Pyyhkijät toimim. moottori puhd. ja jaksorele vaihtamalla !

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Riksa08
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ma Kesä 14, 2004 09:06
Paikkakunta: ESPOO

Pyyhkijät toimim. moottori puhd. ja jaksorele vaihtamalla !

Viesti Kirjoittaja Riksa08 »

Tiedoksi kiinnostuneille, pyyhkijät tulivat kuntoon kun puhdistin moottorin sisällä olevat liitokset sekä vaihdoin jaksoreleen. Pikku ongelma on edelleen se, että tihku sekä automaatiinen pyyhkäsy pissapoikaa käytettäessä toimii vain noin 5 min kerrallaan. Liekö johtuvan väärästä releestä kun on tuo 900 rele kiinni ?

-------------------------------------------------------------------------------


Suurempia operaatioita odotellessa vois korjata pyyhkimien toiminnan. Ongelmana kun on: tihku=1 asento ja muutenkin pysähtyy mihin kohtaan sattuu (on muuten yllättävän v-mäistä).

Mahtaakohan olla jaksoreleeessä vika ?
Missä tuo kyseinen värkki sijaitsee ? esim. pyyhkijöiden koneeseen nähden ?

Motonetissä maksaa noin 20 € joten jos sillä selvii ni käyn heti hakee...
Kiiokset jeesistä jo tos edellisessä aiheessa :D
Viimeksi muokannut Riksa08, Pe Heinä 02, 2004 09:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Jaksorele on sulaketaulussa hanskalokeron takana.

Releiden sijainti on selitetty hanskalokeron kannessa olevassa tarrassa. Tuossa kuvassa jaksorele on takimmassa rivissä vasemmalla:
http://www.uusikaupunki.fi/~savirtan/Sa ... aintr5.jpg

Hanskalokeron irrotusohjeet
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 4432#44432
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Riksa08
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ma Kesä 14, 2004 09:06
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja Riksa08 »

Mimmi kirjoitti:Jos pyyhkijät pysähtyvät mihin sattuu, on moottorin "palautuspiirissä" vikaa. En usko tihkurelen vaihdon auttavan asiaa.
OK, elikkä ainoo vaihtoehto on vaihtaa koko moottori ? (pitihän se arvata) :(
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tarkista että pyyhkijämoottorille tulee jatkuva jännite.

Palautuuko ne pyyhkijät jos laitat vivun nolla-asentoon kesken pyyhkäisyn sen jälkeen kun pyyhkijät on olleet pyyhkimässä jatkuvasti I- tai II-asennossa?

Jos pysähtelee aina mihin sattuu ja jatkuva jännite tulee moottorin liittimelle asti, moottorin sisällä olevissa asentokontakteissa voi olla likaa, mistä selviää putsaamalla.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Riksa08
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ma Kesä 14, 2004 09:06
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja Riksa08 »

jus kirjoitti:Tarkista että pyyhkijämoottorille tulee jatkuva jännite.

Palautuuko ne pyyhkijät jos laitat vivun nolla-asentoon kesken pyyhkäisyn sen jälkeen kun pyyhkijät on olleet pyyhkimässä jatkuvasti I- tai II-asennossa?

Jos pysähtelee aina mihin sattuu ja jatkuva jännite tulee moottorin liittimelle asti, moottorin sisällä olevissa asentokontakteissa voi olla likaa, mistä selviää putsaamalla.
Nyt tuli hyvää faktaa ja valoa tunnelin päähän KIITOS ! Ja ei muuuta kun fiksaamaan.
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

Riksa08 kirjoitti:
Nyt tuli hyvää faktaa ja valoa tunnelin päähän KIITOS ! Ja ei muuuta kun fiksaamaan.
kerroppa sitten auttoiko ??
isän tonnarissa ois samaa vikaa
Riksa08
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ma Kesä 14, 2004 09:06
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja Riksa08 »

kerroppa sitten auttoiko ??
isän tonnarissa ois samaa vikaa[/quote]

Jumankauta ku oli niin piukkaan pakattu, ettei millään jaksanu irrottaa kaikkia vaadittavia osia, joten jäi "korjaus" puolitiehen. Mutta jossain vaiheessa olis tarkotus vaihtaa/liimata tuulilasi, joten samalla kokeilen tuotakin uudemman kerran.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tuulilasin irrotus ei auta pyyhkijämoottorin irrottamista yhtään.
Pyyhkijämoottoria irrottaessa ei taida tarvita kajota niihin vivuston pallonivel-liitoksiin, saattavat olla tiukassa. Riittänee, että irrottaa lyhyen vivun, joka on ruuvilla moottorin akselin päässä. Itse moottorin pujottelu ulos sieltä välistä saattaa onnistua irrottamatta asennuskonsolia, joka on oikeanpuoleisen pyyhkijän kantaosan kanssa samaa rautaa.

http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... rts_88.gif

87-mallinen vivusto on muuten kaikinpuolin huonompi kuin -88, mutta moottorin kannake on helpompi irrottaa :-)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Riksa08
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ma Kesä 14, 2004 09:06
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja Riksa08 »

Okei okei, yritän järjestää iltasella muutaman tunnin ja "jatkaa" projektia ja tällä kertaa ilman asennuskaljoja. :wink:


[quote="jus"]Tuulilasin irrotus ei auta pyyhkijämoottorin irrottamista yhtään.
Riksa08
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ma Kesä 14, 2004 09:06
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja Riksa08 »

Oikeassa olit "jus" homma onnistu lopulta hyvin helposti. Ainoa erikoisuus oli koneen liittimet, aika erikoiset vimpaimat :lol: Lppputulos vaan oli täysin syvältä, eli eipä toimi pyyhkimet oikein vieläkään. Muutosta oli sen verran että tihku toimi hetken aikaa :lol: , uutta relettä kehiin ja jos/kun ei auta uusi moottori kans.


Riksa08 kirjoitti:Okei okei, yritän järjestää iltasella muutaman tunnin ja "jatkaa" projektia ja tällä kertaa ilman asennuskaljoja. :wink:

jus kirjoitti:Tuulilasin irrotus ei auta pyyhkijämoottorin irrottamista yhtään.
Vastaa Viestiin