Saab 900i vm. 90 koneesta tulevan putken ja hiukan ennen kattia alkavan putken loppuosan välinen liitos on alkanut vuotamaan jo useampaan otteeseen. Aina olen sen korjannut tunkemalla pakoputken korjauspastaa liitoksen väliin ja sisälle. Mutta ongelma on siinä, että n. 2-3kk jälkeen vuoto ja pörinä alkaa taas. Ilmeisesti nämä kaksi eri putken osaa eivät jotenkin ole kunnolla kohdillaan (vääntynyt jostain tms) ja väännön takia ne aina siirtyvät jotenkin pois kohdiltaan. Ei innostaisi aina sitä pastaa olla mättämässä sinne..
Jollain jotain kestävämpää korjausvinkkiä tähän? Kysykää jos jotain en kertonut tarpeeksi tarkasti/hyvin.
Pakoputki liitos ongelma
Re: Pakoputki liitos ongelma
Hitsaamalla yhteen? Ei tohon nyt parempaa voi antaa, jos et sitten lähde vaihtamaan koko putkistoa uuteen tms.
Ehkä yksi vaihtoehto voisi olla sahata/rälläköidä lisää halkioita sinne, mikäli liitoskohta on sellainen jossa kaksi putkea menee sisäkkään ja siinä on perinteinen pakoputkiklemmari.
Toinen tipsi on tullut huomattua turbovehkeiden kanssa, mikäli asennuskittiä käyttää (eri kuin korjauskitti) niin löystyvissä liitoksissa kannattaakin lämmittää liitos heti asennuksen jälkeen kuumailmapistoolilla tai kaasupillillä. Silloin liitos ei ole päässyt liikkumaan moottorin värinöiden takina. Normaalistihan ohjeissa sanotaan, että pakokaasun lämpö kovettaa kitin.
Ehkä yksi vaihtoehto voisi olla sahata/rälläköidä lisää halkioita sinne, mikäli liitoskohta on sellainen jossa kaksi putkea menee sisäkkään ja siinä on perinteinen pakoputkiklemmari.
Toinen tipsi on tullut huomattua turbovehkeiden kanssa, mikäli asennuskittiä käyttää (eri kuin korjauskitti) niin löystyvissä liitoksissa kannattaakin lämmittää liitos heti asennuksen jälkeen kuumailmapistoolilla tai kaasupillillä. Silloin liitos ei ole päässyt liikkumaan moottorin värinöiden takina. Normaalistihan ohjeissa sanotaan, että pakokaasun lämpö kovettaa kitin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Muistelen nähneeni jossain tarvikeliikkeessä myös pakoputken korjausnauhaa, sellastä vähän jeesusteipin näköistä. Itse en ole sitä käyttänyt, mutta yksi vaihtoehto sekin.
Minä taas olen kamppaillut takimmaisen- ja välipöntön liitoksen kanssa jo useaan otteeseen. Ei tahdo saada oikein tiiviiksi millään. Kun putket painaa kunnolla limiin, niin kannatinkumit eivät ole luonnollisessa asennossa ja jos ei työnnä kunnolla limiin niin liitos jää vuotamaan helposti myös kitin kanssa. Asennuskitti kuumailmapuhaltimella kovetettuna on ollut tähän asti pitkäaikaisin tiivistäjä. En tajua mikä siitä tiivistämisestä tekee niin pirun vaikeaa. Kumpa olisi perinteinen laippaliitos niin saisi helposti tiiviiksi.
Moikka!
Itse nuukuuksissani ostan ylensä tarvike putkia ja ovat ylensä väljiä liitoksistaan. Kiristän klemmarit ja lyön varovasti tuurnalla halkion reunat sisään halkion juuren puolelta, ovat yleensä asettuneet paikoilleen hyvin.
Itse nuukuuksissani ostan ylensä tarvike putkia ja ovat ylensä väljiä liitoksistaan. Kiristän klemmarit ja lyön varovasti tuurnalla halkion reunat sisään halkion juuren puolelta, ovat yleensä asettuneet paikoilleen hyvin.
Tuli tuota sitten ostettua. Nyt on mätetty hitosti kittiä ja lopuksi liitoskohdan päälle reilusti tota paikkausteippiä. PITÄISI kestää. Mutta saa nyt nähdä. Voipi olla, että taas parin kuukauden jälkeen alkaa pörinät.Aaviita kirjoitti:Muistelen nähneeni jossain tarvikeliikkeessä myös pakoputken korjausnauhaa, sellastä vähän jeesusteipin näköistä. Itse en ole sitä käyttänyt, mutta yksi vaihtoehto sekin.
Tekee muuten ihmeitä tuo kun vähän aikaa ajaa pörinöitten kanssa ja sitten aina tiivistää niin tuntuu kuin ois uus auto

Kiitos vastauksista!