
Apuva
Apuva
hei kaikki tietävät kaverit mitäs nyt pitäis tehdä kun tuli ostettua bilteman PAISUNTASÄILIÖ aluksi kaikki toimi mutta huomasin että tuossa korkissa on reikä joka heittää kaikki mehut pihalle nyt tulppasin tuon reijän mutta tuntuu että paine kasvaa liian kovaksi. kun kokeilin vesi letkuja niin ovat aivan kivikovat. Orginaali paisari vaarmaan tulossa takaisin kun sellaisen haen jostain mutta on vaaraa että koko homma menee puihin jos niin kovat paineet vai kuuluuko niident olla niin kovat?
www.biltema.fi Tuotenro 33291

Re: Apuva
Alkuperäisessä paisuntasäiliön korkissa on paineventtiili, joka on tarkoitettu päästämään läpi jos paine ylittää ~0,9 - 1,2 bar.
Jäähdytysjärjestelmän kuuluukin olla paineistettu, paineen alaisena jäähdytysnesteen kiehumispiste nousee moottorin normaalin toimintalämpötilan yläpuolelle.
Minkälainen tuo Bilteman purkin korkin reikä on, täysin avoin?
Jos laitat reiän täysin umpeen, paineet voi nousta liian kovaksi ja heikoin letku poksahtaa. Aukinaisella korkilla taas kovassa kuormituksessa lämpötilan noustessa tarpeeksi jäähdytysneste alkaa kiehua ja tulee yli -> puutteellinen jäähdytys -> kannentiivistevaurio tms.
Jos kannentiiviste meni jo, paineet sylintereistä päätyvät jäähdytysjärjestelmään, ja silloin ei jäädytysnesteet pysy enää millään säiliöllä tai korkilla, jostain korkkaa.
Vieläkö on öljyt puhtaat?
Jäähdytysjärjestelmän kuuluukin olla paineistettu, paineen alaisena jäähdytysnesteen kiehumispiste nousee moottorin normaalin toimintalämpötilan yläpuolelle.
Minkälainen tuo Bilteman purkin korkin reikä on, täysin avoin?
Jos laitat reiän täysin umpeen, paineet voi nousta liian kovaksi ja heikoin letku poksahtaa. Aukinaisella korkilla taas kovassa kuormituksessa lämpötilan noustessa tarpeeksi jäähdytysneste alkaa kiehua ja tulee yli -> puutteellinen jäähdytys -> kannentiivistevaurio tms.
Jos kannentiiviste meni jo, paineet sylintereistä päätyvät jäähdytysjärjestelmään, ja silloin ei jäädytysnesteet pysy enää millään säiliöllä tai korkilla, jostain korkkaa.
Vieläkö on öljyt puhtaat?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Apuva
joo öljyt ovat ihan priimat juuri vaihdetut. nyt on reikä kokonaan ummessa ja korkki hitusen löysällä melkeen kiini ja nyt on vedet pysyny ainakin tänään hyvin sisällä.Mutta taitaa tuo kansipahvi olla kohta entinen kun savuttaa tyhjä käynillä huomattavasti???
Re: Apuva
Eiks se jotenkin näin mene päästöjä tarkastellessa:
- Musta savu: polttoainetta liikaa (esim. IMM)
- Sininen savu: öljyä palaa (esim. männänrenkaat, venttiiliohjainten suojakumit)
- Valkoinen savu: jäähdytysnestettä palotilassa (esim. kannentiiviste)
- Valkoinen höyry: vesihöyryä varsinkin kylmänä normaalia
- Punaista savua: vikaa silmissä, pikkujouluaika?, ei kannata ajaa...
- Musta savu: polttoainetta liikaa (esim. IMM)
- Sininen savu: öljyä palaa (esim. männänrenkaat, venttiiliohjainten suojakumit)
- Valkoinen savu: jäähdytysnestettä palotilassa (esim. kannentiiviste)
- Valkoinen höyry: vesihöyryä varsinkin kylmänä normaalia
- Punaista savua: vikaa silmissä, pikkujouluaika?, ei kannata ajaa...
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
#2545
Re: Apuva
Morjens taas kerran.
Eli ei liity ihan alkuperäseen paisuntasäiliökeskusteluun, mutta sinne päin kuitenkin.
Eli päivän epistola alkoi 1-2 kuukautta sitten, kun pitkän tyhjäkäynnin jälkeen tonnari (vm. 94 CS LPT, ilmastoitu) oli hävittänyt jäähdytinnesteet jonnekin.
Lisäsimme nesteitä siinä toivossa, että jos se kannentiiviste ei olisi kerennyt palaa...
Auto on siitä lähtien vajuttanut nestettä tasaiseen tahtiin (omasta mielestä) ja muutama päivä sitten on alkanut käydä niin, että tyhjäkäynti käy välillä reippaasti alle 1000 kierroksessa.
Tänään sitten mummolassa käydessä kävi niin, että menomatkalla (50 km, n. 5 astetta pakkasen puolella) auto toimi ihan normaalisti. Auto seisoi yli pari tuntia pihassa kunnes lähdin kotimatkalle.
Tällöin huomasin, että lämpötilamittari nousi alle parin kilometrin ajon jälkeen melkein punaiselle ja oli siellä jonkun aikaa. Kokeilin ilmastointia pistää HI-asennolle, mutta työnsi kuitenkin vain kylmää ilmaa. Sitten lämpötilamittarin viisari laski melkein minimiin ja tällöin ilmastointi alkoi työntää lämmintä ilmaa...
Tätä kesti muutaman sekunnin, jonka jälkeen mittarin viisari alkoi menemään taas lähelle punarajaa ja lämmin ilma vaihtui kylmäksi.
Tätä jatkui sitten koko 50km matkan ajan ja lämmöt seilasivat laidasta laitaan ja risteykseen pysähtyessä tyhjäkäynti kävi taas alle tonnissa ja auto kävi huonosti sekä omasta mielestä savutti tavallista kovemmin. Kotiin päästyäni huomasin jonkun aikaa autoa tarkasteltuani, että pakokaasu oli erittäin kostean oloista ja auto meinasi hyytyä.
Lisäsimme jäähdytinnestettä, jota ei mennyt oikeastaan ollenkaan lisää...
Mitenkäs on, taitaa olla ainakin kannentiiviste mennyt? Varmaan pahimmassa tapauksessa kansi haljennut?
Eli ei liity ihan alkuperäseen paisuntasäiliökeskusteluun, mutta sinne päin kuitenkin.

Eli päivän epistola alkoi 1-2 kuukautta sitten, kun pitkän tyhjäkäynnin jälkeen tonnari (vm. 94 CS LPT, ilmastoitu) oli hävittänyt jäähdytinnesteet jonnekin.
Lisäsimme nesteitä siinä toivossa, että jos se kannentiiviste ei olisi kerennyt palaa...
Auto on siitä lähtien vajuttanut nestettä tasaiseen tahtiin (omasta mielestä) ja muutama päivä sitten on alkanut käydä niin, että tyhjäkäynti käy välillä reippaasti alle 1000 kierroksessa.
Tänään sitten mummolassa käydessä kävi niin, että menomatkalla (50 km, n. 5 astetta pakkasen puolella) auto toimi ihan normaalisti. Auto seisoi yli pari tuntia pihassa kunnes lähdin kotimatkalle.
Tällöin huomasin, että lämpötilamittari nousi alle parin kilometrin ajon jälkeen melkein punaiselle ja oli siellä jonkun aikaa. Kokeilin ilmastointia pistää HI-asennolle, mutta työnsi kuitenkin vain kylmää ilmaa. Sitten lämpötilamittarin viisari laski melkein minimiin ja tällöin ilmastointi alkoi työntää lämmintä ilmaa...

Tätä kesti muutaman sekunnin, jonka jälkeen mittarin viisari alkoi menemään taas lähelle punarajaa ja lämmin ilma vaihtui kylmäksi.
Tätä jatkui sitten koko 50km matkan ajan ja lämmöt seilasivat laidasta laitaan ja risteykseen pysähtyessä tyhjäkäynti kävi taas alle tonnissa ja auto kävi huonosti sekä omasta mielestä savutti tavallista kovemmin. Kotiin päästyäni huomasin jonkun aikaa autoa tarkasteltuani, että pakokaasu oli erittäin kostean oloista ja auto meinasi hyytyä.
Lisäsimme jäähdytinnestettä, jota ei mennyt oikeastaan ollenkaan lisää...
Mitenkäs on, taitaa olla ainakin kannentiiviste mennyt? Varmaan pahimmassa tapauksessa kansi haljennut?

Re: Apuva
Termari ja kansipahvi vaihtoon.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Apuva
Joo, siltä alkaa itsestäkin tuntua. Jäähdytinnesteen paisuntasäiliöön on päässyt ilmeisesti jotain mustaa öljyä (moottoriöljyä?).
Minkähänlaista hintaa tulis tällaiselle paketille:
-Kannentiivisteen vaihto
-Termostaatin vaihto (jos viallinen)
-Jakoketjun ja siihen liittyvien hilppeiden vaihto
Minkähänlaista hintaa tulis tällaiselle paketille:
-Kannentiivisteen vaihto
-Termostaatin vaihto (jos viallinen)
-Jakoketjun ja siihen liittyvien hilppeiden vaihto
Re: Apuva
Jos jakopää ei ole äännellyt, niin löisin kyllä vanhalla kasaan.
Termostaatti taas kannattaa vaihtaa samalla, yhteensä yläpään tiivistesarja + termari saattais maksaa hiukan satasen pintaa.
Termostaatti taas kannattaa vaihtaa samalla, yhteensä yläpään tiivistesarja + termari saattais maksaa hiukan satasen pintaa.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
Re: Apuva
Kyllä tuo on omasta mielestä pitäny välillä jonkunlaista mekkalaa... Lähinnä kylmänä kylläkin. Miten pahaa ääntä se saa pitää normaalisti lämpimänä? Sen varmaan kuulee melko selvästi muun moottorin äänen yli, jos se on oikeasti menossa?
Ajattelin tuota vaihtoa lähinnä sen takia, kun autolla on kuitenkin ajettu se 250 000 km, niin voisi pikkuhiljaa olla aika vaihtaa?
Ajattelin tuota vaihtoa lähinnä sen takia, kun autolla on kuitenkin ajettu se 250 000 km, niin voisi pikkuhiljaa olla aika vaihtaa?
Re: Apuva
Ketjun kestoon en osaa sanoa mitään, mutta epäilisin että se kyllä kestää, vaikka hiukan ääntäisikin.
En ole kuullut yhtään tapausta että saapin ketju olisi katkennut, ja meidän isän vanhan tonnisen koneella ajettiin yli 400tkm ja ketjulle ei tehty mitään, hiukan se viimesellä sadallatuhannella rallatti (ei häiritsevästi, mutta tyhjäkäynnillä kuului), mutta en usko että saa noin vaan ajamalla katki, ellei äännä todella pahasti. Itsellä pyörii tuolla projektimyllyssä ties kuinkamonta sataatuhatta pyörinyt ketju, ja ihan surutta löin konetta rakentaessa paikalle.
(AINAHAN se tietysti on mahdollista että ketju napsahtaa, MUTTA myös se on mahdollista että uusi ketju on vaikkapa viallinen ja napsahtaa ekassa startissa poikki, tiedän yhden bemarin jossa näin kävi.)
En ole kuullut yhtään tapausta että saapin ketju olisi katkennut, ja meidän isän vanhan tonnisen koneella ajettiin yli 400tkm ja ketjulle ei tehty mitään, hiukan se viimesellä sadallatuhannella rallatti (ei häiritsevästi, mutta tyhjäkäynnillä kuului), mutta en usko että saa noin vaan ajamalla katki, ellei äännä todella pahasti. Itsellä pyörii tuolla projektimyllyssä ties kuinkamonta sataatuhatta pyörinyt ketju, ja ihan surutta löin konetta rakentaessa paikalle.
(AINAHAN se tietysti on mahdollista että ketju napsahtaa, MUTTA myös se on mahdollista että uusi ketju on vaikkapa viallinen ja napsahtaa ekassa startissa poikki, tiedän yhden bemarin jossa näin kävi.)
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
Re: Apuva
Niin, ainahan on mahdollisuus, että uusikin vehje laukeaa samantien ostaessa (itsellänihän lähti aikoinaan mopo heti ensimmäisenä päivänä takuuhuoltoon).
Pitää huomenna käydä paikallisella korjaamolla kyselemässä vähän hintoja. Itselläni kun ei ole paikkaa, aikaa eikä työkaluja kyseisten hommien tekoon.
Rahaakaan ei ole ylimääräistä ja pitäisi vielä stagetuttaakin tuo rolla.
Toisaalta ehkä hyväkin tehdä remppaa ja vähän tarkastella auton kuntoa, niin saattaa toimia stagen kanssa paremmin.
Asiassahan on jännää se, että auto meni katsastuksesta läpi heittämällä vähän päälle viikko sitten (mitä nyt vähän lediparkeista valittivat...
). Ja kyllä tiedän, että auton ei tarvitse olla virheetön, että läpäisee katsastuksen. Lähinnä vaan se kummastuttaa, että päästöt olivat hyvät... Joten ei ainakaan silloin ole mitään kovin vakavaa koneessa ollut?
Pitää huomenna käydä paikallisella korjaamolla kyselemässä vähän hintoja. Itselläni kun ei ole paikkaa, aikaa eikä työkaluja kyseisten hommien tekoon.

Rahaakaan ei ole ylimääräistä ja pitäisi vielä stagetuttaakin tuo rolla.

Toisaalta ehkä hyväkin tehdä remppaa ja vähän tarkastella auton kuntoa, niin saattaa toimia stagen kanssa paremmin.
Asiassahan on jännää se, että auto meni katsastuksesta läpi heittämällä vähän päälle viikko sitten (mitä nyt vähän lediparkeista valittivat...
