Kuuppa seisonnasta ajoon.
Kuuppa seisonnasta ajoon.
Onko kuupassa jotain normaalia enemmän paneutumista vaativia kohteita kun ottaa auton parin vuoden seisonnan jälkeen taas käyttöön? Eli tämä meidän perheen aarre, joka on pari viime vuotta seissyt lämpimässä tallissa olis tarkoitus taas kevään tullen herätellä naapurien kauhuksi ja omaksi iloksi pihaa koristamaan. Vuosimalli -76, rekisteröity 11/75 äiti osti aikoinaan uutena tämän yksilön ja ollut meillä siitä lähtien. Kaikki tehdyt huollot selvillä ja kaikki toimii. Vuoteen 2003 asti oli jatkuvassa käytössä, sen jälkeen ajettu vain kesäisin. 2006 syksyllä jäi lämpimään talliin odottamaan uusia tuulia.
96 - 76 MR
Re: Kuuppa seisonnasta ajoon.
Kytkin on ainakin 100% varmasti jumissa, sitä pääsee perinteisesti ainakin irrottelemaan. Bensatankin puhdistuskaan ei varmaan tekisi pahaa. uusi suodatin kannattaa vähintään pistää. Itellä meinas kone tykätä huonoa ku parin vuoden seisonnan jälkeen otti auton käyttöön. Onneks ei hajonnu ku bensapumppu. Eikä muidenkaan litkujen vaihto varmaan pahaa tekis.
Re: Kuuppa seisonnasta ajoon.
Mahtavaa että tällaisia arkistojen aarteita löytyy tallien kätköistä. Mie oon myös yrittäny pitää vaarin vanhaa kuuppaa kuosissa viimeiset 14 vuotta. Kyseessä on vuoden -76 topaasinkeltainen kumihuuli.
Tämä meikäläisen yksilö on seisonut pariin otteeseen vuosia, jonka jälkeen käynnistyksen kanssa on ollut hieman ongelmia, ehkä vanhan bensan vuoksi. Kytkimen jumitusta en ole omalla kohdalla havainnut. Nesteiden vaihto on varmasti ihan hyvä lähtökohta. Lisäksi kannattaa ruiskautella jotain voiteluainetta niveliin, saranoihin yms. mekanismeihin. Bensaletkut kannattaa tarkistaa ja melkeinpä heti uusia jos on vähänkin haperoa, varsinkin jos bensasuodattimen vaihtaa. Omasta kulkupelistä on joskus alkanu letku vuotamaan ihan omia aikojaan, vaikka päällepäin ei varsinaista vauriota näy. Tarkkaile siis moottoritilaa kun täräytät eka kertaa käyntiin.
Pahaa ei varmaan tekis tarkistaa venttiilien säätö. Vaikka säätö ei seisonnan aikana miksikään muutu, niin tuo V4 tuntuu olevan aika herkkä varsinkin pakoventtiilien osalta. Omasta saa ainakin olla muutaman tonnin välein ruuvaamassa.
Tämän suuremmin en osaa tässä asiassa auttaa. Yleensä olen selvinnyt kevään liikkeellelähdöstä ilman sen suurempia taikoja.
Tämä meikäläisen yksilö on seisonut pariin otteeseen vuosia, jonka jälkeen käynnistyksen kanssa on ollut hieman ongelmia, ehkä vanhan bensan vuoksi. Kytkimen jumitusta en ole omalla kohdalla havainnut. Nesteiden vaihto on varmasti ihan hyvä lähtökohta. Lisäksi kannattaa ruiskautella jotain voiteluainetta niveliin, saranoihin yms. mekanismeihin. Bensaletkut kannattaa tarkistaa ja melkeinpä heti uusia jos on vähänkin haperoa, varsinkin jos bensasuodattimen vaihtaa. Omasta kulkupelistä on joskus alkanu letku vuotamaan ihan omia aikojaan, vaikka päällepäin ei varsinaista vauriota näy. Tarkkaile siis moottoritilaa kun täräytät eka kertaa käyntiin.
Pahaa ei varmaan tekis tarkistaa venttiilien säätö. Vaikka säätö ei seisonnan aikana miksikään muutu, niin tuo V4 tuntuu olevan aika herkkä varsinkin pakoventtiilien osalta. Omasta saa ainakin olla muutaman tonnin välein ruuvaamassa.
Tämän suuremmin en osaa tässä asiassa auttaa. Yleensä olen selvinnyt kevään liikkeellelähdöstä ilman sen suurempia taikoja.
Heikki K
96L -76 "Topasgul"
900 T16 -92 "Blueone"
96L -76 "Topasgul"
900 T16 -92 "Blueone"
Re: Kuuppa seisonnasta ajoon.
ja jos heti ennen starttia tarkastaa venttiilinvälykset, on paikallaan tipauttaa hyvälaatuista moottoriöljyä keinuvipukoneistolle varmistaaksesi välitön voitelu ennen starttia.
pensapumpun kannenaukaisu ei olisi pahitteeksi sinne kerääntyvän skeidan vuoksi.
pensapumpun kannenaukaisu ei olisi pahitteeksi sinne kerääntyvän skeidan vuoksi.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Kuuppa seisonnasta ajoon.
Mikä välys imu/pako? Tällä yksilöllä seisonnan jälkeen käytiinlähtö-ongelmat hoitui, ainakin aikaisemmin sillä että kippas lusikallisen bensaa suoraan kaasariin. Tämähän on väriltää sininen, kertaalleen maalattu. Etulokarit on vaihdettu kun vanhat kävivät vilkkujen ympäriltä sen verran haperoiks. Onko Jyväskylän seudulla jollain korjaamolla kuuppatietäjää. Jos tulee jotain ylitsepääsemätöntä, sen tiedän että Petäjäveden esson korjaamolla nämä vanhemmat kapistukset hallitaan. Mutta mites tämä kaupungin tilanne?
96 - 76 MR
Re: Kuuppa seisonnasta ajoon.
0,3 ja 0,35 on toiminut.Kylmänä.
Käytännössä sama mitä kayttää,kunhan ei kanna,ne vaatii kuitenkin aika usein säätöä.
Käytännössä sama mitä kayttää,kunhan ei kanna,ne vaatii kuitenkin aika usein säätöä.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Re: Kuuppa seisonnasta ajoon.
Olen käyttänyt "nahkeaa" (tiukkaa) 0,40 mm välystä kummassakin, ei tarvi heti tarkastaa, paitsi tietysti uuden=korjatun moottorin koeajon jälkeen.Suppari kirjoitti:0,3 ja 0,35 on toiminut.Kylmänä.
Käytännössä sama mitä kayttää,kunhan ei kanna,ne vaatii kuitenkin aika usein säätöä.
Re: Kuuppa seisonnasta ajoon.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=10&t=78612
Laitoin vahigossa "uusi aihe" enkä "vastaa viestiin"
Laitoin vahigossa "uusi aihe" enkä "vastaa viestiin"
Re: Kuuppa seisonnasta ajoon.
Hyllyyn kannattaa ottaa varmuuden vuoksi kytkimen työsylinterin ja jarrupääsylinterin tiivistesarjat.
Nää on hyvä olla vaikkei auto olisikaan seissyt, ellei sitten juuri ole niitä joutunut porsimisen takia vaihtamaan
Kaasutinkaan tuskin tykkäis huonoa jos sen purkais, puhdistais ja kasais uusilla kamoilla.
Nää on hyvä olla vaikkei auto olisikaan seissyt, ellei sitten juuri ole niitä joutunut porsimisen takia vaihtamaan
Kaasutinkaan tuskin tykkäis huonoa jos sen purkais, puhdistais ja kasais uusilla kamoilla.