautta ja säätöyksikkö perässä.
Mitenkä tuo säätöyksikkö puretaan rikkomatta ylimääräisiä?
Pohjassa on torx-ruuvi, tarviiko sitä kääntää?
9-3 2.0t 2001
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
Re: 9-3 lämppäriongelma
Teen joutessani korjauskertomuksen, kunhan saan ensin säätimen avattua ja korjattua.
Päivitys.
Säätöyksikkö on auki. Kuuluuhan fetin jalan ja tuon punaisen komponentin olla yhteydessä? Aika pieni väli siihen tosin muuten jäisi.
HUOMIO!
Taannoin ihmettelin auton tyhjäkäynnillä selkeästi kuuluvaa raksahdusta/naksahdusta hantin puolen jalkatilan suunnalta. Ääni toistui muutaman sekunnin välein säännöllisesti. Nyt kun puhaltimen säätöyksikkö on pöydällä, niin ääntä ei kuulu tyhjäkäynnillä. Lieneekö alkavia antautumisen oireita? Oli pakko käyttää konetta hetken ajan, kun on viikon verran maannut paikallaan.
Nyt on fetti vaihdettu säätimeen. Säädin ruuvattu kiinni ja ilmastointi kalibroitu. Ainut huono puoli on, että puhallin ei pihahdakkaan. Tuttu naksutus sentään kuuluu säätimestä. Piirilevy oli pitkälti ruskean nesteen tahrima. Huomenna tilaan uuden.
Onko kellään irrallisena varmasti ehjää säätöyksikköä PKS-alueella kokeilua varten?
Laita YV:tä.
Päivitys.
Säätöyksikkö on auki. Kuuluuhan fetin jalan ja tuon punaisen komponentin olla yhteydessä? Aika pieni väli siihen tosin muuten jäisi.
HUOMIO!
Taannoin ihmettelin auton tyhjäkäynnillä selkeästi kuuluvaa raksahdusta/naksahdusta hantin puolen jalkatilan suunnalta. Ääni toistui muutaman sekunnin välein säännöllisesti. Nyt kun puhaltimen säätöyksikkö on pöydällä, niin ääntä ei kuulu tyhjäkäynnillä. Lieneekö alkavia antautumisen oireita? Oli pakko käyttää konetta hetken ajan, kun on viikon verran maannut paikallaan.
Nyt on fetti vaihdettu säätimeen. Säädin ruuvattu kiinni ja ilmastointi kalibroitu. Ainut huono puoli on, että puhallin ei pihahdakkaan. Tuttu naksutus sentään kuuluu säätimestä. Piirilevy oli pitkälti ruskean nesteen tahrima. Huomenna tilaan uuden.
Onko kellään irrallisena varmasti ehjää säätöyksikköä PKS-alueella kokeilua varten?
Laita YV:tä.
Viimeksi muokannut Lilsu, To Maalis 21, 2013 21:50. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
9-3 2.0t 2001
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex