9-5 3.0 Dieselin veto-ongelma

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
honka62
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Helmi 13, 2009 14:14

9-5 3.0 Dieselin veto-ongelma

Viesti Kirjoittaja honka62 »

Mikä voi olla vikana vai onko ominaisuus. Kyseessä 3L diesel wagon manuaalilla.

9-5 tuntuu toimivan normaalisti muuten , mutta kun tullaan esim. risteykseen kolmosella ja kierrokset menevät alle tuhannen (n. 600) moottorijarrutuksessa,
yhtäkkiä auto alkaa nostaa kierroksia jolloin vauhti kiihtyy kierroslukumittarin
mukaan aina n. 1000 kierrokseen asti, tämän jälkeen veto loppuu ja kierrokset alkaa taas laskemaan. Sama toistuu myös muilla vaihteilla.
Mistä voisi alkaa etsimään tätä "automaattikaasuvikaa" :?:
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 3.0 Dieselin veto-ongelma

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Taitaa olla ihan tyhjäkäynnin säädön ominaisuus ettei auto pääse sammumaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
honka62
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Helmi 13, 2009 14:14

Re: 9-5 3.0 Dieselin veto-ongelma

Viesti Kirjoittaja honka62 »

jcarlson kirjoitti:Taitaa olla ihan tyhjäkäynnin säädön ominaisuus ettei auto pääse sammumaan.
Voi olla täysin mahdollista, mutta aiheuttaa vaan vaaratilanteita liukkaalla varsinkin, kun pitäisi vauhdin hiljentyä niin päinvastoin lähteekin vauhti kiihtymään
Pystyykö tyhjäkäyntiä jotenkin säätämään?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 3.0 Dieselin veto-ongelma

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vaaratilanteena voi pitää sitäkin että auto sammuu ja kaikki tehostimet lakkaavat toimimasta.. Eikö olisi fiksumpaa olla jurnuttamatta 600rpm kierroksilla risteykseen?

Tyhjäkäynti on moottorinohjauksen määrittämä eli ei kovin helposti säädetä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 3.0 Dieselin veto-ongelma

Viesti Kirjoittaja mike »

Ei kai sitä moottorijarrutustakaan kannata ihan maailman tappiin viä? Puota ajoissa kolmoselta kakkoselle ja 1000 rpm kohilla kytkin pohjaan niin taidat päästä moisesta vaivasta. Moottorijarruttelua ykkösellä en suosittele kun ainakin 2.2 koneessa se on jo vähän liiankin voimakasta.

Kuten tuossa edellä todettiin niin eiköhän kyse ole vain siitä että moottorinohjaus yrittää pitää koneen käynnissä ja siksi "painaa kaasua".
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Vastaa Viestiin