Trionic nakuledistä

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Trionic nakuledistä

Viesti Kirjoittaja j0ne »

En nyt haulla löytäny kummoista keskustelua trionicinin nakuledeistä mutta tässä jotain juttua ja kysymyksen poikasta.

Eli T5 ecun liittimessä pinni nr.8 "antaa maata" jos trionic huomaa nakutusta. Tähän perään pitää laittaa siis ledi ja 680Ohm vastus ja kytketä se +12V (ledin anodi eli pitkä karva +12 ja katodi eli lyhyt karva pinniin nr. 8.).

Kysymykset;
1. Voiko tuota nakutusta jotenkin simuloida ja näin testata nakuledin toiminta?

2. Onko tuo vastus tarkoitettu jollekkin 230V ledille? Eli jos käyttää 12V lediä niin vastusta ei tarvita?
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Trionic nakuledistä

Viesti Kirjoittaja Jope »

Ei varmaankaan voi simuloida, ellet aiheuta nakutustilannetta. Tuo ei ole mikään mikrofoni, vaan palotapahtuman ionivirtoihin perustuva nakutuksentunnistus.

Vastus on siellä siksi, että LEDin läpi ei kulkisi liikaa virtaa. Eli jännite ei ole LEDin kannalta paha asia tässä applikaatiossa. En nyt muista, että oliko Trionicissa sisällä jo se suojavastus, mutta ei sen lisääminen ainakaan vaarallista ole.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: Trionic nakuledistä

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Nakuusledin 680 ohm vastus on tarkoitettu tavalliselle punaiselle LEDille jonka kynnysjännite on suuruusluokkaa 2V ja virta suuruusluokkaa 10mA.

"12V LED" on ledi jossa tuo vastus on valmiiksi mukana, eli tällaisen voit kytkeä suoraan. Jos 12V ledin kanssa käytät 680 ohm sarjavastusta niin tuskin näkyy.

Dokumentaation mukaan nakutusledin pitäisi vilahtaa kun kytket sytytysvirran (tai käynnistät auton) en muista tarkalleen missä kohtaan pitäisi vilahtaa, mutta tällä voi todentaa toimivuuden.

Minulla on jotain häikkää syötössä, joten en voi vielä omakohtaisesta kokemuksesta kertoa. Tarvis varmaan korjata...

Syötön ja LEDin perustoiminnan voit varmistaa siten että teet kytkennät muuten valmiiksi, eli LED paikalleen haluamasi paikalle, kytket plussan siihen mihin haluat, ja sillä karvalla jota olet kytkemässä trionic-boxiin hipaiset maata (vaikka virtalukon metallia) jolloin pitäisi vilahtaa (varmista että todella saa maata). Jollei näin toimi niin ei taatusti toimi ajossakaan :)
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Trionic nakuledistä

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Jep, välähtää kun kytkee sytytysvirran. Tiedä sitten tuleeko signaali kasetilta asti vaiko trionicin lähtiessä tulille, mutta kuitennii.
M97CSB234EFM57001 RE85
CallidaC
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ma Huhti 14, 2008 20:31
Paikkakunta: Lahti

Re: Trionic nakuledistä

Viesti Kirjoittaja CallidaC »

Toimiiko sama myös T7 autoissa ja mikä pinni pitää valita. Kuvakin ois kiva.
Saab 9-5 2.3t -98 Maptun http://minunauto.com/auto/3189
Cadillac Coupe De Ville -62
#3870
Mik4
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ke Joulu 12, 2007 09:48
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Trionic nakuledistä

Viesti Kirjoittaja Mik4 »

Mites saako di/apc värkkeihin nakulediä? Asennus ohjetta tai kuvaa?
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: Trionic nakuledistä

Viesti Kirjoittaja Nappe »

T7 ja T5 eivät ole keskenään pinniyhteensopivat (oih, sitä releiden pauketta kun kokeiltiin T7-purkkia T5-autossa :oops: )
T7 nastasta 8 ei tule nakutustietoa, tai ainakaan siitä ei ole mitään tietoa kerrottu vielä, tai sitten en vaan osaa hakea, sekin ihan mahdollista. Muutenkin T7:sta on heikonlaisesti tietoa toistaiseksi, verrattuna T5-järjetelmään.

DI/APC:n nakutusledistä tai sen mahdollisuuksista löytyy todella nihkeästi tietoa, googlella jos jaksaa hakea niin jotain puhetta oli nastasta 26 ja jostain +6,5v jännitetasosta normaalitilassa ja +12v naukttaessa. En ole koskaan omistanut DI/APC-autoa, joten ei ole pahemmin kiinnostanut tuo järjestelmä...
Jos jollakin on paremmin tietoa niin korjaatkaa!
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Vastaa Viestiin