Klonk

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
uudestakaupungistasaab
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 16:01
Paikkakunta: Turku 10

Klonk

Viesti Kirjoittaja uudestakaupungistasaab »

Missä on väljää, kun ajaessa, höllää kaasua, auto hieman "notkahtaa" niin kuuluu sellainen pieni klonks ääni. sama joskus peruuttaessa.

selvästi tulee vaihteistosta tahi jostain sieltä??
Sobrealimentación es la ostia.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Klonk

Viesti Kirjoittaja lucaf »

mulla oli ysiysissä joskus moottorin etukiinnike (jäähdyttimen alla) löystynyt. kiihdytyksissä moottori nousi, ja kun kaasun hölläsi, se kolahti alas.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Klonk

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Sama vika oli mun 99:ssä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
uudestakaupungistasaab
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 16:01
Paikkakunta: Turku 10

Re: Klonk

Viesti Kirjoittaja uudestakaupungistasaab »

ja parhaiten kuulen äänen kun peruutan parkkihallissa ruudusta pois, kun nostan kytkimen ja auto lähtee liikkeelle, silloin tulee tuo klonk/naks ääni, kuin kookospähkinä puolikkaat kalahtaisivat yhteen...ja joskus ajaessa kun höllää kaasua ja vaihde on päällä.
Sobrealimentación es la ostia.
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Klonk

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Muinoin omassa 99:ssä oli ohjausvaihde senverran väljä että teki vastaavaa... Tosin kolahteli montuissakin.
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Kaks-Seiska
"Viggen"
Viestit: 524
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 15:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Klonk

Viesti Kirjoittaja Kaks-Seiska »

uudestakaupungistasaab kirjoitti:ja parhaiten kuulen äänen kun peruutan parkkihallissa ruudusta pois, kun nostan kytkimen ja auto lähtee liikkeelle, silloin tulee tuo klonk/naks ääni, kuin kookospähkinä puolikkaat kalahtaisivat yhteen...ja joskus ajaessa kun höllää kaasua ja vaihde on päällä.
Omassa kans kuulu toisinaan pieni klonk, kun kylmänä lähtee liikenteeseen pakilla. Mutta sellanen pehmeä ääni, ikään kuin joku juminut/kautta jäätynyt paikka vaan irtoaisi.
#3929
Saab 9-3 ss -05
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Klonk

Viesti Kirjoittaja dimebak »

lordofgreed kirjoitti:Muinoin omassa 99:ssä oli ohjausvaihde senverran väljä että teki vastaavaa... Tosin kolahteli montuissakin.
Tuon saa jollain tapaa kuntoon, kun sinne ohjausvaihteen sisään "tankkaa" mineraalimoottoriöljyä. Voitelee osat ja poistaa pienet välykset.

Mulla tosin päästää 99:ssä ääntä aika pikkiriikkisellä välyksellä oleva raidetangonpää. Just ja just näki silmällä katsastuksessa, että välystä siinä on.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Klonk

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Kaks-Seiska kirjoitti: Omassa kans kuulu toisinaan pieni klonk, kun kylmänä lähtee liikenteeseen pakilla. Mutta sellanen pehmeä ääni, ikään kuin joku juminut/kautta jäätynyt paikka vaan irtoaisi.
Tuommonen ääni voi lähteä varsinkin vanhemman mallin jarrullisen satuloista, vanhemmiten väljistyvän, mutta ei ajoa haittaa.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Klonk

Viesti Kirjoittaja jus »

Saabinsti kirjoitti:Tuommonen ääni voi lähteä varsinkin vanhemman mallin jarrullisen satuloista, vanhemmiten väljistyvän, mutta ei ajoa haittaa.
Väljistä etukäsijarrullisista jarrusatuloista kuuluu klonk vasta kun aloittaa jarruttamisen auton liikkuessa taaksepäin. Ainoastaan jos jarru laahaa reilusti, klonk tulee heti kun auto alkaa liikkua taaksepäin.

88-autossa ei pitäisi enää olla käsijarru edessä.

Jos eteenpäin ajon aikana kaasunkäytöllä vedättämisen alussa tai lopussa saa jotain lonksahduksia, kyse voi olla moottorinkiinnityksen löysyyden ohella välyksistä voimansiirrossa (vaihteisto, vetonivelet).

Tehostamattomassa ohjausvaihteessa apukuskin puoleinen päätyholkki voi kulua väljäksi.

En tiedä miltä kuulostaa kun kokonaiset tai puolikkaat kookospähkinät törmäävät.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
uudestakaupungistasaab
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 16:01
Paikkakunta: Turku 10

Re: Klonk

Viesti Kirjoittaja uudestakaupungistasaab »

Kaks-Seiska kirjoitti:
uudestakaupungistasaab kirjoitti:ja parhaiten kuulen äänen kun peruutan parkkihallissa ruudusta pois, kun nostan kytkimen ja auto lähtee liikkeelle, silloin tulee tuo klonk/naks ääni, kuin kookospähkinä puolikkaat kalahtaisivat yhteen...ja joskus ajaessa kun höllää kaasua ja vaihde on päällä.
Omassa kans kuulu toisinaan pieni klonk, kun kylmänä lähtee liikenteeseen pakilla. Mutta sellanen pehmeä ääni, ikään kuin joku juminut/kautta jäätynyt paikka vaan irtoaisi.

juu, juuri noin, mutta ei tunnu vakavalta hommalta, lähinnä kuulee vaan kuinka tanakasta tavarasta on autotehty, kuulee että menee vielä monta tuhatta kilometriä ennenkuin alkaa haittaamaan menoa.

olis vissin kanssa neulan vaihto kaasariin edessä, auto hieman laiska ja kaasua saa painaa ihan h...mo.a että kulkee, on ollut ennenkin samanlainen ja silloin auttoi neulan vaihto juuri tuohon "tukkoisuuteen", ja kulutuskin laski.

kaasaria on kiva korjailla, hajotkaa turboihinne ja ruiskuihinne...:8)
Sobrealimentación es la ostia.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Klonk

Viesti Kirjoittaja jus »

uudestakaupungistasaab kirjoitti:olis vissin kanssa neulan vaihto kaasariin edessä, auto hieman laiska ja kaasua saa painaa ihan h...mo.a että kulkee, on ollut ennenkin samanlainen ja silloin auttoi neulan vaihto juuri tuohon "tukkoisuuteen"
Ei niitä neuloja kovin pitäisi usein olla tarve vaihtaa. Olisiko vaan säädetty seos "katsastuskelpoiseksi" ja jää sitten kierroksilla laihalle.

Jotain muutakin kuin neula pitää vaihtaa, jotta sama säätö kelpaa katsastuksessa ja toimii ajossa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
uudestakaupungistasaab
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 16:01
Paikkakunta: Turku 10

Re: Klonk

Viesti Kirjoittaja uudestakaupungistasaab »

"Ei niitä neuloja kovin pitäisi usein olla tarve vaihtaa. Olisiko vaan säädetty seos "katsastuskelpoiseksi" ja jää sitten kierroksilla laihalle.

Jotain muutakin kuin neula pitää vaihtaa, jotta sama säätö kelpaa katsastuksessa ja toimii ajossa."

juu, mutta kun lähdin suomesta kesällä, sanoi hovikorjaaja laine että neulanvaihto on edessä, ja siitä on nyt 25 tkm ku viimeks vaihdettu neula...
Sobrealimentación es la ostia.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Klonk

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Katkennut etujousikin voi pitää kolinaa... 8O
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Oze
"Turbo"
Viestit: 286
Liittynyt: Ti Heinä 08, 2008 13:49
Paikkakunta: Jyväskylän korpilahti

Re: Klonk

Viesti Kirjoittaja Oze »

tai löysät pyörän pultit :lol:
Nissan Pathfinder 2.5 dci se
uudestakaupungistasaab
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 16:01
Paikkakunta: Turku 10

Re: Klonk

Viesti Kirjoittaja uudestakaupungistasaab »

tai liikkuvat kaljapullot.

ei vais.

tuskin on mitään muuta kun tavallista kulumista, mut ei se huomenna hajoa, saabissa harvoin mikään hajoaa hetkessä, onneksi
Sobrealimentación es la ostia.
Vastaa Viestiin