Kylmäkäynnistys ei vörki
Kylmäkäynnistys ei vörki
420tkm ajettu -00 9-3 tid. Ongelmana ollut jo pidempään käyntiinlähtö kylmänä (ei haitannut kesällä). PA-paluuletkut vaihdettu. Moottorin lämpötilatunnistin uusittu. PA-suodatin vaihdettu helmikuussa. Mittailin hehkut ja näytti kaikille samat arvot. En tiedä mikä ehjän hehkun arvo on mutta tuskin kaikki neljä hehkua hajoaa yht'aikaa. Lohkolämppäristä lähtee mainiosti käyntiin.
Tänään testasin kylmäkäynnistystä ilman lohkolämmitintä. Jouduin starttaamaan piiitkääään ennenkuin käynnistyi. Käynnistymisen jälkeen moottori käy hyvin, eli normaalisti. Annoin moottorin käydä noin 5sek ja sitten sammutin sen. Starttasin uudelleen ja sama homma. Sai pyörittää taas tooooosi pitkään ennenkuin käynnistyi.
Ilmavuodosta ei taida olla kyse, kun ei lähtenyt heti uudestaan käyntiin. Vai mitä mieltä viisaammat on?
Jos jollain on ollut kylmäkäynnistys ongelmia ja saanut vian korjattua niin kaikki vinkit otetaan vastaan ilomielin.
t.maick
Tänään testasin kylmäkäynnistystä ilman lohkolämmitintä. Jouduin starttaamaan piiitkääään ennenkuin käynnistyi. Käynnistymisen jälkeen moottori käy hyvin, eli normaalisti. Annoin moottorin käydä noin 5sek ja sitten sammutin sen. Starttasin uudelleen ja sama homma. Sai pyörittää taas tooooosi pitkään ennenkuin käynnistyi.
Ilmavuodosta ei taida olla kyse, kun ei lähtenyt heti uudestaan käyntiin. Vai mitä mieltä viisaammat on?
Jos jollain on ollut kylmäkäynnistys ongelmia ja saanut vian korjattua niin kaikki vinkit otetaan vastaan ilomielin.
t.maick
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Re: Kylmäkäynnistys ei vörki
Vaihda hehkut ja tarkista virrantulo hehkuille.
Re: Kylmäkäynnistys ei vörki
Ja hehkunrele kannattaa myös uusia. Siitä on tuossa alemmassa topicissa jossain puhetta.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Re: Kylmäkäynnistys ei vörki
Vähän samanlaista ongelmaa omassa 9-3 2.2 TiD:ssä. Nyt kun on kylmät kelit alkaneet niin lähtee hiukkasen naheesti käyntiin mutta kuitenkin ekalla starttauksella.
Hehkun merkkivalo ei syty ollenkaan (lamppu varmasti ehjä, koska vaihdoin juuri mittarivalot). Kerran olen saanut hehkun merkkivalon syttymään muutama viikko sitten kun käynnistin auton.
Onko tuon hehkun merkkivalon tarkoitus syttyä aina normaalissa ensimmäisessä käynnistys yrityksessä vai vasta toisella käynnistysyrityksellä kuten jossain viestissä oli juttua?
-Tommi
Hehkun merkkivalo ei syty ollenkaan (lamppu varmasti ehjä, koska vaihdoin juuri mittarivalot). Kerran olen saanut hehkun merkkivalon syttymään muutama viikko sitten kun käynnistin auton.
Onko tuon hehkun merkkivalon tarkoitus syttyä aina normaalissa ensimmäisessä käynnistys yrityksessä vai vasta toisella käynnistysyrityksellä kuten jossain viestissä oli juttua?
-Tommi
#906
Saabit: 9-3 2.0t Cab -02, 900 CD -79/83(Projekti), 99 -73(MR), 96 -73 (Harraste), 900i -92 (Harraste)
WWW-page: http://www.hollo.fi/saab
Saabit: 9-3 2.0t Cab -02, 900 CD -79/83(Projekti), 99 -73(MR), 96 -73 (Harraste), 900i -92 (Harraste)
WWW-page: http://www.hollo.fi/saab
Re: Kylmäkäynnistys ei vörki
-
Viimeksi muokannut Zomm, Ke Joulu 10, 2008 08:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
Re: Kylmäkäynnistys ei vörki
Nyt pääsin testaamaan hehkutusta ym kun oli pakkasta oikein reippaasti, -2C.
Otin johdon irti hehkutulpasta ja pyysin tytärtä laittamaan virrat päälle. Kaikkiin hehkujohtoihin tuli n. 10,5v. Mitattuna niin että muut kolme johtoa olivat kiinni hehkutulpissa ja yksi irti.
Hehkutus siis toimi ihan ok -2c pakkasessa.
Auto ei ollut lohkolämmittimessä.
Laitoin itse virrat päälle, hehkun valo syttyi ja paloi yllättävän pitkään. Kokeilin startata ja moottori käynnistyi melkein kuin sieltä palmun alta. Ihan kuin ennen vanhaan.
Akku näytti n.12,6volttia kun moottori ei käynyt ja n.14,4v kun auto oli käynnissä.
Saakohan Saabiin samanlaisen korjaussoftan kuin mitä on Ooppeleissakin? Saisi alkaa hehkuttaa jo jossain +3-5 asteen paikkeilla. Vai mitähän tuohon vikaan keksisi...
Otin johdon irti hehkutulpasta ja pyysin tytärtä laittamaan virrat päälle. Kaikkiin hehkujohtoihin tuli n. 10,5v. Mitattuna niin että muut kolme johtoa olivat kiinni hehkutulpissa ja yksi irti.
Hehkutus siis toimi ihan ok -2c pakkasessa.
Auto ei ollut lohkolämmittimessä.
Laitoin itse virrat päälle, hehkun valo syttyi ja paloi yllättävän pitkään. Kokeilin startata ja moottori käynnistyi melkein kuin sieltä palmun alta. Ihan kuin ennen vanhaan.
Akku näytti n.12,6volttia kun moottori ei käynyt ja n.14,4v kun auto oli käynnissä.
Saakohan Saabiin samanlaisen korjaussoftan kuin mitä on Ooppeleissakin? Saisi alkaa hehkuttaa jo jossain +3-5 asteen paikkeilla. Vai mitähän tuohon vikaan keksisi...
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Re: Kylmäkäynnistys ei vörki
Uusi hehkut, ei maksa paljoa ( passattiin kaikki yht 41 euroa ) ja ainakin ne on sit uudet... Omassa VW dieselissä 520 tkm ajetussa sama oire viikko sitten, hehkut vaihdoin ja nyt lähtee kuin palmun alta!
Virtaa saatta hehkuille tulla, mutta nekin kuluvat ja eivät hehkuta saamastaan virrasta huolimatta tarpeeksi...
vai miten se oli...
Virtaa saatta hehkuille tulla, mutta nekin kuluvat ja eivät hehkuta saamastaan virrasta huolimatta tarpeeksi...
vai miten se oli...
Viimeksi muokannut jara, Su Joulu 07, 2008 15:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Kylmäkäynnistys ei vörki
Muistaakseni oli noin luokkaa 80€ koko sarja tarvikkeina, kun aikoinani uusin.
Vaihtoehtoisesti Aineelta ~120€/kpl, sama tulppa...
Vaihtoehtoisesti Aineelta ~120€/kpl, sama tulppa...
Re: Kylmäkäynnistys ei vörki
Motonet:
DIESEL HEHKUTULPAT JA RELEET OPEL VECTRA-B 96--02 Hinta / 1 kpl.
B 1,7TD --98. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26-1949 29.50 ???
B 2,0Di-60kW al.nroon --V7999999. . . . . . . . . . . . . . 26-1944 15.90 ???
B 2,0Di-60kW al.nroista W1000001/XL000001--. . . . . . . . 26-1992 14.50 ???
B 2,0DTi-74kW 98--. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26-1992 14.50 ???
B 2,2DTi-92kW 01--. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26-1993 15.50 ???
B 1,7TD Hehkuaikarele. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26-1913 5.90 ???
B 2,0/2,2DTi Hehkuaikarele 98--. . . . . . . . . . . . . . 26-1904 65.90 ???
DIESEL HEHKUTULPAT JA RELEET OPEL VECTRA-B 96--02 Hinta / 1 kpl.
B 1,7TD --98. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26-1949 29.50 ???
B 2,0Di-60kW al.nroon --V7999999. . . . . . . . . . . . . . 26-1944 15.90 ???
B 2,0Di-60kW al.nroista W1000001/XL000001--. . . . . . . . 26-1992 14.50 ???
B 2,0DTi-74kW 98--. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26-1992 14.50 ???
B 2,2DTi-92kW 01--. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26-1993 15.50 ???
B 1,7TD Hehkuaikarele. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26-1913 5.90 ???
B 2,0/2,2DTi Hehkuaikarele 98--. . . . . . . . . . . . . . 26-1904 65.90 ???
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Re: Kylmäkäynnistys ei vörki
Lueskelin tänään ohjekirjaa kun ihmettelin eikös tuossa olekkaan öljyntasoanturia (oletin että tietty on kun kerta vastaava tieturi kuin tonnarissa ja sen toistakyt vuotta uudempi) ja siellä sanottiin että pitäis hehkuttaa kun jäähdytinneste +5 astetta tai kylmempää. Taitaa omassa anturissa olla hieman heittoa kun näillä nollakeleillä ei juuri valoa näy.Mike Hunt kirjoitti: Saakohan Saabiin samanlaisen korjaussoftan kuin mitä on Ooppeleissakin? Saisi alkaa hehkuttaa jo jossain +3-5 asteen paikkeilla. Vai mitähän tuohon vikaan keksisi...
Techillä tuon ilmeisesti saisi katottua?
WIS sanoo myös että alle viiden asteen pitäis hehkuttaa.
1
2
3
4
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Kylmäkäynnistys ei vörki
Eli tuosta listasta mun pitäisi ilmeisesti hankkia seuraavat omaan 9-3 2.2Tid vm1999 autoon ?rr kirjoitti:Motonet:
DIESEL HEHKUTULPAT JA RELEET OPEL VECTRA-B 96--02 Hinta / 1 kpl.
B 1,7TD --98. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26-1949 29.50 ???
B 2,0Di-60kW al.nroon --V7999999. . . . . . . . . . . . . . 26-1944 15.90 ???
B 2,0Di-60kW al.nroista W1000001/XL000001--. . . . . . . . 26-1992 14.50 ???
B 2,0DTi-74kW 98--. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26-1992 14.50 ???
B 2,2DTi-92kW 01--. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26-1993 15.50 ???
B 1,7TD Hehkuaikarele. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26-1913 5.90 ???
B 2,0/2,2DTi Hehkuaikarele 98--. . . . . . . . . . . . . . 26-1904 65.90 ???
B 2,2DTi-92kW 01--. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26-1993 15.50 ???
Vai onko nuo oikeat mun autoon juuri?
-Tommi
#906
Saabit: 9-3 2.0t Cab -02, 900 CD -79/83(Projekti), 99 -73(MR), 96 -73 (Harraste), 900i -92 (Harraste)
WWW-page: http://www.hollo.fi/saab
Saabit: 9-3 2.0t Cab -02, 900 CD -79/83(Projekti), 99 -73(MR), 96 -73 (Harraste), 900i -92 (Harraste)
WWW-page: http://www.hollo.fi/saab
Re: Kylmäkäynnistys ei vörki
Katso yhdestä hehkusta numero. Sitten Boschin sivulta Opelin kohdalta, missä mallissa ko. hehkua esiintyy.
http://ecat-online.bosch.de/toc/fi/0000 ... ramesetJsp
Motonetin listasta sitten sen automallin perusteella...
Tosin SAABille en löytänyt hehkua tuolta Boschin katalogista
Tietty kannattaa ensin irrottaa johdot joka hehkulta ja mitata yleismittarilla vastusarvot. Jos ei isoja poikkeamia, taitaa olla turha irrotella niitä lainkaan. Harvemmin pimenee kaikki hehkut kerralla.
http://ecat-online.bosch.de/toc/fi/0000 ... ramesetJsp
Motonetin listasta sitten sen automallin perusteella...
Tosin SAABille en löytänyt hehkua tuolta Boschin katalogista
Tietty kannattaa ensin irrottaa johdot joka hehkulta ja mitata yleismittarilla vastusarvot. Jos ei isoja poikkeamia, taitaa olla turha irrotella niitä lainkaan. Harvemmin pimenee kaikki hehkut kerralla.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Re: Kylmäkäynnistys ei vörki
Tota joo, kuulostaa tutulta,kolomoseen vaiheltiin letkuja,hekureleitä,akkuja ymy. kunnes älysin vaihtaa startin,perskeles,valmetti lähti tulille alta sekunnin!! Ilmeisesti k.o kattila vaatii helevetisti varvia käynnistyäkseen ja jos ja kun startti alkaa olla es vähän väsy ni.. Nykyseen femmaan nakkasin suosiolla uuden het ekanpakkas-aamun jälkeen.
-04 2,2tid Femma, kakarankuljetuskone -05 sdi klonksvaagen kolopallo,työmatkasukkula -81 MB 613, koskimelontatukikohta